John Deere tuo markkinoille uudistetut piiloletkujatkeella varustetut taittopuomioptiot kuormakoneiden CF5-, CF7- ja CF7S-kuormaimiin. Uusien taittopuomien suunnittelun lähtökohtana on ollut käytettävyyden, kestävyyden sekä huollettavuuden selkeä parantaminen. Uudet XI-nimetyt piiloletkujatkeet ovat saatavilla optiona 910G, 1010G, 1110G, 1210G ja 1510G-mallien kuormatraktoreihin kevään 2021 aikana.
Uusi taittopuomi on John Deeren mukaan rakenteeltaan vahvempi, jatke on voimakkaampi, ja letkujen reititys on suunniteltu uudelleen, ottaen paremmin huomioon sekä letkujen kestävyyden ja vaihdettavuuden sekä myös puomin käytettävyyden. Uudistettu letkujen reititys nosto- ja taittopuomin välillä ja jatkepaketin sisällä suojaavat letkuja vaurioilta. Parannettu geometria, aiempaa tasapainoisempi puomin noston ja taiton suhde tekee puomin liikeradoista entistä sulavampia ja käytöstä miellyttävää minkä ansiosta myös tuottavuus paranee. Uusien XI-piiloletkujatkeiden myötä kuormaimen ulottumaksi tulee 9,8 m.
90 % kuormakoneista toimitetaan IBC:llä varustettuna. IBC:llä varustettuihin koneisiin on saatavana taittopuomin alle sijoitettu työvalo parantamaan näkyvyyttä kuormaimen kärkeen pimeällä.
Parempi letkujen reititys puomin sisällä lisää letkujen kestävyyttä ja tekee letkujen vaihdosta helpompaa. Jatkeen takaosan liukulaakerin voitelu onnistuu nyt suojia irrottamatta. Myös jatkeen ketjun säätö onnistuu osia purkamatta ja suojia irrottamatta. Uutta on myös säädettävä kuormaintuki, joka helpottaa kuormaimen kuljetusasentoon tuomista.
Piiloletkujatkeiden lisäksi saatavana on vahvempi Indexator GV12-2S-riipuke. Vahvemman riipukkeen pohjalevy on teräksinen aikaisemman valurautaisen sijaan.
Johnson Controls on esitellyt uuden ajoneuvoille ja liikkuville työkoneille suunnitellun fluoraamattoman ANSUL LVS – palonsammutusnesteensä. Uusi patentoitu palontorjunta-aine on valmistettu ilman perfluorattuja kemikaaleja ja sen teho on todettu valmistajansa mukaan erinomaiseksi suorituskykytesteissä.
Fluoraamaton LVS-palontorjunta-aine tukahduttaa liekit nopeasti, peittää palokohteen ja estää hapen pääsyn auttaen näin estämään liekkien leimahtamisen uudelleen. Se toimii luokan A ja B paloissa kaivosalan, metsäteollisuuden sekä jätehuolto- ja kuljetusteollisuuden liikkuvissa työkoneissa.
Johnson Controlsilta kerrotaan, että sen kehittämä uusi fluoraamaton LVS-palonsammutusneste perustuu ainutlaatuiseen orgaanisten suolojen ja pinta-aktiivisten aineiden seokseen. Innovatiivinen koostumus tukahduttaa palon, jäähdyttää erinomaisesti ja suojaa ajoneuvon palosuojauksessa tarvittavia ominaisuuksia ilman fluorattuja pinta-aktiivisia aineita, joita muut yleiset palontorjunta-aineet sisältävät. Aineella on Factory Mutual (FM) -hyväksyntä ja CE-merkintä, se vastaa australialaista standardia (AS) 5062-2016 ja sillä on ActivFire-sertifiointi.
“Kaivosajoneuvojen ja muiden maastossa käytettävien liikkuvien työkoneiden on pystyttävä toimimaan kellon ympäri ankarissa olosuhteissa, jolloin ne tarvitsevat luotettavaa palosuojausta ympäri vuorokauden”, toteaa Johnson Controlsin Pre-Engineered Systems -yksikön johtaja Mark Neumann. “Johnson Controlsin vaativat suorituskykytestit varmistavat, että aine ylittää kaikki teollisuuden vaatimukset tarjoten loppukäyttäjille yhteensopivan, luotettavan ja tehokkaan palonsammutusnesteen, joka ei sisällä perfluorattuja kemikaaleja.”
