Sampo on esitellyt markkinoille kuusipyöräisen hakkuukoneen kevyempään kokoluokkaan. HR56 on virallinen nimi tehdasvalmiille tuotteelle, jonka ensimmäisiä versiointeja on nähty Baltiassa jo muutama vuosi sitten.

Jo vuoden 2019 huhtikuussa nähtiin Tarton Maamessillä Sampo HR46 -hakkuukone kuusipyöräisenä. Kyseessä oli virolaisen jälleenmyyjän rakentama kone, joka toteutettiin asiakastarpeeseen. Virossa paikallinen metsähallitus jopa velvoittaa tietyille kohteille vähintään kuusipyöräistä konetta, joten koska tällainen tarvittiin, sellainen asiakkaalle myös tuolla rakennettiin. Sittemmin koneita tehtiin toinenkin, ja samaan aikaan Porissa myös suunnittelutyötä varsinaisen tehdastuotteen luomiseksi vietiin eteenpäin. Nyt työ on valmis, ja tuotteen nimi on HR56. Se ottaa takarunkonsa nelipyöräisestä HR46x:stä, mutta keskinivel ja eturunko on tehty uusiksi juuri tätä mallia varten. Telit tulevat FR28-ajokoneesta ja ohjaamo puolestaan aikanaan tuotannossa olleesta SR1066-hakkuukoneesta. Tuosta mallista kun löytyi valmiiksi ROPS-tyypitetty ohjaamo tähän kokoluokkaan.

Nelipyöräisestä HR46x:stä kasvatettu HR56 on tarkoitettu edelleen erityisesti 1. ja 2. harvennukselle, mutta koska nosturina toimiva Logmer 8-10 US tarjoilee 10 metrin ulottuman, voidaan haamu-uramenetelmästä luopua. Silti koneen omapaino ja myös kulutus on saatu pidettyä maltillisena. Painoa on noin 12-13 tonnia, eli noin 2-3 tonnia enemmän ja kone toimitetaan nestetäyttöisillä renkailla. Polttoainekulun kerrotaan kasvavan vain noin litralla, eli olevan 10 litran luokkaa tunnissa. Hakkuupäävaihtoehdot ovat tällä hetkellä Kesla 18RH II tai Keto 51. HR56 on jo tuotannossa, myynti on aloitettu – ja kauppaakin kerrotaan jo tehdyn.

Edellinen artikkeliKoneurakointi 4/2024
Seuraava artikkeliPintaa myös pikkuteille