Isuzu D-Max siirtyy jo kymmenenteen sukupolveen, ja uuteen malliin on valmistajan mukaan ladattu yli puolen vuosisadan kokemus avolavojen valmistuksesta.

Isuzu kertoo olevansa ainoa pick-upien valmistaja, joka on keskittynyt pelkästään raskaaseen kalustoon. Yhtiön filosofian ja historina moottorien ja kuorma-autojen valmistuksessa luvataankin näkyvän uuden D-Maxin rakenteissa. Isuzut suunnitellaan valmistajansa mukaan varman päälle niin, että suuret rakenteet kestävät paljon suurempia kuin sallittuja kantavuuksia. 
Uusin D-Maxin jatkaa vuonna 1963 ensi kerran esitellyn automallin kehityskaarta. Isuzu kiteyttääkin asian niin, että uudella D-Maxilla on kuorma-auton DNA, ja niin auton rakenteet kuin moottori on kehitetty vaativaan käyttöön. 

Runkoa myöten uusi 

Isuzulta kerrotaan, että D-Max on suunniteltu markkinoille, missä autolta vaaditaan vielä enemmän kuin Suomessa. Käyttäjät eivät välttämättä noudata autolle sallittuja kantavuuksia, mutta sen on silti kestettävä pitkään. Ylittääkseen asiakkaiden odotukset Isuzu päätti tehdä uuden D-Maxin rungosta vielä aiempaa vahvemman.  

Rungon pitkittäispalkit ovat nyt leveämpiä ja niitä on vahvistettu sisäpuolelta. Lisäksi auton erillisrunkoon on lisätty yksi poikittaispalkki. Parannusten tuloksena on viidenneksellä parantunut rungon vääntöjäykkyys ja pitkittäisjäykkyys on kasvanut 26 prosentilla. Uutta Isuzu D-Maxia ja sen rakenteita on testattu äärimmäisissä olosuhteissa. Yhteensä kokeet vastaavat neljän miljoonan kilometrin ajoa.

Myös kori on aiempaa vahvempi, sillä siinä käytetään nyt enemmän suurlujuusterästä. Sitä löytyy A- ja B-pilareista, katosta ja helmoista. Parannuksiin kuuluvat korin uudelleen suunnitellut kiinnityspisteet, joilla on vähennetty melua ja värinöitä. Myös ruostesuojausta on parannettu. 

Ulkonäkö viestittää ominaisuuksista

Kokonaan uusi muotoilu tekee Isuzu D-Maxista aiempaa vahvemman näköisen. Linjoja ei ole suunniteltu vain ulkonäön ehdoilla, vaan ilmanvastus on aiempaa alhaisempi, millä pienennetään kulutusta, Isuzulta kerrotaan. Näiden lisäksi keulassa otetaan huomioon kevyen liikenteen turvallisuus Euro NCAP:n turvallisuustestin hyväksymänä. 

Koriin on tehty käyttöä helpottavia muutoksia, kuten suuremmat ovet. Miehistöohjaamoisessa takaovet ovat kaksi ja puoli senttiä pidemmät, minkä ansiosta autoon voi nousta ja sieltä poistua entistä näppärämmin. Akselivälin kasvattaminen kolmella sentillä on tuonut lisää tilaa ohjaamoihin, mikä lisää osaltaan mukavuutta. 

Kuljettajan tilat ovat muuttuneet paljon henkilöautomaisemmiksi, mikä tuntuu monin tavoin mukavuutena ja korkeampana laatuna. Ajoasennon saa entistä helpommin juuri sopivaksi, sillä istuimessa on enemmän säätövaraa ja ohjauspyörässä on sekä korkeus- että etäisyyssäätö. Etuistuimissa on uusi muotoilu, minkä ansiosta ne ovat mukavammat ja pehmeämmät kuin ennen. 

