>

Kovat liikevaihtovaatimukset maanrakennusyritysten haasteena

Ylimitoitetut liikevaihtovaatimukset heikentävät maarakennusyritysten alueellisia markkinoita, tiedottaa koneyrittäjien liitto Koneyrittäjät. Koronavirusepidemia on toistaiseksi vaikuttanut yllättävän vähän maarakennusyritysten käynnissä olevaan urakointiin. Vaikutukset näkyvät sen sijaan siinä, että suunniteltuja urakoita ei aloiteta.

”Nyt olisi erittäin tärkeää aloittaa julkisia maarakennusurakoita kaikkialla Suomessa, sillä rakentaminen on tunnustetusti yksi parhaita keinoja elvyttää taloutta”, toteaa Koneyrittäjien maarakennusvaliokunnan puheenjohtaja Seppo Saarelainen. ”Tulevan kesän julkisten urakoiden tarjouspyynnöt ovat parhaillaan laskennassa. Valitettavasti niissä on edelleen urakan kokoon nähden liian suuria liikevaihto- ja referenssivaatimuksia. Tähän kunnat ja kaupungit ovat sortuneet jo aiemminkin. Urakoiden tarjouspyynnöt pitää tehdä sellaisiksi, että pienemmätkin yritykset voivat tarjota niihin”, Saarelainen vaatii.

Ylimitoitetut liikevaihto- ja referenssivaatimukset vaikuttavat yritysten tulevaisuuteen pitkäaikaisesti ja vaikutus korostuu entisestään nykyisessä tilanteessa. Yritys voi joutua nykyisillä yleisillä vaatimuskäytännöillä ulos seuraavien kolmen vuoden tarjouskilpailuista, jos sen talous kyykkää yhtenä vuotena esimerkiksi pandemian vaikutuksesta eikä yritys tällöin täytä liikevaihtovaatimuksia kaikilla kolmelta edelliseltä vuodelta tietyistä työlajeista.

”Kuntien ja muiden rakennuttajien soisi käyttävän nyt tervettä järkeä, että tulevaisuudessa alalla säilyisi muitakin tekijöitä kuin suuret valtakunnalliset ja ylikansalliset yhtiöt”, Saarelainen summaa.

Koneyrittäjät muistuttavat, että monella paikallisella yrityksellä on teknistä kykyä ja halua toteuttaa vaativiakin urakoita. Silti ne eivät pääse urakoihin käsiksi pääurakoitsijoina, kun valtakunnallista liikevaihtoa sekä referenssejä hyödyntävä yritys nappaa urakan paperipätevyyksillä. Käytännössä urakan työt kuitenkin toteuttaa paikallinen pienempi yritys alihankintana. Paikalliset yritykset näivettyvät eikä niille jää mahdollisuutta yritystoiminnan aitoon kasvattamiseen.

Tarjouspyyntöjen vaatimusten ylimitoittaminen on alalla vallitseva käytäntö ja siitä seuraa yritysten kasvua ja kehittymistä estävä kehä. Pienemmät yritykset eivät saa referenssejä kasaan, koska urakalle asetetut ylimitoitetut liikevaihto- ja referenssivaatimukset estävät tarjoamisen urakoihin, joista referenssejä voisi kartuttaa. Olemme jo pidempään olleet huolissamme siitä, että nykyisillä hankintakäytännöillä maarakennusalan pääurakat keskittyvät vain muutamalle harvalle yritykselle”, Saarelainen sanoo.

Uusi John Deere H212 -hakkuupää harvennuksille

Uusi John Deere H212 -harvesteripää on suunniteltu erityisesti harvennushakkuille. Harvesteripään ulkomitat tekevät siitä erittäin ketterän liikuteltavan tiheälläkin harvennuksella, valmistaja kertoo. Karsinta on optimoitu erityisesti pienemmille puille mahdollistaen erittäin korkealaatuisen karsintajäljen.

John Deere Forestryn mukaan sahan sijainti sekä suuri sahan katkaisunopeus lisäävät tuottavuutta ja minimoivat katkaisuhalkeamien syntymisen. Voimaa ja syöttönopeutta löytyy tarvittaessa myös isommille puille. H212 harvesteripää on saatavana John Deere 1070G ja 1170G -harvestereihin.

