>

ProSilva S4 videolla

Koneurakointi-numerossa 1/2020 esiintyvä ProSilva S4 on nähtävissä myös videon muodossa. Taltioimme jutun teon yhteydessä kompaktin pätkän koneen elkeistä livenä, ja koko juttuhan löytyy tietysti lehdestä.

Koneurakointi 1/2020

Vuoden 2020 ykkösnumero jysäytetään käyntiin ProSilva S4 -moton myötä, ja kerrotaan siitä, millä ajatuksilla Rami Auranen päätti hankkia koneen ilman sen suurempaa kokemusta kyseisestä merkistä – ja minkälaisia odotuksia laitteelle on ladattu. Lisäksi tutustumme Sandvik-poravaunujen tämän hetken terävimpään kärkeen, vierailemme ratavarustellun Doosanin luona, perehdymme Jekko-nosturin ominaisuuksiin ja ajamme risua niin maan vietävästi Mikkelissä. Koeajossa uudistunut Transit, yritysvierailukohteena Atula Huoltopalvelut sekä panssarivaunukorjaamo Venäjällä. Historiaa kohtaa nykypäivän Kannon Romu Oy:n pihoilla pitkien perinteiden ja uuden Liebherrin muodossa. Lisää historiaa kerrotaan ARA-kaivinkoneista ammentavassa jutussa. Tässäkään ei tainnut olla vielä kaikki, mutta loput löytyvät lehdestä.

KONEET JA URAKAT

6 Aurasen eläkesuunnitelma

Rami Auranen hankki ProSilva S4 -moton energiapuu-urakointiin.

20 Rangerimpi ratkaisu

Kreate Oy poraa uudella Sandvik Ranger DX800i -poravaunulla.

26 Yhteensopiva urakkaporukka

Joulun alla kokoonnuttiin Mikkeliin risunajoon hyvällä ryhmällä.

32 Radanpidon perusyksikkö

Destia Rail on hankkinut ratatyökoneiksi Doosan-kaivinkoneita.

38 Pieni mutta pippurinen

Jekko SPX532 -mininosturi muokkautuu moneen.

44 60 vuotta lähiromua

Kannon Romu Oy on yksi helsinkiläisen romukaupan vahvoista legendoista.

50 Varsinainen varaosatemppeli

Hitachin varaosakeskusvarasto ei ole mikään pieni liiteri.

56 Asiakas edellä

Atula Huoltopalvelut Oy avasi jo neljännen toimipisteensä.

62 Pikkuisen päältä, suuremmin sisältä

Koeajossa Ford Transit Van Limited 350 uudistuksineen.

67 Robottirekku tulee työmaalle?

Olisitko sinä valmis nelijalkaisen automaattivalvojan silmän alle?

68 Sänkytehtaan spesiaali

ARA-kaivinkoneet olivat kotimainen edistystuote ja legendan maineessa.

73 Volvon suurin kuokka Eurooppaan

Volvo EC950F on rantautunut Eurooppaan ja Suomeen.

74 Erilainen ehjäämö

Panssarikalustoakin korjataan, ja sitä vasta korjataankin. 

78 Caterpillaria edustaa nyt Avesco

Suomen Cat-edustus sai uuden omistajan vuoden vaihtuessa.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

80 Katsaus koneeseen

81 Konttorin puolelta

82 Seuraavassa numerossa

Havator kouluttaa nosturinkuljettajaksi

Havatorin tiloissa Espoossa ja pian myös Vaasassa opiskellaan ajoneuvonosturinkuljettajaksi

Havatorin tiloissa Espoossa ja Vaasassa järjestetään kevään aikana kaksi ajoneuvonosturinkuljettajan koulutusta. Koulutus järjestetään yhdessä Suomen Nosturikoulutuksen kanssa. Koulutukset toteutetaan työvoimakoulutuksina, ja ovat tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksuton. Koulutukseen on mahdollista hakea myös omaehtoisesti, jolloin kurssi on maksullinen.

