11 tonnin painoinen Doosan DX100W-7 tuo uutta sähinää kaduilla käytävään kumipyöräkaivinkoneiden taistoon. Pitkää väliä valmistajan konevalikoimassa täyttävä uutuus saattaa hyvinkin pistää hanttiin markkinoilla vakiintuneelle vastustajakaartille.

Doosan DX100W-7 on uutuus, jota tarjotaan kilpailijaksi varsin tiukkaan, mutta kysynnällään valmistajia houkuttelevaan koneluokkaan. Noin 11 tonnin painoisia kumipyöräisiä katutaistelijoita on laajalti tyrkyllä, eikä Doosan aikonut jäädä sivustakatsojaksi tässä kategoriassa. Nyt esiin tulee DX100W-7, joka täyttää kohtalaisen pitkää väliä nykyisten DX57W-7:n ja DX140W-7:n keskelle.

Tilauskirjat uudelle koneelle on narautettu auki, ja jonkin verran tietoakin on jo herunut koneesta. Kuvista näkee, että ohjaamo on pienemmästä Doosanista tuttua tyyliä, ja valmistaja tarjoaa tähän kattavasti mukavuutta esimerkiksi kosketusnäytön, lisävarusteisen 360-kamerajärjestelmän ja premium-istuimen myötä. Koneen ulkoinen muotoilu on myös rohkeaa, voisi sanoa jopa näyttävää. 

Alavaunun suhteen optiolistalta löytyy mm. nelipyöräohjaus rapukävelyllä, puskulevy- ja tukijalkavaihtoehtoja ja joko pari- tai ykköspyörämahdollisuuden. 

Voimanlähteenä on nelisylinterinen Doosanin D34 G2 Stage V -moottori 100 hevosvoiman eli 75 kilowatin teholla. Kuten mallimerkinnästä pystyy päättelemään, tilavuutta on 3,4 litraa. Päästöpuolella nautiskellaan ureaa ja hengitetään partikkelisuodattimen läpi.

Hydrauliikka on e-POS-sähköohjattua mallia, ja pääpumpun tuotto on 200 litraa minuutissa. Suurimman työpaineen kerrotaan olevan 295 baaria. Ajopuolella on kaksi nopeusaluetta, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 37,4 km/h. Etuakselin kaivulukko on tarvittaessa automaattinen.

Puomistossa taittopuomi muodostuu alemmasta 1890-millimetrisestä ja ylemmästä 1880-millimetrisestä puomista, varren pituus on 2250 millimetriä. Suositeltu kauhakoko on 0,28 kuutiometriä. Vastapaino on 1350-kiloinen. Leveyttä koneella on 2450 mm, akseliväli puolestaan on 2240 mm. Työpainoksi ilmoitetaan 10,7-11,1 tonnia. 

Edellinen artikkeliPonsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
Seuraava artikkeliBomag BR 95 on tiukankin paikan lätkä