H212 harvesteripään kapean rungon ansiosta näkyvyys puulle on erinomainen. Harvesteripää on kapea myös syöttörullat avattuna tehden työskentelystä helppoa jopa erittäin tiheissä harvennusmetsissä. Pitkät karsimaterät mahdollistavat helpon puuhun tartunnan. Terien muotoilu ja syöttörullien sijainti rungon alaosassa antavat erinomaisen otteen puuhun.

Harvesteripään päivittäinen huolto vaatii entistä vähemmän aikaa. Päivittäishuolto on keskitetty helposti yhteen pisteeseen harvesteripää pystyyn nostettuna.

  • Optimaalinen työskentelyalue 100-250 mm, syöttörullien maksimiavauma 440 mm
  • Syöttövoima 20 kN
  • Suurin syöttönopeus 5,4 m/s
  • Paino rotaattorilla ja linkillä 850 kg

Erinomaiset joukkokäsittelyominaisuudet

H212-harvesteripään runko, tiltti, syöttörullien varret sekä terien muotoilu tehostavat joukkokäsittelyä. Harvesteripään korkea runko antaa tukea puunipulle ja pitkät karsimaterät helpottavat puihin tarttumista. Rungon alaosaan sijoitettujen syöttörullien tiukka pito tekee runkonipun siirtämisestä pystyasennossa helppoa jopa tiheässä metsässä.

Uudet SuperCut 100S -sahalaitteet kaikkiin John Deere -harvesteripäihin

Kevään 2020 aikana kaikkiin John Deere -harvesteripäihin vaihtuu uusi SuperCut 100S -sahalaite.

Sahalaitteen uuden sukupolven ketjunkiristinyksikkö, automaattinen ketjunkiristys ja mekaaninen laipan lukinta tekevät siitä entistäkin tehokkaamman ja käyttövarmemman. Parannettu ketjun vapautus helpottaa sahaketjun vaihtoa. Uusi sahalaite mahdollistaa myös laajemman valikoiman sahamoottorien sekä sahalaippojen osalta.

Agri-INNO palkitsee maatalousalan innovaation

Suomen Messusäätiön 5000 euron suuruinen Agri-INNO-palkinto jaetaan maataloustoimialan innovaatiolle nyt toista kertaa MaatalousKonemessuilla. Palkinnon saajaa voi ehdottaa 30.9.2020 asti. Nyt jos koska kaikki tuoreet innovaatiot ovat tervetulleita.

Agri-INNO-palkinto jaetaan joka toinen vuosi MaatalousKonemessujen yhteydessä henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai yritykselle, joka on kehittänyt innovaation, joka tuo maataloustoimialalle positiivista imagoa ja josta voi kehittyä kansainvälisestikin merkittävä tuote tai palkinto. Palkinnonsaajan valitsee raati, jossa on edustajat MTK:sta, Työtehoseurasta, ProAgriasta ja MaatalousKonemessujen kehitysryhmästä. Palkinto jaetaan 5.11.2020 Messukeskuksessa Helsingissä.

Raati valitsee palkinnonsaajan lähetettyjen ehdotusten perusteella. Vuonna 2020raatiin kuuluvat toiminnanjohtaja Jyrki Wallin Maa- ja metsätaloustuottajain KeskusliittoMTK:sta, toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko ProAgria Keskusten Liitosta, toimitusjohtajaJuha Ojala Työtehoseurasta ja puheenjohtaja Risto Varis MaatalousKonemessujen kehitysryhmästä.

Raati ottaa arvioinnissa otetaan huomioon muun muassa seuraavia asioita: Palkinnon saaja on toiminnallaan ja asiantuntemuksellaan edistänyt innovaation syntymistä tai kehittänyt innovaation, josta on mahdollista kehittää merkittävä tuote tai palvelu. Innovaatio on edistänyt toimialan tuottavuutta tai kestävää kehitystä. Palkinnon saaja on tehnyt innovaatiota tunnetuksi kotimaassa ja ulkomailla. 

Tänä vuonna voittaja saatetaan päättää messuilla tehtävien lyhyiden esittelyjen perusteella. Loppusuoralle tässä tapauksessa valittaisiin enintään viisi innovaatiota.Ehdotukset perusteluineen voi lähettää 1.5. – 30.9.2020 lomakkeella, joka löytyy verkkosivulta www.maatalouskonemessut.fi.