Fluoraamaton ANSUL LVS -palonsammutusneste on suunniteltu korvaamaan helpolla tavalla olemassa olevissa ANSUL LVS -palontorjuntajärjestelmissä käytettävä aine. Mitään laitteistomuutoksia tai vuosittaista aineen vaihtamista ei tarvita. Vaihto on tarpeen vain säiliön painetestauksen yhteydessä. Tämä alentaa palosuojausjärjestelmän kunnossapitokustannuksia ja vähentää laitteiston seisonta-aikaa. Aineen vaihto ilmaistaan säiliöön kiinnitettävällä tarralla, ja näppärä täyttöjärjestelmä huolehtii tiivistenesteen ja veden oikeasta seossuhteesta poistaen manuaalisen mittauksen tarpeen.
Yhdessä CHECKFIRE-ilmaisu- ja kytkentäjärjestelmien kanssa fluoraamaton ANSUL LVS huolehtii automaattisesta paloilmaisusta, hälytyksestä ja palontorjuntajärjestelmän kytkennästä varmistaen laitteiston suojauksen vuorokauden ympäri.
JCB:n pitkäaikainen maahantuoja Mateko Oy vahvistaa alueellista myyntiorganisaatiotaan kahdella kokeneella konemyyjällä. ”Halusimme lisää myyntivoimaa vahvoille kasvualueille, maamme länsirannikolle sekä Pohjanmaalle”, yrityksen varatoimitusjohtaja Kimmo Saartoala kertoo.
”Myyntivolyymin kasvussa on tärkeää, että myyntiorganisaatiomme on halukas ja kykenevä uudistumaan päämiehemme alati kehittyvän malliston mukana, sekä vastaamaan asiakaskunnan opastamisesta järkeviin investointeihin”, hän jatkaa.
”Pauli Seppälä ja Marko Ristiluoma omaavat pitkän historian konealalla, etenkin kaivukoneiden segmentillä, ja ovat erittäin motivoituneita uuteen haasteeseensa”, Saartoala vakuuttaa.
Marko Ristiluoma – aluemyyntipäällikkö Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa
Viisikymppinen Ristiluoma omaa pitkän historian koneiden parissa. Turvetuotantoyrittäjäperheen poika on ajanut koneita jo 13-vuotiaasta saakka, sekä seurannut isänsä vuonna 1972 aloittamaa konekauppaa. Kauhajoelta kotoisin oleva mies urakoi armeijan suoritettuaan sekä perheyrityksessä, että omaan laskuun.
1994 Marko siirtyi myyntitehtäviin varaosakaupan puolelle. Yritteliäs mies suoritti päivätyönsä ohessa polttoainekäyttöisten lisälämmittimien myyntiä ja asennuksia työkoneisiin, joiden ansiosta eri konemerkit tulivat teknisesti tutuiksi.
2005 Ristiluoma vaihtoi alaa, ryhtyen moottoripyörien, kelkkojen yms. vapaa-ajan koneiden myyntityöhön Seinäjoelle.
2017 Marko palasi ”juurilleen” työkoneiden maailmaan, konemyyjäksi Seinäjoella toimivaan yritykseen.
”Olen opiskellut innokkaasti JCB:n mallistoa ja tutustunut Matekon toimintatapoihin”, Ristiluoma hymyilee. ”On hienoa lähteä kehittämään JCB:n myyntiä omalla, erittäin kasvavalla talousalueellani, hyvän ja vakavaraisen organisaation osana.”
Pauli Seppälä – aluemyyntipäällikkö Satakunta ja Varsinais-Suomi
Agrologin tutkinnon omaava 53-vuotias Seppälä toimi päätoimisena maanviljelijänä ja yrittäjänä vuodesta 1992 vuoteen 2003, jolloin mies aloitti traktorimyynnin parissa. Seppälä on aina ollut innokas oppimaan uutta, ja myyntityö sopi miehen avoimelle luonteelle hyvin. Tulosta alkoi syntymään ja vuonna 2007 Seppälä siirtyi maatalouskoneiden myynnistä maanrakennuskoneiden pariin, suuren valtakunnallisen maahantuontiorganisaation palvelukseen.
2011 hän teki irtioton ja palasi agrologin koulutusta vastaaviin tehtäviin, maataloustyönjohtajan vakanssiin. Pari vuotta myöhemmin, 2013, Paulin veri veti takaisin myyntitehtäviin. Tunnettu, vakavarainen maahantuoja ja erittäin uskottava korealainen konevalmistaja vakuuttivat hänet tuolloin, Matekolta kerrotaan.
