Reilu vuosi sitten Metkossa Komatsu Forest Oy ilmoitti Keski-Suomen uuden palvelukeskuksen rakentamisesta. Silloin kerrottiin, että perusteellisen selvittelytyön jälkeen sijoituspaikaksi oli valittu Jyväskylän Ampumaradantie, ja että uusi keskus sisältää useita mielenkiintoisia ratkaisuja.

Nyt uusi palvelukeskus on valmis, ja virallinen avajaispäivä oli 13.3. Muutto uusiin Jyväskylän Ampumaradantien tiloihin tapahtui jo tammikuun lopulla. Kulunut puolitoista kuukautta on Komatsu Forestin mukaan käytetty normaalien työtehtävien ohessa rutiinien hiomiseen ja paikkojen saattamiseen lopulliseen kuntoon. Uusien tilojen olosuhteet ovat saaneet henkilökunnalta täydet pisteet; työturvallisuus, viihtyisyys ja mahdollisuus uusien tehokkaampien työskentelymenetelmien hyödyntämiseen näkyvät yrityksen mukaan asiakkaille nopeampina läpimenoaikoina ja vakiintuneena työn laatuna.

Koneyrittäjien palvelukysynnän näkökulma on ohjannut ratkaisuja, Komatsu Forestilta kerrotaan. Nyt varaosien ja huoltopalvelun vastuuhenkilöt istuvat rinnakkain saman tiskin takana valmiina yhdessä ratkaisemaan asiakkaan tilannetta, ja ovat viemässä nopeasti asioita eteenpäin. Asentajien välillä on rutiinihuolloissa tarkka sovittu etenemistä sujuvoittava työnjako. Palvelukeskuksen portit ovat asiakkaille avoinna vuorokauden ympäri, kiitos porttien ja ovien modernin lukitusjärjestelmän; koneita voi tuoda huoltoon ja noutaa koneyrityksen omaan työrytmiin sopivalla hetkellä, vaikka keskellä yötä.

Pian Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajana aloittava Jari Nurminen kertoo: ”Kaikki meni suunnitelmien mukaan ja henkilökunnan määrä kasvaa. Jo nyt voidaan sanoa, että uudessa palvelukeskuksessa täyttyivät kaikki ne tavoitteet, jotka asetimme huolto- ja varaosapalvelulle. Koska kysyntä lisääntyy, tämänhetkistä henkilömäärää lisätään tarpeen mukaan. Myös palvelun tarjonta monipuolistuu, juuri tällä hetkellä etsimme Ampumaradantien tiimiin ammattitaitoista metsäkoneasentajaa sekä käyttökouluttajaa, jonka tehtävänä on perehdyttää Komatsu-yrittäjät ja -kuljettajat hyödyntämään koneiden ominaisuuksia mahdollisimman laajasti. Lisääntyneet metsäkoneiden huoltosopimukset ovat yksi syy palvelukysynnän kasvulle. Näissä uusissa viihtyisissä tiloissa, kun työtä tehdään uusilla tavoilla, määräaikaishuoltojen suoritusaikoja saadaan lyhennettyä. Samalla suoritusten laatu ja turvallisuus paranevat.”

Jyväskylän palvelukeskushanke on ollut alusta alkaen Jari Nurmisen vastuulla, hän siirtyy nykyisestä asiakaspalvelupäällikön tehtävästä Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi huhtikuun alussa.