Agri-INNO 2018 -palkinto myönnettiin GrainSenselle, joka on kehittänyt kädessä pidettävän viljalaatua analysoivan mittalaitteen.

MaatalousKonemessujen uutuudet

Agri-INNO-palkinnon lisäksi MaatalousKonemessuilla on nähtävillä alan medioiden toimittajien valitsemat messujen uutuudet. Messuilla julkistetaan ja jaetaan myös ProAgrian, Vaasanin ja Keskon Tuottajalle kiitos -stipendit

MaatalousKonemessut järjestetään toista kertaa torstaista lauantaihin 5. – 7.11.2020 Messukeskuksessa Helsingissä. Tapahtuman järjestää Messukeskus. MaatalousKonemessujen järjestäjäkumppaneita ovat AGCO Suomi, Agritek, Hankkija, Lantmännen Agro, NHK-keskus ja Turun Konekeskus. Tapahtuman ohjelman tuottaa ProAgria yhteistyössä Messukeskuksen ja alan toimijoiden kanssa.

Suomen Messusäätiö jakaa vuosittain 400 000 eurolla apurahoja, palkintoja ja stipendejä suomalaisen elinkeinoelämän edistämiseen. Tunnetuin Suomen Messusäätiön jakama palkinto on Kaj Franck -muotoilupalkinto.

Alliance 585 – tielle ja työmaalle

Työmailla liikuttaessa maasto voi vaihdella mudasta nurmelle, louheelta ja hiekalta betonille ja asfaltille. Tämä tuo erityisen haasteen työkoneen rengasvalintoihin, jotta se suoriutuisi tasaveroisesti kaikilla pinnoilla. Alliance Tire Group on tuonut oman ratkaisunsa asiaan julkaisemalla uuden rengasmallin nimeltään 585.

”Tällaisten renkaiden markkinoita on aiemmin hallinnut yksi ainoa valmistaja ja selkeästi kovemmalla hinnalla. Uuden Alliance 585 -renkaan myötä on saatavilla vihdoinkin laadukasta rengasta ja huokeampaan hintaan”, kertoo myyntipäällikkö Pasi Toppinen NDI Finland Oy:stä, joka on Alliancen maahantuoja.

Kuva kertoo, että 585:n (keskellä) kuvio on hybridi traktorin palakuvion ja kuormaajien maantierenkaan välillä. Tämä yhdistää parhaat ominaisuudet kahdesta eri rengastyypistä: ajomukavuuden asfaltilla ja halleissa ja erinomaisen pidon pelloilla ja mudassa. 

Alliance 585 on rengasvalmistajan näkemys monen ongelman ratkaisuun rakennustyömailla. Ongelmat ilmenevät erityisesti sateisilla keleillä, jotka ovat arkipäivää Suomen olosuhteissa.

”Normaaleilla monikäyttörenkailla on tapana saada työkone juuttumaan kiinni mutaisella rakennustyömaalla. Tämä yritetään ratkaista laittamalla maahan ajoa helpottavia tasoja, ilman niitä renkaat eivät saa pitoa. Muta tiivistyy renkaan kuviointiin”, Toppinen valaisee ja jatkaa:

”Työkoneisiin voi tietysti aina asentaa maatalousrenkaat, jonka varjopuolena on epämukava ajettavuus asfaltilla ja betonilla. Kovalla alustalla ajo on myös raskasta renkaalle, perinteinen traktorin rengas ei ole suunniteltu sellaiselle väännölle minkä esimerkiksi asfaltti aiheuttaa. Tämä näkyy renkaan ennenaikaisena kulumisena. 585:n uusi rengastyyppi tarjoaa parhaat puolet maatalousrenkaista ja teollisuusrenkaista, tarjoten erinomaista pitoa mutaisella työmaalla ja ajomukavuutta maantiellä.” 

Vaikka Alliance 585 on edullinen vaihtoehto Premium-merkkeihin verrattuna, valmistaja kertoo käyttäneensä siinä vahvistettua rakennetta ja valmistusmateriaaleja, joita on tapana nähdä kalliimmissa renkaissa. Näillä valinnoilla on pyritty saamaan renkaalle pitkä käyttöikä ja varmistamaan, että se kestää pistoja sekä vaurioita hyvin.