”Elämässä tapahtuu kuitenkin muutoksia”, Seppälä sanoo. ”Kuullessani Matekon etsivän pätevää konemyyjää, halusin ehdottomasti astua remmiin. Olin kuullut asiakkailtani pelkkiä kehuja sekä JCB:n osalta, että Matekon toimintatavoista, joten siltä pohjalta halusin taloon näyttämään kynteni ja etsimään uusia haasteita”, Pauli kertoo. ”Lähestyn kiivaasti konemyyjän parasta ikää ja haluan antaa täyden panokseni Matekolle, sekä edustaa suuresti arvostamaani konemerkkiä.”
Isuzu D-Max siirtyy jo kymmenenteen sukupolveen, ja uuteen malliin on valmistajan mukaan ladattu yli puolen vuosisadan kokemus avolavojen valmistuksesta.
Isuzu kertoo olevansa ainoa pick-upien valmistaja, joka on keskittynyt pelkästään raskaaseen kalustoon. Yhtiön filosofian ja historina moottorien ja kuorma-autojen valmistuksessa luvataankin näkyvän uuden D-Maxin rakenteissa. Isuzut suunnitellaan valmistajansa mukaan varman päälle niin, että suuret rakenteet kestävät paljon suurempia kuin sallittuja kantavuuksia. Uusin D-Maxin jatkaa vuonna 1963 ensi kerran esitellyn automallin kehityskaarta. Isuzu kiteyttääkin asian niin, että uudella D-Maxilla on kuorma-auton DNA, ja niin auton rakenteet kuin moottori on kehitetty vaativaan käyttöön.
Runkoa myöten uusi
Isuzulta kerrotaan, että D-Max on suunniteltu markkinoille, missä autolta vaaditaan vielä enemmän kuin Suomessa. Käyttäjät eivät välttämättä noudata autolle sallittuja kantavuuksia, mutta sen on silti kestettävä pitkään. Ylittääkseen asiakkaiden odotukset Isuzu päätti tehdä uuden D-Maxin rungosta vielä aiempaa vahvemman.
Rungon pitkittäispalkit ovat nyt leveämpiä ja niitä on vahvistettu sisäpuolelta. Lisäksi auton erillisrunkoon on lisätty yksi poikittaispalkki. Parannusten tuloksena on viidenneksellä parantunut rungon vääntöjäykkyys ja pitkittäisjäykkyys on kasvanut 26 prosentilla. Uutta Isuzu D-Maxia ja sen rakenteita on testattu äärimmäisissä olosuhteissa. Yhteensä kokeet vastaavat neljän miljoonan kilometrin ajoa.
Myös kori on aiempaa vahvempi, sillä siinä käytetään nyt enemmän suurlujuusterästä. Sitä löytyy A- ja B-pilareista, katosta ja helmoista. Parannuksiin kuuluvat korin uudelleen suunnitellut kiinnityspisteet, joilla on vähennetty melua ja värinöitä. Myös ruostesuojausta on parannettu.
Ulkonäkö viestittää ominaisuuksista
Kokonaan uusi muotoilu tekee Isuzu D-Maxista aiempaa vahvemman näköisen. Linjoja ei ole suunniteltu vain ulkonäön ehdoilla, vaan ilmanvastus on aiempaa alhaisempi, millä pienennetään kulutusta, Isuzulta kerrotaan. Näiden lisäksi keulassa otetaan huomioon kevyen liikenteen turvallisuus Euro NCAP:n turvallisuustestin hyväksymänä.
Koriin on tehty käyttöä helpottavia muutoksia, kuten suuremmat ovet. Miehistöohjaamoisessa takaovet ovat kaksi ja puoli senttiä pidemmät, minkä ansiosta autoon voi nousta ja sieltä poistua entistä näppärämmin. Akselivälin kasvattaminen kolmella sentillä on tuonut lisää tilaa ohjaamoihin, mikä lisää osaltaan mukavuutta.
Kuljettajan tilat ovat muuttuneet paljon henkilöautomaisemmiksi, mikä tuntuu monin tavoin mukavuutena ja korkeampana laatuna. Ajoasennon saa entistä helpommin juuri sopivaksi, sillä istuimessa on enemmän säätövaraa ja ohjauspyörässä on sekä korkeus- että etäisyyssäätö. Etuistuimissa on uusi muotoilu, minkä ansiosta ne ovat mukavammat ja pehmeämmät kuin ennen.
Sisustuksen materiaalivalinnat on nostettu valmistajan mukaan aivan uudelle tasolle. Kaikkialla on paljon pehmeäpintaisia materiaaleja, kosketettavilla alueilla käytetään satiinikromia ja kauniit tikkaukset kruunaavat kokonaisuuden istuimissa, kojelaudassa sekä ovipaneeleissa. Keskikonsoli on leveämpi kuin ennen ja vaihteenvalitsin on nostettu lähemmäksi ajajaa.
