Metso laajentaa tuotevalikoimaansa uudelle alueelle esittelemällä kiviautoihin suunnitellun kevytlavan. Metso Truck Body on alan perinteitä rikkova innovaatio, jossa yhdistyvät kumin ja teräksen parhaat puolet. Lava tarjoaa kaivoksille ja louhoksille mahdollisuuden kuljettaa enemmän kuormaa pienemmillä kustannuksilla. Metso Truck Body ensiesiteltiin Bauma 2019 -messuilla Münchenissä.

”Tyypillisessä kaivos- tai louhostoiminnassa kiven kuljetus on yksi suurimmista menoeristä. Polttoaineen ja työvoiman lisäksi autot vaativat paljon kunnossapitoa. Kustannustehokkuuden takaamiseksi kiviautojen pitäisi kuljettaa kerralla mahdollisimman suurta kuormaa. Me Metsolla päätimme vastata tähän haasteeseen ja suunnittelimme lavan, joka vaatii mahdollisimman vähän kunnossapitoa ja johon mahtuu mahdollisimman paljon kuormaa. Tuloksena käyttökustannukset pienenevät joka tonnilta”, kertoo Lars Skoog, Metson kaivosalan kulusuojaustuotteista vastaava johtaja.

Metso Truck Body on kevyt, kumivuorattu lava, joka on suunniteltu suuriin kiviautoihin. Joustava kumi vaimentaa kaikki iskut eikä päästä niitä runkoon saakka, mikä mahdollistaa sen, että kumin alla olevan rungon materiaalina voidaan käyttää tavanomaista kevyempää suurlujuusterästä. Tämän yhdistelmän ansiosta lava kestää suurimmatkin iskut keveydestään huolimatta.

Jopa kuusinkertainen käyttöikä ja 20-30 prosenttia vähemmän painoa

Metso on toimittanut toimivaksi todettuja kumivuorauksia kiviautoihin useiden vuosikymmenien ajan erinomaisin tuloksin: kunnossapidon tarve on vähentynyt ja kuljettajat ovat saaneet paremman työympäristön. Etuja ovat myös jopa kuusinkertainen käyttöikä perinteiseen teräsvuoraukseen verrattuna, puolet alhaisempi melutaso ja 97 prosenttia vähemmän tärinää. Uusin innovaatio, Metso Truck Body, vie konseptin uudelle tasolle: kumi suojaa hyvin kulumiselta ja parantaa käyttömukavuutta, samalla kun kevyt runko mahdollistaa suuret hyötykuormat.

”Monet kaivokset ja louhokset suosivat kevytlavoja, koska ne mahdollistavat suuremmat hyötykuormat. Perinteisten kevytlavojen ongelmana on kuitenkin se, että ne eivät ole kestäviä. Ne on usein vaihdettava uusiin vuoden tai kahden välein tai niitä on korjattava, mikä käy kalliiksi”, Lars Skoog selittää. ”Metso Truck Body on ennennäkemätön ratkaisu, joka on sekä kevyt että kestävä. Kumivuoraus ja suurlujuusteräsrunko on suunniteltu yhtenä kokonaisuutena”, hän jatkaa.

Tyypillinen Metso Truck Body painaa 20-30 prosenttia vähemmän kuin perinteinen teräsvuorattu lava. Käyttökohteesta riippuen hyötykuorma voi olla useita tonneja tavallista suurempi.
Metso Truck Body -lava on saatavilla kaikkiin yleisiin kiviautomalleihin, joita käytetään kaivoksilla ja louhoksilla. Useiden vuorausvaihtoehtojen ansiosta lava sopeutuu vaikeisiinkiin olosuhteisiin ja myös kiinnitakertuvan materiaalin kuljetukseen.

Edellinen artikkeliUusi Transporter hymyilee leveämmin
Seuraava artikkeliAFM-Forestin tuotteilla Pohjois-Italian myrskytuhojen kimppuun