”Alliancelta tiedotetaan, että renkaan vankka rakenne ja optimaalinen kuormauskyky takaavat matalat käyttökulut koko renkaan elinkaaren ajan”, Pasi Toppinen tiivistää.

Metsäteollisuus ry: Lakot leikkasivat tuntuvasti metsäteollisuuden tuotantoa, koronan vaikutus ei alkuvuonna vielä näkynyt

Metsäteollisuuden tuotanto supistui tammi−maaliskuussa kaikissa päätuoteryhmissä, kun vielä loppuvuonna kasvussa ollut sellunkin tuotantomäärä kääntyi laskuun, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastoista.

Kemiallisessa metsäteollisuudessa parhaiten pintansa piti kartongin tuotanto, jonka tuotantomäärä heikkeni 12 prosenttia 0,8 miljoonaan tonniin. Paperin tuotannossa alamäki oli 22 prosenttia ja sellun tuotannossa 18 prosenttia. Sellua valmistui vain 1,7 miljoonaa tonnia.

Mekaanisessa metsäteollisuudessa tuotantomäärät laskivat vielä voimakkaammin. Vanerin tuotantovolyymi jäi tammi−maaliskuussa 35 prosenttia ja sahatavaran 23 prosenttia vuoden 2019 tasosta.

Viime vuosina kaikkien metsäteollisuuden päätuoteryhmien tuotannon yhtäaikaista supistumista ei ole tapahtunut. Edellisen kerran tasoltaan yhtä merkittäviä, 10−40 prosentin tuoteryhmäkohtaisia tuotannon heikkenemisiä koettiin finanssikriisin vuosien 2008 ja 2009 kvartaalikohtaisissa luvuissa.

Valtaosin tuotantotasojen heikkeneminen selittyy työmarkkinahäiriöillä, osittain kyse on loppuvuodesta alkaneesta suhdanteen heikkenemisestä. Mekaanisen metsäteollisuuden tuotantoa leikkasi sahoilla ja vaneritehtailla jopa neljä viikkoa kestänyt Teollisuusliiton lakko. Tammi–maaliskuussa myös Paperiliitto lakkoili sellu-, kartonki ja paperiteollisuudessa kaksi viikkoa.

Tuotantoluvut kertovat siitä, että työmarkkinakierros kävi metsäteollisuudelle kalliiksi. Lakkoherkkyys on työmarkkinajärjestelmän heikko lenkki ja heikentää Suomen kilpailukykyä”, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Koronakriisi ei todennäköisesti juuri tammi−maaliskuun tuotannossa näy. Maaliskuun aikana Suomeen rantautunut epidemia on lisännyt sellun, pehmopapereiden ja pakkaustuotteiden kysyntää.

”Näiden tuotteiden kysyntää kasvattavat hygieniavaatimusten kasvu myös kehittyvissä maissa sekä verkkokaupan kasvu. Paraikaa tapahtuvat käyttäytymismuutokset voivat jäädä pysyviksi”, Jaatinen lisää.

Metsäteollisuus on olennaisessa roolissa myös, kun Suomi siirtyy koronan jälkeiseen aikaan. Palvelusektorin jälleenrakentaminen on mahdollista vain, jos teollisuuden vaurautta luova kone pysyy käynnissä.

”Se tarkoittaa, että Suomen ei lähivuosina kannata omilla päätöksillään lisätä vientiteollisuuden kustannuksia, vaan keskittyä kehittämään omaan kilpailukykyään”, korostaa Jaatinen.

Nokian Ground King saksalaisyliopiston testissä

Kielin yliopiston yhteistyössä paikallisen maatalousurakoitsija Blunk GmhH:n kanssa toteuttama tutkimus koekäytti Nokian Ground King -traktorinrengasta erilaisissa päivittäisissä käytännön töissä, ja testasi Hybrilug-kuvion toimivuutta.