Ergonomiaa on parannettu myös sijoittamalla katkaisimia entistä loogisempiin paikkoihin. Ulkopeilien sähkösäätö on nyt kuljettajan ovessa sähkökäyttöisten ikkunoiden katkaisimien yläpuolella. Nelivetovalitsin on siirretty kojelaudasta keskikonsoliin, missä on myös takatasauspyörästön lukon ja alamäkihidastimen katkaisimet.
Perusmallissakin hyvät varusteet
Pick-upeissa on totuttu siihen, että halvimmassa versiossa on vain vähän varusteita ja vasta maksamalla enemmän pääsee kohtuulliselle tasolle. Isuzu rikkoo näitä ”sääntöjä” asentamalla jo halvimpaan L-varustetasoon paljon tavaraa. Kaikissa D‑Maxeissa kerrotaan olevan myös aina kattava turvavarustelu.
Mukavuutta lisääviä varusteita ovat aina ilmastointilaite, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet (Double Cabissa myös takaikkunoissa), vakionopeudensäädin ja älykäs nopeudenrajoitin, monipuolinen ajotietokone ja sade- sekä hämärätunnistimet. Maininnan arvoinen on myös suuri pyöräkoko, sillä kaikissa varustetasoissa on 265/60 R 18 -kokoiset renkaat.
Turvallisuudessa D-Max on saanut Double Cabilla Euro NCAP:n turvallisuustestissä parhaan mahdollisen viiden tähden tuloksen. Etu- ja sivuturvatyynyjen lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat sivuturvaverhot ja kuljettajan polviturvatyyny sekä e-call‑järjestelmä. Double Cabissa on vielä keskiturvatyyny, joka on ennennäkemätön varuste avolavapakettiautoissa ja harvinainen henkilöautoissakin.
Kaikkein tärkeintä on kuitenkin välttää törmäykseen joutuminen. Sen takia Isuzu on asentanut kaikkiin D-Maxeihin monipuolisen kuljettajaa avustavan varustepaketin. Siihen kuuluvat törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin ja aktiivinen kaistavahti. Double Cabeissa on vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä törmäyksenestojärjestelmä. Vedettäessä turvallisuutta lisää ajonvakautukseen kuuluva perävaunun vakautusjärjestelmä.
Kehitettyä tehoa
Isuzu D-Maxissa on iskutilavuudeltaan 1,9-litrainen turbodiesel, jota on kehitetty edelleen. Moottorin suurin teho on 120 kW (163 hv) ja 360 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella. Entistä vähäpäästöisemmässä moottorissa on paljon parannuksia, kuten vesijäähdytetty välijäähdytin, elektronisesti ohjattu ahdin ja kasvanut ruiskutuspaine. Isuzun kulutus on käytännössä hyvin pieni, ja uudistusten myötä moottori on aiempaa hiljaisempi ja värinättömämpi.
Polttoaineenkulutusta on vähennetty monin tavoin kuten uusilla alhaisen vierintävastuksen ensiasennusrenkailla. Ohjaustehostin on nyt sähköinen ja nopeuden mukaan säätyvä, mikä sekin pudottaa kulutusta noin kahdella prosentilla. Lisäksi sähköinen tehostin ei tarvitse huoltoa, öljyä tai letkuja.
Pakokaasuja puhdistetaan entistä tehokkaammin ja AdBlue-säiliö on 14 litran vetoinen. Säiliö täytetään kätevästi saman luukun alta kuin dieseltankki.
Valittavana ovat kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Käsivalintaisessa on suora yhteys valitsimesta vaihteistoon, mikä tekee vaihdoista erittäin täsmällisiä. Lisäksi vaihdekepin liikkeet ovat lyhyempiä kuin ennen. Automaattivaihteiston vaihdot tapahtuvat aiempaa nopeammin, mikä parantaa mukavuutta ja suorituskykyä sekä alentaa kulutusta. Uusi öljynjäähdytin puolestaan tarkoittaa parempaa kestävyyttä.
Kokonaistaloudellisuuteen kuuluu olennaisella tavalla kuljetuskapasiteetti. D-Maxin lava on aiempaa pidempi ja sen laidat korkeammat, minkä ansiosta mukaan voi lastata enemmän tavaraa. Kaikkien versioiden yli tuhannen kilon kantavuus sallii raskaankin kuorman. Lastaus onnistuu helposti, sillä takaluukku on täsmälleen yhtä leveä kuin lava. Lisäksi auton käyttöä helpottaa takapuskuriin integroitu kaksoisaskelma. Mikäli kaikki ei mahdu lavalle, D-Maxiin voi kytkeä jopa 3 500 kilon painoisen perävaunun.