Espoon koulutus alkoi tammikuun puolivälissä, ja siihen osallistuu kuusi opiskelijaa. Vaasan koulutus alkaa helmikuun lopulla. Siihen hakuaika on vielä avoinna 7.2. saakka. Lue lisää koulutuksesta ja hae mukaan!. Koulutuksia järjestetään myös muissa Havatorin toimipaikoissa. Espoon koulutus on noin kahdeskymmenes koulutus Havatorin tiloissa.

Koulutuksessa suoritetaan VNA 403/2008 mukainen ajoneuvonosturinkuljettajan pätevyys ja lisäksi mm. EA1, Työturva- ja tieturvakortit. Koulutuksen lopuksi suoritetaan Maarakennusalan ammattitutkinnosta Ajoneuvonosturinkuljettajan perusosaaminen -osio, 40 osp. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa myös muut ammattitutkinnon osiot. Koulutus kestää noin viisi kuukautta.

”Haluamme omalta osaltamme tukea, että nosturialalle saadaan uusia työntekijöitä ja pääyhteistyökumppaniksi on valikoitunut Suomen Nosturikoulutus / Turun Aikuiskoulutuskeskus, jonka kanssa yhteistyö on toiminut erinomaisesti” kertoo Havator Oy:n HSEQ Manager Rami Hirvelä ja jatkaa: ”Luomme uusille kuljettajille perustan ammattiin ja myös työllistämme opiskelijoista mahdollisimman monen. Koulutukset ovat äärimmäisen tärkeitä työvoiman saatavuuden kannalta.”

”Kun koulutukset järjestetään yhteystyössä yrityksen kanssa, motivoi se myös opiskelijoita osallistumaan koulutukseen aktiivisesti, koska Havator myös työllistää valmistuneet opiskelijat mahdollisuuksien mukaan. Koulutuksiin on ollut hyvin hakijoita ja olemme saaneet aina opiskelupaikat täyteen. Havatorin nostokalusto on nykyaikaista, jonka takia koulutuksia on myös helppo pitää Havatorin kanssa – opiskelijat saavat ajantasaisen koulutuksen nosturikaluston käyttöön. Havatorin nosturikuljettajat ovat ottaneet opiskelijat hyvin vastaan ja toimivat hyvinä mentoreina työssäoppimisjakson alusta alkaen”, sanoo pääkouluttaja Jari Ollanketo Suomen Nosturikoulutuksesta.

Suomen Nosturikoulutus on vuoden 2019 alusta alkaen ollut osa Turun Aikuiskoulutuskeskusta.

Kaapelikelat avoimesti hallintaan

Suomalaiseen Neo Industrial -konserniin kuuluva Reka Kaapeli Oy ottaa käyttöönsä kaapelikelojen hallintajärjestelmän ja avaa sen kaikille alan toimijoille. Yhtiö on suurin suomalaisomisteinen kaapelivalmistaja Suomessa. Cabler-niminen järjestelmä tuo jatkossa ympäristöhyötyjä ja merkittäviä kustannussäästöjä sähköalalle.

”Avoimesta Cabler-järjestelmästä ja sen tarjoamasta kaapelikelojen paikannustiedosta hyötyy koko toimiala. Kelojen reaaliaikaisen paikannuksen avulla kuljetukset on mahdollista optimoida tehokkaaksi, mikä säästää aikaa ja energiaa”, kertoo Reka Kaapelin ympäristö- ja laatujohtaja Jari Haapala.  

Reka Kaapeli valmistaa ja myy sähkö-, ohjaus- ja instrumentointikaapeleita erilaisiin rakennuskohteisiin Pohjois-Euroopassa. Suurin osa kaapeleista toimitetaan asiakkaille puukeloilla. Arvioiden mukaan pelkästään Suomessa liikkuu vuosittain yli 100 000 kaapelikelaa. Tänä keväänä käyttöön otettavalla Cabler-kelahallintajärjestelmällä Reka Kaapeli haluaa auttaa alan toimijoita logistiikkaan ja projektinhallintaan liittyvissä haasteissa. 