Pitkän aikavälin suorituskyvyn selvittämiseksi maatalouden urakointitöitä tekevän, Rendswührenissä kotipaikkaansa pitävän Blunk GmbH:n omistamaan Fendt 724 Vario -traktoriin asennettiin Nokian Ground King -renkaiden esituotantoversiot. Vertailun vuoksi toinen, identtinen Fendt varustettiin toisen premium-valmistajan vetorenkailla. Renkaita käytettiin nurmiviljelyn eri töissä pellolla ja kuljetuksissa teillä normaalin työkierron mukaisesti, ja suorituskykyä selvitettiin perusteellisilla mittauksilla. Traktoreita käytettiin peltotöihin, kuten lietteen ajoon, heinän korjuuseen ja kyntömuokkaukseen. Yhteensä työajasta 62 % käytettiin pellolla ja 38 % maantiellä testijakson aikana. 

Erilaiset Nokian Ground King -renkailla suoritettujen töiden osuus testin aikana
Pelto- ja maantiekäytön jakauma

Tehokkuus peltokäytössä

Kokeet kyntömuokkauksessa osoittivat, että vertailurenkaaseen verrattuna Nokian Ground King välitti traktorin tehon paremmin maahan 2 % vähäisemmällä renkaiden luistolla. Tämä työtehon parannus on seurausta Hybrilug-kuvion tartunnasta peltopinnan rakenteeseen. Renkaiden itsepuhdistuvuutta arvioitaessa testi- ja vertailurengas eivät juurikaan eronneet toisistaan kostean savimaan olosuhteissa. Pintakuvion tyypin vaikutus ruohon kasvuun traktorin jättämissä jäljissä eli peltoon kohdistuva rasitus arvioitiin ensimmäisen ja toisen niiton välissä. Nokian Ground Kingin pintakuvion suurempi suhteellinen kosketusala johti pienempään maaperän kuormitukseen ja ensimmäisen ja toisen niiton aikana yliajetun nurmen nopeampaan takaisin kasvamiseen. Satoisuus parani laskennallisesti jopa 29 %.

Käyttöikä ja polttoaineenkulutus

Testijaksosta 38 % oli maantieajoa ja 62 % peltokäyttöä. Jatkuva käyttö osoittaa selvästi, että Nokian Ground King -renkaiden kuluminen on vähäisempää koekäytön töiden koko kirjon seurauksena. Ripakuvioinen vertailurengas menetti yli kolmanneksen kulutuspinnan vahvuudestaan Nokian Ground Kingin kuluessa vain viidenneksen. Tämä merkitsee tavallista maatalousrengasta huomattavasti pidempää käyttöikää. 

Polttoaineenkulutukseltaan Nokian Ground King osoitti selkeää parannusta. Raskaassa kyntötyössä Nokian Ground King -renkaiden polttoaineenkulutus oli 1,5 litraa/tunti (eli 4 %) pienempi kuin AS-kuvioisten vertailurenkaiden. Ero oli vielä suurempi kuljetustöissä, joissa 2,4 litran tuntisäästö merkitsi yli 9 % polttoaineensäästöä vertailurenkaaseen verrattuna. Laskettu yhteiskulutus suoritetuista töistä, niiden kuluttamasta polttoaineesta ja käytetystä ajasta tuotti tulokseksi 11 % polttoaineensäästön Nokian Ground Kingin eduksi.

Vaikutus ergonomiaan ja työtehoon

Onko renkailla myönteinen vaikutus päivittäisen työn tehokkuuteen? Testiraportti sanoo asian selkeästi: “Kaikki urakoitsijan kuljettajat antoivat selkeästi positiivisen arvion Nokian Ground King -renkaille.” Arvion taustalla on koettu parempi ajomukavuus, matalampi melutaso ja hyvä käsiteltävyys. Urakoitsija Blunkin sanoin, ”kuljettajien selkeä arvio oli, että Nokian Ground King -renkaan suorituskyky toi varmuutta kaikkiin töihin asiakastiloilla”.

Sany Suomeen

Machinery Oy vihjaa nettisivuillaan tuovansa jotakin uutta markkinoille toukokuun aikana. Annettu kuvavihje viittaa vahvasti kiinalaisiin Sany-rakennuskoneisiin, joiden Suomen-edustus on myös lisätty Saksassa päämajaansa pitävän Sany Europen listoille.