Ajettavuuteen panostettu tiellä ja maastossa
D-Maxissa on ajo-ominaisuuksien perustana aiempaa jäykempi runko, minkä lisäksi alustan osalta kaikki on suunniteltu valmistajan mukaan entistä paremmaksi. Etujousituksessa on uusi geometria, millä auton käytös ja ohjaus on saatu tarkemmaksi. Muutoksilla pyörien sivuttaiskallistelu on vähäisempää, mikä parantaa kaarreajo-ominaisuuksia ja renkaiden pitoa. Takana on uudet lehtijouset, jotka lisäävät mukavuutta ilman kuormaa ajettaessa.
Etenemiskykyä maastossa on parannettu monella tavalla. Ensinnäkin maavara on vähän kasvanut samoin kuin tulo- ja jättökulmat. Uudella D-Maxilla voi kahlata jopa 80 sentin syvyisessä vedessä ja vaikeissa paikoissa on iloa pohjan hyvästä suojauksesta, joka kattaa myös jäähdyttimen ja välijäähdyttimen.
Vaihto kaksivedolta nelivedolle ja nopealta nelivedolta hitaalle sujuu nyt yli puolta nopeammin kuin ennen. Olosuhteiden muuttuessa todella haastaviksi apuna on vakiovarusteisiin kuuluva takatasauspyörästön lukko, paitsi L-varustetasolla.
Hinnoittelulla kiinni kilpailuun
Uuden D-Maxin hinnat alkavat Space Cab L:n 34 390 eurosta ja Double Cab L:n 39 390 eurosta, joiden runsas vakiovarustelu jo pääpiirteissään esiteltiin aiempana.
Seuraavana tasona on LX (37 390 ja 42 490 euroa), jonka kanssa saa automaattivaihteiston (3 000/3 500 euroa). Parempaan tasoon kuuluvat muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, takatasauspyörästön lukko, peruutustutka ja automaattivaihteisissa vielä mukautuva vakionopeudensäädin.
Ylellisin D-Max Space Cab on 40 490 euroa maksava LS-varustetaso (automaatti + 3 000 euroa), jossa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi, nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäädöt, 7-tuumainen kosketusnäyttö, peruutuskamera, astinlaudat, LED-valot edessä ja takana, älyavain ja paljon muuta.
Isuzu D-Max Double Cabin paras varustetaso on LSE (46 590/50 090 euroa), jossa on edellisten lisäksi vielä 9-tuumainen kosketusnäyttö ja CD/DVD-soitin.
Kaikkien Isuzujen vakiovarusteisiin kuuluu myös viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.
DI Juhani Kaitila on nimitetty Lännen – ja Lundberg -tuoteryhmien Vientijohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Juhani on ollut Lännen Tractors Oy:n palveluksessa vuodesta 2016 alkaen toimien aikaisemmin Lännen Suomen Maajohtajana.
Juhani vastaa Lännen- ja Lundberg -tuoteryhmien vientimyynnin tavoitteiden mukaisesta kehittämisestä Max Kvickströmin jäätyä eläkkeelle. Uudessa tehtävässään hän raportoi Lännen- ja Lundberg -liiketoimintajohtaja Jari Nevalaiselle.
Ponsse-konserniin kuuluva seinäjokelainen teknologiayhtiö Epec laajentaa toimintaansa. Yhtiö julkaisi tänään kasvutavoitteensa, jonka mukaisesti yhtiö kasvattaa myös henkilöstömääräänsä. Epec Oy hakee yhteensä 19 ohjelmisto- ja elektroniikka-alan asiantuntijaa.
”Tavoitteenamme on saavuttaa merkittävä markkinaosuus nopeasti kasvavilla työkoneiden ja hyötyajoneuvojen uusien teknologioiden markkinoilla. Meille on tärkeää investoida ja kehittää teknologista osaamistamme juuri Suomessa. Samalla hyödynnämme laajaa kokemustamme kansainvälisessä asiakas- ja sidosryhmäkentässä toimimisesta”, Epec Oy:n toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila kertoo. 19 uutta työpaikkaa sijoittuu Seinäjoella sijaitsevan päätoimipisteen lisäksi Tampereelle ja Turkuun.