Reka Kaapelin kolmelta tehtaalta lähtee vuosittain useita kymmeniä tuhansia puukeloja rakennustyömaille. Tienvarsille ja varikoille jääneiden kelojen jäljittäminen on vaikeaa, ja keloja katoaa maastoon. Kadonneet kelat ovat asiakkaille kustannuserä, sillä jokaisesta kaapelikelasta peritään jopa yli 1000 euron panttimaksu. Esimerkiksi tuulivoimapuiston rakentamiseen tarvitaan kymmeniä keloja, jolloin pelkästään panttimaksujen kokonaissumma nousee merkittäväksi. Uusi Cabler-järjestelmä sujuvoittaa kelapalautusprosesseja, tehostaa logistiikkaa ja helpottaa työmaiden projektinhallintaa. 

Käsittelemättömästä puusta valmistetut kaapelikelat kestävät käytössä kolmesta viiteen vuotta. Kelojen tehokkaampi kierrättäminen tuo taloudellista ja ekologista hyötyä. Erityisen tärkeäksi hallittu kelaliikenne nousee suurissa rakennuskohteissa. Järjestelmään voi myös kirjata täsmällisiä kelatietoja ja asennusohjeita, mikä helpottaa asiakkaiden projektin- ja varastonhallintaa. 

Cabler -järjestelmä on toteutettu kuopiolaisen teknologiayhtiö Kihon kehittämälle liiketoiminta-alustalle, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedonjakamisen mobiilisovelluksen välityksellä. Kehitystyössä haluttiin panostaa helppokäyttöisyyteen ja tiedonjaon saumattomuuteen. Kelahallintajärjestelmästä halutaan rakentaa avoin ekosysteemi. 

”Cabler-järjestelmää on kehitetty ja testattu tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tänä keväänä otetaan käyttöön sovelluksen ensimmäinen versio valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa. Sen jälkeen julkaisemme avoimen version järjestelmästä, jonne kutsumme käyttäjiksi muita kaapelitehtaita, kuljetusyhtiöitä, sähköyhtiöitä, verkonrakennusyhtiöitä, kelanpalautuspisteitä. Myös kilpailijat ovat tervetulleita”, sanoo Cablerin projektipäällikkö Joonas Koskinen Reka Kaapelilta.

Rototiltiltä uusi automaattinen pikakiinnike

Rototilt esittelee QuickChange-nimellä täysautomaattisen pikakiinnitysjärjestelmän rototilteille, pikaliittimille ja työlaitteille  Valmistajan mukaan kyseessä on Rototiltin työlaitekiinnike- ja pikaliitintekniikassa suurin tuotekehitysprojekti koskaan. 

”Ottamalla haltuumme tuotekehittelyn koko järjestelmän laajuudelta pystymme edistämään tekniikkaa aivan uudella tavalla, minkä ansiosta olemme voineet jättää useita patenttihakemuksia. QuickChange on kaikkien aikojen suurin tuotekehitysprojektimme, jonka tuloksena kaivinkoneiden käyttäjille ja yhteistyökumppaneillemme, kuin myös meille, avautuu aivan uusia mahdollisuuksia. Tähän panostukseen ryhdyimme asiakkaiden esitettyä yhä enenevässä määrin toiveita saada meiltä kokonaisratkaisuja, joissa kokonaisvastuu tuotteesta on meillä”, sanoo Rototiltin tuotepäällikkö Sven-Roger Ekström

Samalla Rototilt muistuttaa, että kyseessä on myös mittava panostus turvallisuuteen, koska Rototiltin palkittu SecureLock-turvalukko kuuluu vakiovarusteena QuickChange-pikakiinnitysjärjestelmään. 