Lähiaikoina siis selviää, millä kattauksella ja toimintasuunnitelmalla tätä konemerkkiä Suomeen aletaan kaupata Machineryn toimesta. Merkki itsessään ei ole mikään pikkutekijä maailmalla, sillä Sany on Kiinan suurin rakennuskonevalmistaja, ja sillä on vientiä yli 150 maahan. Lisäksi yritys valmistaa esimerkiksi lastinkäsittelykalustoa satamiin, betonipumppuja – ja sekoittimia, kaivoskalustoa, asfalttikoneita ja muuta aiheeseen liittyvää kampetta, porakalustoa ja jopa tuuliturbiineita. Vuonna 2012 Sany yhdistyi Putzmeisterin kanssa, ja näin ollen yritys on maailman kärkipaikoilla betonipumppualalla. Samana vuonna tehtiin myös yhteistyösopimus Palfingerin kanssa nosturivalmistuksesta.

Maanrakennuspuolella päätuotteita ovat kaivinkoneet, joita löytyy 1,7-tonnisesta 76-tonniseen. Euroopan suunnalla valikoima pysähtyy tällä hetkellä 50-tonniseen malliin, ja tarjolla on myös purkupuomisia koneita, mutta tulevaisuudessa nähtävistä malleista on vaikea sanoa tällä hetkellä mitään, sillä pyrkimykset ovat selvästi kohti kasvua. Pyöräkuormaajia löytyy kaksi 5-tonnista mallia, mutta näitä ei Euroopassa toistaiseksi tarjota.

Saksassa Sanyn Euroopan-edustus on ollut läsnä jo vuodesta 2008 lähtien. Euroopassa myytävät Sanyt noudattelevat nykyistä kaavaa, jossa koneiden pääkomponentit ovat nimekkäiltä valmistajilta. Esimerkiksi moottoreina löytyy Cumminsia ja Yanmaria.

Itse yritys juontaa juurensa vuoteen 1986, jolloin perustettiin pienehkö hitsaamo Lianyuaniin, Kiinaan, Hunanin provinssiin. Konepaja kasvoi hyvin nopeasti, ja 80-luvun lopussa nimi oli vakiintunut Sanyksi. Vuonna 2003 yritys listautui Shanghain pörssiin. Maailmanluokassa yrityksen kooltaan suurimmat saavutukset ovat nosturi- ja betonipumppualalla, jossa se on rikkonut useampiakin maailmanennätyksiä.

Nimi ”Sany” tarkoittaa vapaasti käännettynä kolmea ykköstä, eli kolmea tärkeintä päämäärää. Ne ovat yrityksen mukaan ykkösluokan yrityksen rakentaminen, huippuluokan työntekijöiden kouluttaminen ja paras mahdollinen osallistuminen yhteiskunnan toimintaan. Logo muodostuukin kolmion muotoon asetelluista ykkösnumeroista.

Vuonna 1911 perustettu Machinery puolestaan on suomalaisen konekaupan konkari, jonka kuvastossa on vuosien varrella ollut tarjolla lukuisia tuttuja merkkejä niin maanrakennuspuolella kuin monessa muussakin linjassa. Jäämmekin mielenkiinnolla seuraamaan, miten Sany asettuu Suomen markkinoille. Kiinalainen konekauppa on ollut täällä tunnetusti vaikea laji, ja esimerkiksi jo vuosia tarjolla ollut LiuGong etsii tällä hetkellä uutta edustajaa Suomessa.

Uuden sukupolven Kesla-harvennuskourat

Kesla tuo markkinoille uuden sukupolven 19RH-III ja 21RH-III -harvennuskourat, joiden modulaarinen rakenne mahdollistaa niiden optimoinnin toimimaan hyvin erilaisissa olosuhteissa, eri puulajeilla ja erilaisissa alustakoneissa.

”Strategiamme markkinoiden johtavana alustakoneriippumattomana hakkuupäävalmistajana ohjaa meitä kehittämään tuotteita niin, että ne toimivat optimaalisesti useimpien alustakoneiden hydraulijärjestelmien ja ohjausjärjestelmien kanssa”, toteaa puunkorjuu-liiketoiminnan johtaja Mika Tahvanainen. ”Juuri tämä tekee Keslasta ylivertaisen kumppanin kaivinkoneharvestereiden rakentajille sekä niille harvesterivalmistajille, joiden tuotteistosta omat hakkuupäät puuttuvat”, hän jatkaa.