Elektroniikka ja ohjelmistot ovat työkone- ja hyötyajoneuvovalmistajille strategisesti tärkeimpiä investointikohteita ja keskeisiä kilpailukykytekijöitä. Viime vuosina Epec on keskittynyt tulevaisuuden teknologioihin, kuten ohjausjärjestelmiin ja autonomisiin ja avustaviin järjestelmiin sekä työkoneiden sähkö- ja hybriditeknologiaan. Uusien teknologioiden avulla Epecin asiakkaat voivat saavuttaa merkittäviä etuja esimerkiksi työkoneiden parantuneena tuottavuutena ja CO2-päästöjen pienenemisenä. Teknologiat ovat luoneet myös uusia digitaalisia liiketoimintamalleja.
”Teknologian nopeassa muutoksessa myös Epec on ollut voimakkaan kehityksen tiellä. Tuote- ja palveluvalikoimamme strateginen uudistaminen ja laaja investointiohjelma ovat vieneet yhtiötä merkittävästi eteenpäin. Asiakkaamme ovat kansainvälisiä työkoneiden ja hyötyajoneuvojen valmistajia ja näiden Tier1-toimittajia, joiden korkea vaatimustaso on elintärkeää toimintamme jatkuvalle kehitykselle”, Jyri Kylä-Kaila toteaa.
Wihuri Oy Tekninen Kauppa on aloittanut kumppanuuden Doosan Bobcat EMEA:n kanssa yksinoikeudella Bobcat-tuotteiden Suomen tuontia, myyntiä ja huoltoa varten. Uusi sopimus astuu voimaan 5.1.2021.
Bobcat-yhtiöllä on pitkä historia ja se on ollut rakennus- ja maatalouskoneiden uranuurtaja yli 60 vuotta. Yhtiö on maailmanlaajuisesti johtava pienkoneiden valmistaja, jolla on suuri valikoima tuotteita mukaan lukien pienkuormaajat, minikaivurit, kurottajat sekä näiden työlaitteet ja varusteet. Bobcat-brändin markkinat ovat maailmanlaajuiset – Euroopan pääkonttori on Dobříšissa Tsekin tasavallassa.
Johan Bursell, Bobcatin alueellinen myyntijohtaja, kertoo: ”Kumppanuus Wihurin kanssa tarjoaa Bobcatille tilaisuuden kumppaniin, jolla on vahvat kasvutavoitteet ja vankka perusta huippuluokan asiakaspalvelun tarjoamiseen Suomen rakennusalalla ja maataloudessa. Next is Now -filosofiamme innoittamina teemme parhaillaan suurinta uusien tuotteiden ja mallien julkistamista Bobcatin lähimenneisyydessä. Luotamme vahvasti siihen, että Wihuri täyttää kumppanina asiakkaamme suuret odotukset tuotteiden ja palvelun osalta.”
”Lisäksi Wihuri tarjoaa laajan markkinaosaamisen tämän tueksi ja liiketoiminnan laajentamiseen uudelle tasolle. Näemme tulevan kehityksen suotuisana ja meitä innostaa nähdä, mitä uusia innovaatioita Bobcat ja Wihuri tuovat Suomen markkinoille tulevina kuukausina.”
Bobcatin Next is Now -filosofia innovoi uudelleen pienkonealan
Yhtiön ensimmäisten 60 vuoden aikana Bobcat loi globaalin pienkoneiden alan ja muutti toimintatapoja. Next is Now -periaatteen mukaisesti Bobcat on julkistanut suuren määrän uusia tuotteita ja tuotekategorioita, joihin Suomen markkinoilla koetaan olevan paljon kiinnostusta. Ensi vaiheissa Bobcat lanseerasi uusia tuotteita 13 eri kategoriassa, yhteensä yli 60 tuotetta. Tässä muutamia:
Uusi kompaktien pyöräkuormaajien ja pienten runko-ohjattavien kuormaajien valikoima
Uusi kevyiden tiivistyskoneiden valikoima
Uusi pyörivien kurottajien valikoima
R-sarjan liukuohjattavat ja kompaktit telakuormaajat
R2-sarjan 5 – 6 tonnin minikaivurit
Jonne Honkanen, Vice President & General Manager, Wihuri Oy Tekninen Kauppa: ”Wihuri Teknisellä Kaupalla on pitkät perinteet rakennuskoneiden alalla. Rakennamme Bobcatille oman myyntiorganisaation, jotta voimme varmistaa asiakkaillemme ensiluokkaisen palvelun. Huollon puolella tarjoamme vertaansa vailla olevan, koko maan kattavan jälkimarkkinaverkoston. Rakennamme kattavan valikoiman Bobcat varaosille Vantaan keskusvarastoomme, millä varmistamme varaosien erinomaisen saatavuuden ja nopeat toimitukset asiakkaille kaikkialla Suomessa.”