”Täysautomaattinen pikakiinnitysjärjestelmä lisää huimasti tehokkuutta, kun kuljettajan ei tarvitse poistua hytistä edes vaihtaessaan hydraulista työlaitetta toiseen. Samalla turvallisuus paranee merkittävästi, kun kenenkään ei tarvitse liikkua koneen ympärillä työlaitevaihtoja varten eikä varoa putoavia tai heiluvia työlaitteita”, Sven-Roger Ekström jatkaa. 

QuickChangen uusi rakenne mahdollistaa Rototiltin mukaan myös aiempaa korkeamman hydraulivirtauksen, ja valmistaja mainitsee sen olevan jopa 50 % enemmän kuin kilpailevissa ratkaisuissa. 

”Tämä on etu mahdollisuudesta rakentaa kaikki alusta alkaen. Emme ole tyytyneet vain yrittämään parantaa osia vanhasta ratkaisusta. Olemme valinneet täysin kompromissittoman etenemistavan”, sanoo Rototiltin tutkimus- ja kehitysjohtaja Niklas Bjuhr

”Tehokkuus ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä. Rototilt QuickChange varmistaa nyt, että koneen kuljettaja saa molemmat riippumatta siitä, mitä hänen työhönsä kuuluu ja miten hänen kaivinkoneeseensa on varusteltu”, Sven-Roger Ekström kertoo. 

Myös tuotteen käyttöikään kerrotaan saadun lisäystä. Valmistaja tiedottaa, että laajat testaukset ovat osoittaneet QuickChange-pikakiinnitysjärjestelmän hydrauliikan pidentävän käyttöikää huomattavasti verrattuna aiempiin markkinoiden parhaisiin ratkaisuihin. 

”Jouduin tarkastamaan luvut toiseen ja vielä kolmanteenkin kertaan, ne vaikuttivat liian hyviltä ollakseen totta. Tässä kehitysosastomme on jälleen onnistunut ylittämään itsensä, ja tässä on yksi syy siihen, että johtavat koneenvalmistajat ovat nyt kiinnostuneet täysautomaattisesta pikakiinnitysjärjestelmästämme”, sanoo Rototiltin markkinointi- ja myyntijohtaja Per Väppling

Kehittämisprojekti on muutoin pidetty varsin tiukasti salassa. Tähän on Rototiltin mukaan kaksi syytä: 

”Toisaalta olimme asettaneet tavoitteemme hyvin korkealle, emmekä halunneet kertoa niistä mitään ennen kuin meillä oli 100 %:n varmuus siitä, että tämä uusi täysautomaattinen pikakiinnitysjärjestelmämme täyttää kaikki lupauksemme. Toisaalta halusimme täyttää asiakkaitten tarpeet pikaisin toimituksin heti lanseerauksen jälkeen”. 

Rototilt QuickChange™-järjestelmän toimitukset alkavat huhtikuussa 2020. 

John Deere Power Systems -edustus Wihurille

John Deere Power Systems -edustus liittyy osaksi Wihuri Oy Teknistä Kauppaa. John Deere -moottori- ja voimansiirtolaitteiden sekä varavoimaratkaisuiden toimitukset alkavat Suomen ja Viron markkinoille välittömästi.

John Deere Power Systems kehittää ja valmistaa 40–600 hevosvoiman teollisia dieselmoottoreja sisäisille ja ulkoisille OEM-markkinoille, ja John Deeren voimajärjestelmät onkin yksi Deere & Companyn tärkeitä divisioonia. Moottoreita valmistetaan esimerkiksi maatalouteen, merenkulkuun, metsäteollisuuteen, teollisuuteen sekä monille OEM-asiakkaille ympäri maailman.

Wihuri Oy Tekninen Kauppa kertoo sitoutuvansa tuomaan kokonaisvaltaista ja ammattitaitoista tukea John Deere Power Systemsin uusille ja vanhoille asiakkaille. 