Uutuusmallien runkomoduulit koneistetaan yhtenä kappaleena hitsauskokoonpanon jälkeen, ja kouran liikkuvissa osissa, kuten syöttörullien varsissa ja karsintaterissä käytetään paljon valuosia. Valmistajan mukaan näin päästään rakenteiden mittatarkkuudessa uudelle tasolle. Keslalta kerrotaan, että tämä jatkaa entisestään jatkaa yrityksen valmistamien kourien pitkäksi tunnettua rakenteellista kestoikää ja parantaa käyttöominaisuuksia. 

Rullanvarsien, karsintaterien ja tiltin nivelten akselien ja laakerointien kerrotaan myös vastaavat järeydeltään kilpailijoiden kokoluokkaa suurempia kouria. Näin ollen uusien kourien mekaanisen kestävyyden vakuutetaan olevan huipputasoa.

Runkorakenteen ja hydrauliikan osalta uutuusmallit pohjautuvat pitkälti samoihin ratkaisuihin kuin KESLA-malliston järeän pään mallit 27 -30RH-II. Nämä kourat on Keslan mukaan todettu luotettaviksi ja kestäviksi ratkaisuiksi ympäri maailman, ja ne ovat saaneet kiitosta myös energiatehokkuudestaan. Energiankulutuksessa merkittäviä tekijöitä ovat avara hydrauliikka ja Keslan ainutlaatuiseksi mainitsema progressiivinen rullageometria, jonka ansiosta puun syötön kitkat saadaan minimoitua.

Koska tavoitteet nyt markkinoille tuotujen kourien teho/paino-suhteen osalta ovat Keslalla olleet korkealla, on kourien nollasarjaa testattu poikkeuksellisen pitkään sekä plantaasikäytössä kuorinnassa trooppisilla alueilla että harvennushakkuilla kotimaassa, useissa eri tyyppisissä alustakoneissa. Mukana testauksessa on ollut myös markkinoiden merkittävimpiä plantaaseja hallinnoivia metsäyhtiöitä, jotka toteuttivat tarkkaa seurantaa testien aikana.

KESLA 19RH-III on 3-teräinen, yhdellä takakarsimaterällä varustettu harvesterikoura, jonka lähtöpaino on 680 kg. Lyhyt kolmiteräinen malli on tehokas mutkaistenkin puiden käsittelyssä, ja soveltuu hiukan kevyemmän painonsa ansiosta alustakoneisiin, joissa kouran valinta on painokriittinen. 4-teräisen, kahdella takakarsimaterällä varustetun 21RH-III:n lähtöpaino on 720 kg. Neliteräinen malli on parhaimmillaan hieman järeämpien ja suorempien puiden käsittelyssä. Varustelut vaikuttavat luonnollisesti kokonaispainoon. Molempien mallien syöttörullien maksimiaukeama on 42 cm ja suurin kertasahausläpimitta 54 cm. 

Kourat soveltuvat ensi- ja myöhempiin harvennuksiin sekä lyhytkiertoisten eukalyptus- ja akaasiaplantaasien puunkorjuuseen, kuorivana tai ilman kuorintaa. 

KESLA 19RH-III ja 21RH-III ensiesittely tapahtuu huhtikuussa 2020. Uutuusmallien asiakastoimitukset alkavat kesän 2020 aikana.

Eco Log ja Gremo suunnittelevat yhdistymistä

Ruotsalaiset metsäkonevalmistajat Eco Log ja Gremo aikovat yhdistää voimansa kokonaisvaltaiseksi ja suuremmaksi metsäkonevalmistajaksi alalla. Ensimmäinen askel tästä on aiesopimus, jonka myötä Gremon konevalmistus siirtyy Eco Login tehtaalle Söderhamniin. Tämän on määrä tapahtua jo tänä kesänä. Myös kaikkien koneiden myynti tullaan hoitamaan kesästä eteenpäin Eco Login verkoston kautta.

Eco Login toimitusjohtaja Anders Gustafson näkee hankkeessa suuria mahdollisuuksia, jotka ovat linjassa yrityksen kasvustrategian kanssa, ja ennen kaikkea positiivista kehitystä molempien merkkien asiakkaille – niin nykyisille kuin uusillekin.