”Bobcatin laadun ja suorituskyvyn maineen johdosta meillä on selkeä kasvun mahdollisuus sen ”One Tough Animal”-brändille Suomen markkinoilla. Bobcatin Next is Now -periaatteen mukaisesti se julkistaa jatkossakin uusia tuotteita ja tulee uusille markkinasegmenteille, minkä ansiosta Wihuri voi merkittävästi kasvattaa markkinaosuutta lähitulevaisuudessa.”
Wihuri Oy Tekninen Kauppa tiedottaa olevansa Suomessa markkinajohtaja ympäristönhoitokoneissa sekä työkaluissa niiden kunnossapitoon ja huoltamiseen. Tekninen kauppa -toimialan edustuksessa koko Suomessa ovat muun muassa brändit Wille, John Deere, Bobcat, Linde, Mazak, Eberspächer ja Metabo. Tekninen kauppa -toimialalla on oma maanlaajuinen huoltoverkosto tuotteiden tukena.
Tekninen Kauppa on osa kansainvälistä monialakonsernia Wihuria, jolla on vahvat suomalaisjuuret. Wihuri toimii neljällä toimialalla, joita ovat pakkausteollisuus, päivittäistavaroiden tukkumyynti, tekninen tukkumyynti sekä lentotoiminta. Wihuri-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 2 miljardia euroa, ja se työllistää noin 5400 oman alansa ammattilaista 30 maassa.
Uusi Valtra G135 Versu on valittu vuoden traktoriksi 2021 virtuaalisessa Tractor of the year eli TOTY-palkintojenjakotilaisuudessa 18. joulukuuta 2020. Valtra G135 Versu voitti yli 70 hv:n erikoistraktoreiden sarjan ”The best utility”, jossa painotettiin monikäyttöisyyttä ja markkinoiden parhaita ratkaisuja.
Valtra G -sarja on ensimmäinen Valtran 5. sukupolven traktori ja samalla se on täysin uusi mallisarja, joka sopii suosittujen Valtra A- ja N-sarjojen väliin. Se on valmistajansa mukaan kompakti, mutta tehokas (105-135 hv) monikäyttöinen traktori maatilan jokapäiväisiin töihin. Valtra G-sarjan traktorin ominaisuuksiksi luonnehditaan mm. hyvä liikkuvuus ja käytettävyys ahtaissakin tiloissa, kuten navetassa tai piha-alueilla, kiitos lyhyen akselivälin ja etupään rakenteen, joka on optimoitu minimoimaan traktorin kääntösäde.
Valtralta myös muistutetaan, että G-sarjan traktorissa on edistyksellinen nostolaite ja tehokas työhydrauliikka. Integroitu etukuormaajan apurunko, elektroniset hallintalaitteet ja 5,7 neliömetrin lasipinta-ala ohjaamossa tarjoavat erinomaisen näkyvyyden etukuormaajatyöhön, Suolahdelta kerrotaan. Voittajaksi valitussa G135 Versu -mallissa on monipalkittu SmartTouch-terminaali ensimmäisenä traktorina 100–145 hv: n alueella.
”Lanseerasimme G-sarjan tänä syksynä, ja voimme jo nähdä, että ihmiset ovat odottaneet tällaista pienemmän hevosvoimaluokan traktoria, jolla on suuren traktorin ominaisuudet. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta kaikkialla Euroopassa”, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Lehikoinen.
Vuoden traktori, Tractor of the Year, on kansainvälinen palkinto, jonka vuosittain ryhmä maatalouden koneisiin erikoistuneita riippumattomia toimittajia jakaa Euroopan markkinoiden parhaalle traktorille. Vuoden traktori -palkinto syntyi vuonna 1998 italialaisen Trattori-lehden ideasta.
Engcon ilmoittaa, että irrotettavalle tartuntakourakasetille ja harjalaitteelle sovitettu rototilttien työlaitekiinnike saa nyt uusia älykkäitä toimintoja. Engcon on poistanut lähes kaikki letkut rototiltin alapuolella olevasta kiinnikkeestä ja ottaa käyttöön yksinkertaisen moduulijärjestelmän. Letkuton rakenne vähentää valmistajan mukaan kulumista ja huoltotarvetta sekä pidentää käyttöikää ja parantaa muunneltavuutta, mikä helpottaa työskentelyä niin asiakkaan, jälleenmyyjän kuin huoltokumppanin kannalta.