Sisustuksen materiaalivalinnat on nostettu valmistajan mukaan aivan uudelle tasolle. Kaikkialla on paljon pehmeäpintaisia materiaaleja, kosketettavilla alueilla käytetään satiinikromia ja kauniit tikkaukset kruunaavat kokonaisuuden istuimissa, kojelaudassa sekä ovipaneeleissa. Keskikonsoli on leveämpi kuin ennen ja vaihteenvalitsin on nostettu lähemmäksi ajajaa. 

Ergonomiaa on parannettu myös sijoittamalla katkaisimia entistä loogisempiin paikkoihin. Ulkopeilien sähkösäätö on nyt kuljettajan ovessa sähkökäyttöisten ikkunoiden katkaisimien yläpuolella. Nelivetovalitsin on siirretty kojelaudasta keskikonsoliin, missä on myös takatasauspyörästön lukon ja alamäkihidastimen katkaisimet. 

Perusmallissakin hyvät varusteet

Pick-upeissa on totuttu siihen, että halvimmassa versiossa on vain vähän varusteita ja vasta maksamalla enemmän pääsee kohtuulliselle tasolle. Isuzu rikkoo näitä ”sääntöjä” asentamalla jo halvimpaan L-varustetasoon paljon tavaraa. Kaikissa D‑Maxeissa kerrotaan olevan myös aina kattava turvavarustelu. 

Mukavuutta lisääviä varusteita ovat aina ilmastointilaite, sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet (Double Cabissa myös takaikkunoissa), vakionopeudensäädin ja älykäs nopeudenrajoitin, monipuolinen ajotietokone ja sade- sekä hämärätunnistimet. Maininnan arvoinen on myös suuri pyöräkoko, sillä kaikissa varustetasoissa on 265/60 R 18 -kokoiset renkaat. 

Turvallisuudessa D-Max on saanut Double Cabilla Euro NCAP:n turvallisuustestissä parhaan mahdollisen viiden tähden tuloksen. Etu- ja sivuturvatyynyjen lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat sivuturvaverhot ja kuljettajan polviturvatyyny sekä e-call‑järjestelmä. Double Cabissa on vielä keskiturvatyyny, joka on ennennäkemätön varuste avolavapakettiautoissa ja harvinainen henkilöautoissakin. 

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin välttää törmäykseen joutuminen. Sen takia Isuzu on asentanut kaikkiin D-Maxeihin monipuolisen kuljettajaa avustavan varustepaketin. Siihen kuuluvat törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin ja aktiivinen kaistavahti. Double Cabeissa on vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä törmäyksenestojärjestelmä. Vedettäessä turvallisuutta lisää ajonvakautukseen kuuluva perävaunun vakautusjärjestelmä.  

Kehitettyä tehoa

Isuzu D-Maxissa on iskutilavuudeltaan 1,9-litrainen turbodiesel, jota on kehitetty edelleen. Moottorin suurin teho on 120 kW (163 hv) ja 360 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella. Entistä vähäpäästöisemmässä moottorissa on paljon parannuksia, kuten vesijäähdytetty välijäähdytin, elektronisesti ohjattu ahdin ja kasvanut ruiskutuspaine. Isuzun kulutus on käytännössä hyvin pieni, ja uudistusten myötä moottori on aiempaa hiljaisempi ja värinättömämpi. 

Polttoaineenkulutusta on vähennetty monin tavoin kuten uusilla alhaisen vierintävastuksen ensiasennusrenkailla. Ohjaustehostin on nyt sähköinen ja nopeuden mukaan säätyvä, mikä sekin pudottaa kulutusta noin kahdella prosentilla. Lisäksi sähköinen tehostin ei tarvitse huoltoa, öljyä tai letkuja.  

Pakokaasuja puhdistetaan entistä tehokkaammin ja AdBlue-säiliö on 14 litran vetoinen. Säiliö täytetään kätevästi saman luukun alta kuin dieseltankki. 