X-Mersun lähtölaskenta alkoi

Jo jonkin aikaa liikkuneet huhut Mercedes-Benzin X-lava-autosarjan poistumisesta markkinoilta ovat nyt saaneet surullisen loppuvahvistuksen. Valmistajan suunnalta tiedotetaan, että X-Mersun tuotanto loppuu Barcelonan tehtaalla kuluvan vuoden toukokuussa. Sen tarkempia tietoja ei ainakaan toistaiseksi ole vahvistettu päätöksen taustoista, siitä puhumattakaan, jatkuuko kyseinen sarja ehkä jossakin toisessa muodossa tulevaisuudessa.

Mercedes-Benzin X-sarjan tarina jäi ainakin toistaiseksi siis hyvin lyhytikäiseksi. Ensimmäiset esittelyautot saatiin Suomeen marraskuussa 2017 ja autoon tutustuimmekin tuoreeltaan Koneurakointi-lehden numerossa 8/17.

Bertel O. Steen Power Solutions pohjoismaiden Rolls-Royce Power Systems ja MTU-jälleenmyyjäksi

Norjalainen yritys Bertel O. Steen Power Solutions on toiminut 1.1.2020 alkaen Rolls-Royce -tuotteiden ja MTU:n moottoriratkaisujen auktorisoituna jälleenmyyjänä myös Suomessa ja Ruotsissa. Näin yritys laajentaa entuudestaan Norjassa ja Islannissa ottamaansa roolia näiden tuotteiden parissa. Kuluvan vuoden lokakuussa yrityksen vastuualue kasvaa myös Tanskalla, Grönlannilla ja Färsaarilla. 

Vuoden 2019 aikana Bertel O. Steen Power Solutions on perustanut paikalliset yritykset Suomeen ja Ruotsiin, ja ne ovat nyt valmiita aloittamaan toiminnan molemmilla markkinoilla. Suomen ja Ruotsin uudet yksiköt koostuvat paikallisesta konetekniikka-, suunnittelu-, myynti- ja markkinointitiimeistä, joiden kohteena ovat ammattimerenkulku, teollisuus- ja sähköntuotantosegmentit, sekä varaosapalvelut ja tuotetuki. 

Bertel O. Steen Power Solutions AS on norjalaisen yksityisomisteisen Bertel O. Steen konserniin kuuluva yritys, jonka pääkonttori sijaitsee Bergenissä. Yritys on toiminut MTU-tuotteiden ja Rolls-Royce -ratkaisujen maahantuojana ja jälleenmyyjänä Norjassa vuodesta 1969. Yrityksen pääliiketoiminta on Rolls-Roycen Power Systems -liiketoimintayksikön diesel- ja kaasumoottoreiden toimitus ja elinkaariylläpito ammattimerenkulkuun, teollisuussovelluksiin sekä hätäjärjestelmiin ja kriittisiin infrastruktuurisovelluksiin. 

Roolin laajentuessa yritys muutti viime vuonna nimen Bertel O. Steen Teknikk -muodosta Bertel O. Steen Power Solutions AS:ksi. 

”Muutimme yrityksen nimen, jotta se heijastaa paremmin niitä sovelluksia, joihin keskitymme”, toimitusjohtaja Ove Johan Solem sanoo. ”Palvelemamme toimialat ovat kohtaamassa useita megatrendejä kuten sähköistymistä, uusia polttoaineita, digitalisaatiota ja autonomiaa. Tämä vaikuttaa liiketoimintamalliimme koska olemme siirtäneet fokusta moottoritoimittajasta järjestelmäkokonaisuuksien toimittajaksi”, hän jatkaa. 