Gustafsonin mukaan asiakkaat ovat molemmille yrityksille tärkein voimavara, ja yhden katon alta pystytään jatkossa tarjoamaan koneita jokaiseen kokoluokkaan. Samalla myös jälkimarkkinointimahdollisuudet tehostuvat, ja tällä on positiivisia vaikutuksia molemmille merkeille, hän uskoo.

Myös Gremon toimitusjohtaja Martin Bredenfelt on mielissään yhdistymisaikeista. Hänen mukaansa yhdistymismahdollisuudet ovat hyvät, ja yritykset ovat tehneet vuosien varrella yhteistyötä eri alueilla. Samaan organisaatioon kuuluminen nähdään myös Gremolla positiivisena asiana.

Engcon päivittää DC2-ohjausjärjestelmän yhteensopivuuden parantamiseksi

Vuonna 2012 Engcon lanseerasi proportionaalisen DC2-ohjausjärjestelmänsä ja siihen kuuluvan sovelluksen, jonka avulla etätukea saa mobiiliverkon kautta. Sen ansiosta huoltoasentaja tai tekninen tuki voi muodostaa etäyhteyden kaivukoneeseen ja antaa näin tukea ja tehdä toimenpiteitä ohjausjärjestelmään etänä. Tämä säästää aikaa ja rahaa. Nyt Engcon kertoo, että se on parantanut yhteensopivuutta entisestään ja sovellus on saanut helposti navigoitavan käyttöliittymän ja myös sen suorituskykyä ja toiminnan vakautta on parannettu.

Engconin proportionaalinen ohjausjärjestelmä DC2 sopii markkinoiden kaikkiin kaivukonemerkkeihin, ja sillä voidaan ohjata Engconin rototilttien lisäksi myös kaivukoneen teloja ja pyöriä sekä puomin kääntöä tai puomin lisätoimintoa. Ohjausjärjestelmä mahdollistaa erikoissuunnitellun sovelluksen avulla etätuen älypuhelimen kautta, ja tämä sovellus on nyt päivitetty entistä intuitiivisemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi. Päivitys lisää myös yhteensopivuutta uusimpien Android-versioiden ja puhelinmallien kanssa.

”Etäohjauksen mahdollistava etätuki on älykäs ja aikaa säästävä toiminto, jonka avulla huoltoasentaja voi suorittaa vianmäärityksen mobiiliverkon ja kuljettajan älypuhelimen kautta. Tämä tarjoaa suuria etuja ja ajansäästöä kalibroinnissa, vianmäärityksessä ja huollossa”, sanoo Tomas Wall, joka työskentelee Engcon Control Systemsin Product Managerina. 

Asennuksen yhteydessä kaikki ohjausjärjestelmät täytyy kalibroida. Aiemmin sen teki huoltoasentaja paikan päällä. Nyt kalibrointi voidaan suorittaa etänä. Kuljettajan älypuhelimesta muodostetaan yhteys tukihenkilöstöön, joka voi työskennellä mistä päin maailmaa tahansa. Tämä säästää aikaa myös mahdollisessa vianmäärityksessä, koska näin Engconin tuki voi paikallistaa vian nopeasti koneen sijainnista riippumatta ja ainoastaan tarpeen vaatiessa lähettää paikalle huoltoasentajan ja oikeat varaosat.

Tukipyynnöissä on usein kyse melko pienistä ohjausjärjestelmän säädöistä, ja Engcon DC2:n ja Android-puhelimen avulla asentajaa ei tarvitse lähettää paikalle.

”Se, että tuki voidaan antaa lähettämättä ketään paikan päälle koneen luo, säästää yrittäjältä paljon aikaa ja rahaa sekä hyödyttää suuresti myös ympäristöä autojen käytön vähentymisen myötä”, sanoo Tomas Wall.

Päivitetty ohjausjärjestelmä esiteltiin Conexpo-messuilla Las Vegasissa.

”USA on valtava maa, jossa etäisyydet ovat pitkät, joten etätuen tarjoamat hyödyt saivat erittäin hyvän vastaanoton, kun esittelimme etätukea live-näytöksissä Conexpossa”, Wall kertoo.

Uusi DC2 on lanseerattu nyt ensin ruotsalaisten käyttäjien saataville, jotta voidaan hallitusti varmistaa, että uusi sovellus toimii odotetulla tavalla, ennen kuin se tuodaan laajalti kaikille markkinoille. 

0tykkääjääTykkää