Valittavana ovat kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Käsivalintaisessa on suora yhteys valitsimesta vaihteistoon, mikä tekee vaihdoista erittäin täsmällisiä. Lisäksi vaihdekepin liikkeet ovat lyhyempiä kuin ennen. Automaattivaihteiston vaihdot tapahtuvat aiempaa nopeammin, mikä parantaa mukavuutta ja suorituskykyä sekä alentaa kulutusta. Uusi öljynjäähdytin puolestaan tarkoittaa parempaa kestävyyttä. 

Kokonaistaloudellisuuteen kuuluu olennaisella tavalla kuljetuskapasiteetti. D-Maxin lava on aiempaa pidempi ja sen laidat korkeammat, minkä ansiosta mukaan voi lastata enemmän tavaraa. Kaikkien versioiden yli tuhannen kilon kantavuus sallii raskaankin kuorman. Lastaus onnistuu helposti, sillä takaluukku on täsmälleen yhtä leveä kuin lava. Lisäksi auton käyttöä helpottaa takapuskuriin integroitu kaksoisaskelma. Mikäli kaikki ei mahdu lavalle, D-Maxiin voi kytkeä jopa 3 500 kilon painoisen perävaunun. 

Ajettavuuteen panostettu tiellä ja maastossa

D-Maxissa on ajo-ominaisuuksien perustana aiempaa jäykempi runko, minkä lisäksi alustan osalta kaikki on suunniteltu valmistajan mukaan entistä paremmaksi. Etujousituksessa on uusi geometria, millä auton käytös ja ohjaus on saatu tarkemmaksi. Muutoksilla pyörien sivuttaiskallistelu on vähäisempää, mikä parantaa kaarreajo-ominaisuuksia ja renkaiden pitoa. Takana on uudet lehtijouset, jotka lisäävät mukavuutta ilman kuormaa ajettaessa. 

Etenemiskykyä maastossa on parannettu monella tavalla. Ensinnäkin maavara on vähän kasvanut samoin kuin tulo- ja jättökulmat. Uudella D-Maxilla voi kahlata jopa 80 sentin syvyisessä vedessä ja vaikeissa paikoissa on iloa pohjan hyvästä suojauksesta, joka kattaa myös jäähdyttimen ja välijäähdyttimen.   

Vaihto kaksivedolta nelivedolle ja nopealta nelivedolta hitaalle sujuu nyt yli puolta nopeammin kuin ennen. Olosuhteiden muuttuessa todella haastaviksi apuna on vakiovarusteisiin kuuluva takatasauspyörästön lukko, paitsi L-varustetasolla.

Hinnoittelulla kiinni kilpailuun

Uuden D-Maxin hinnat alkavat Space Cab L:n 34 390 eurosta ja Double Cab L:n 39 390 eurosta, joiden runsas vakiovarustelu jo pääpiirteissään esiteltiin aiempana. 

Seuraavana tasona on LX (37 390 ja 42 490 euroa), jonka kanssa saa automaattivaihteiston (3 000/3 500 euroa). Parempaan tasoon kuuluvat muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, takatasauspyörästön lukko, peruutustutka ja automaattivaihteisissa vielä mukautuva vakionopeudensäädin. 

Ylellisin D-Max Space Cab on 40 490 euroa maksava LS-varustetaso (automaatti + 3 000 euroa), jossa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi, nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäädöt, 7-tuumainen kosketusnäyttö, peruutuskamera, astinlaudat, LED-valot edessä ja takana, älyavain ja paljon muuta. 

Isuzu D-Max Double Cabin paras varustetaso on LSE (46 590/50 090 euroa), jossa on edellisten lisäksi vielä 9-tuumainen kosketusnäyttö ja CD/DVD-soitin. 

Kaikkien Isuzujen vakiovarusteisiin kuuluu myös viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

Edellinen artikkeliNimitys LMCE Groupissa
Seuraava artikkeliMatekolle uutta myyntivoimaa