Uusi työlaitekiinnike on moduulirakenteinen, ja sen lukkosylinterissä on vain kaksi letkua. Engconin automaattinen EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmä on nyt helpompi asentaa alempaan kiinnikkeeseen, sillä hydraulilohkot kiinnitetään pulteilla suoraan jakolohkoon ilman letkujen vetoa.
Uusi rakenne helpottaa myös hydrauliikan lisäliitännän asennusta ja jälkiasennusta Engconin irrotettaviin työlaitteisiin, kuten tartuntakourakasettiin (GRD), harjalaitteeseen (SWD) tai Engconin muihin tuleviin työlaitteisiin.
”Uuden moduulijärjestelmän ansiosta kiinnikkeen komponentit on helpompi kunnossapitää itse ja niitä on myös helpompi täydentää ja vaihtaa. Pääsemme eroon lähes kaikista letkuista, joiden vaihtaminen olisi muutoin melko vaativa toimenpide ahtaassa työlaitekiinnikkeessä”, Engconin kehityspäällikkö Fredrik Jonsson sanoo.
Uuden moduulirakenteisen ja letkuttoman rakenteen johdosta päivityksen on saanut myös pyörivä läpivienti, jossa on nyt entistä suuremmat kanavat hydraulivirtauksen kasvattamiseksi. Hyödyllinen toiminto niille, jotka tarvitsevat öljykapasiteettia esimerkiksi piennarleikkurin tai vastaavien työlaitteiden käyttämiseksi, on ”suorasyöttö” yhden lisäliitännän kautta ilman, että virtaus kulkee venttiilien kautta niin kuin aiemmin.
”Samaan kiinnikkeeseen on mahdollista saada sekä automaattinen pikakiinnikejärjestelmä että manuaaliset lisäliitännät. Sen ansiosta asiakkaamme voivat nyt käyttää hydraulisia työlaitteitaan EC-Oilin tai manuaalisten liittimien kautta”, Fredrik Jonsson sanoo ja jatkaa: ”Ainutlaatuista järjestelmässämme on se, että asiakas voi aloittaa ’yksinkertaisella’ ratkaisulla ja laajentaa sitä sitten itse sitä mukaa kun uusien toimeksiantojen yhteydessä tarvitaan uusia työlaitteita. Myös jälleenmyyjille on erittäin mutkatonta pitää varastossa ’perustuotetta’, joka sitten mukautetaan helposti asiakkaiden toiveita vastaavaksi”, Fredrik Jonsson toteaa lopuksi.
Engconin letkuton työlaitekiinnike on saatavilla kaikilla markkina-alueilla, ja se on kehitetty rototilttimalleille EC209, EC214, EC219, EC226 ja EC233. Pian se on saatavilla myös kokoihin EC206 ja EC204.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on tänään 18.12.2020 myöntänyt ympäristö- ja vesitalousluvat Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalle. Ympäristöluvassa on määritelty uuden tehtaan ympäristöpäästöjen raja-arvot. AVI:n tiedote on nähtävillä osoitteesta www.avi.fi/tiedotteet ja lupapäätökset ovat nähtävillä aluehallintovirastojen lupatietopalvelussa osoitteessa http://ylupa.avi.fi.
Seuraavaksi saatua ympäristölupaa analysoidaan tarkemmin. Päätösvalmius Kemin biotuotetehtaan investoinnista on tämän hetken käsityksen mukaan mahdollista saavuttaa alkuvuonna 2021.
Biotuotetehtaan suunnittelun lähtökohtana on korkea ympäristö-, materiaali- ja energiatehokkuus. Selvästi kasvavasta tuotannosta huolimatta uusi biotuotetehdas alittaisi Kemin nykyisen sellutehtaan voimassa olevan ympäristöluvan päästörajat. Biotuotetehdas rakennetaan parhaan käyttökelpoisen BAT-tekniikan (Best Available Techniques) mukaan ja osin jopa tätä edistyksellisemmästä tekniikasta, jota edustavat esimerkiksi jätevedenpuhdistamo ja rikkihappolaitos. Biotuotetehtaan investointi olisi 1,5 miljardia euroa ja tehtaan rakentaminen kestäisi noin kaksi ja puoli vuotta.
Biotuotetehdas valmistaisi vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Biotuotetehdas ei käyttäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita ja sen sähköomavaraisuus olisi korkea, 250 %. Tämä vahvistaisi entisestään Metsä Groupin merkittävää asemaa kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin perustuvana sähköntuottajana.
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.