Neste tuo syksyn aikana markkinoille uudistetut raskaan kaluston dieselmoottoriöljynsä. Uudistuksella Neste kertoo tarjoavansa ammattiliikenteen käyttöön tuotteet, jotka vastaavat EU:n päivitettyihin ympäristötavoitteisiin ja autonvalmistajien tiukentuneisiin päästövaatimuksiin. Uusien öljyjen tuoteominaisuuksien avulla voidaan yhtiön mukaan esimerkiksi vähentää polttoaineen kulutusta.

“Raskaan kaluston kuljetuksissa polttonesteillä ja voiteluaineilla on tärkeä rooli. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä Neste MY uusiutuva diesel -polttoaineeseen ja ovat toivoneet ilmaston kannalta kestävämpiä ratkaisuja myös voiteluainevalikoimaan. Siksi on hienoa päästä tuomaan uudet tuotteet ammattiliikenteessä toimivien yritysasiakkaidemme käyttöön. Uusia dieselmoottoriöljyjä voidaan käyttää sekä kuorma-autoissa, rekoissa että erilaisissa työkoneissa”, sanoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Kuorma- ja linja-autojen osuus EU:n tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on Nesteen tietojen mukaan noin neljännes, mikä vastaa keskimäärin kuutta prosenttia EU:n kokonaispäästöistä. Vuonna 2019 hyväksytyissä EU:n laajuisissa raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidi- ja päästöstandardeissa asetettiin tavoitteet muun muassa uusien kuorma-autojen keskimääräisten päästöjen vähentämiseksi vuosina 2025 ja 2030.

“Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että tuotteidemme avulla logistiikka-alalla toimivien yritysten on mahdollista saavuttaa asetetut päästötavoitteet. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillämme on esimerkiksi aiempaa pidemmät vaihtovälit, mikä säästää raaka-aineiden kulutusta. Lisäksi uudet tuotteemme sisältävät laajan valikoiman eri viskositeettiluokkien öljyjä, joiden avulla polttoaineen kulutusta voidaan vähentää jopa 1–4 prosenttia. Tämä puolestaan pienentää yrityksen omia kasvihuonekaasupäästöjä liikenteessä. On myös hyvä muistaa, että ajotavallakin on vaikutusta päästöihin”, sanoo Pihlström.

Uusien öljyjen lisäaineistus on Nesteen mukaan matalatuhkainen, mikä pitää pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston puhtaampana, vähentää huoltotarvetta ja pidentää laitteiston käyttöikää. Uudistetuilla dieselmoottoriöljyillä on myös moottorivalmistajien uusimmat viralliset hyväksynnät, joten öljyjä voidaan käyttää myös takuunalaisten autojen huolloissa.

“Uudistetut moottoriöljyt sopivat myös hyvin yhteen Neste MY uusiutuvan dieselin kanssa. Suomessa myytävä Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä, ja sen avulla yritys voi vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään koko elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Kun käytössä on sekä uudistettu raskaan kaluston dieselöljy että Neste MY uusiutuva diesel, saadaan ilmaston kannalta kestävämpi yhdistelmä”, Pihlström lupaa.