Bertel O. Steen Power Solutions -liiketoiminnan kehitysjohtaja Eirik Nesse sanoo, että yritys on sitoutunut laajentamaan pohjoismaista organisaatiota tarvittavilla paikallisjärjestelmien integraatiomahdollisuuksilla etenkin teollisuuden sähköntuotannossa ja varavoimasovelluksissa. Älyverkoilla yhdistettyjen hybridienergiajärjestelmien, jotka hyödyntävät uusiutuvia lähteitä kuten tuulta ja aurinkoa yhdistettynä akkuteknologiaan ja diesel- tai kaasugeneraattoreihin odotetaan olevan tärkeässä roolissa asiakkaille tulevaisuudessa. Lisäksi laajempi ryhmä Rolls-Roycen ja MTU:n teknisten asiantuntijoiden tukemia monitaitoisia palveluteknikoita tulevat yhdessä maailmanlaajuisen varaosatoimitusjärjestelmän kanssa luomaan tehokkaamman palvelutarjonnan, tuoden lisäarvoa vanhoille ja uusille asiakkaille sekä alueen MTU OEM -kumppaneille. Yritys tiedottaa, että lopputuloksena on vahvempi tarjonta sähköntuotantojärjestelmistä, joka perustuu MTU:n markkinoiden johtavaan tuote- ja järjestelmäportfolioon, joka on yhdistetty Bertel O. Steen Power Solutions -ryhmän laajennettuun läsnäoloon pohjoismaissa. 

RealMachinery myy ja huoltaa Jonsson-tuotteet

Ruotsalainen mobiiliseuloja ja murskaimia valmistama Jonsson & Söner on kuulunut kesästä 2018 omana yksikkönään Metsoon, ja jatkossa kaikki Jonsson-murskauslaitoksiin ja -mobiiliseuloihin liittyvät palvelut saa paitsi Metsolta, myös yhteistyökumppanina näissä asioissa toimivalta RealMachineryltä. 

Jonsson-ammattilaisia edellä mainituissa yrityksissä ovat:

Juuso Setälä, konemyynti, juuso.setala@realmachinery.fi, puhelin 044 755 0092.

Mikko Takaniemi, myyntipäällikkö, mikko.takaniemi@metso.com, puhelin 050 401 4417.

Anssi Tammi, varaosamyynti, anssi.tammi@realmachinery.fi, puhelin  020 734 3776.

Ari Kauranen, tekninen tuki, ari.kauranen@realmachinery.fi, puhelin 020 734 3787.

Janne Leinonen, tekninen tuki, janne.leinonen@metso.com, puhelin 050 317 3709.

Timo Santaranta, huolto (07-17) huolto@realmachinery.fi, puhelin 020 734 7441.

Esimerkkinä Jonssonin LS 1632 -suorasyöttöseula, joka on saapunut Lempäälään RealMachineryn tiloihin. Hihnasyöttimellä varustetussa kaksitasoseulassa on 5,1 neliömetrin seulonta-ala. Valmistajan mukaan tällä seulalla päästään jopa 1000 tonnin tuntikapasiteettiin, ja tuloksena syntyy kaksi tarkasti kalibroitua lopputuotetta ja ylite. 
Jonsson-seulaan voidaan syöttää jopa 300-400 mm:n kokoista kiviainesta. Laite toimii omalla dieselgeneraattori-voimapaketillaan tai ulkoisella virtalähteellä. Voimanlähteeksi sopii myös diesel-sähkökäyttöinen murskauslaitos, jonka 125A:n sähkön ulosotosta voi syöttää virtaa seulaträkille.

Kalle Perttula aloitti ProSilva-myyjänä

Metsätalousinsinööri AMK Kalle Perttula (36) on aloittanut 7.1.2020 ProSilva Oyj:n konemyyjänä.

Perttulalla on vankka kokemus metsäkoneista ja koneyrittämisestä. Ruovedellä asuva Perttula on aiemmin toiminut 14 vuotta koneyrittäjänä yhdellä koneketjulla, tarjoten palveluja mm. paikalliselle MHY:lle.

Perttulan osaamista tullaan hyödyntämään yhtiössä myös kuljettajana koneiden lopputestauksissa ja kone-esittelyssä.

0tykkääjääTykkää