Viime vuoden ConExpossa ensiesittelynsä saanut Cat D7 -puskukone on nyt julkaistu virallisesti myös Euroopan markkinoille. Se korvaa aiemman, vuonna 2010 esitellyn Cat D7E -mallin ja palauttaa myös yläpyörävedon takaisin sarjaan yleisön pyynnöstä.

Uusi Cat D7 tuo tarjolle E-malliin verrattuna 8% lisää materiaalinsiirtokykyä tunnille, noin 6% lisää työpainoa ja 12% lisää hevosvoimia. Lisäksi puskulevyn kapasiteettia on kasvatettu 10%. Isoin ja käyttäjää kiinnostava asia on luultavasti paluu yläpyörävedon pariin, joka tarjoaa lisää tunkeutumiskykyä ja tasapainoisemman liikkuvuuden. Caterpillarilta kerrotaankin tähän ratkaisuun palatun nimen omaan käyttäjien pyynnöstä. Yläpyörävedossa on varsinaisten työominaisuuksien lisäksi etuna myös telaston komponenttien helpompi huolto ja ylläpito. Mikään uusi keksintöhän tämä ei ole, sillä se esiteltiin jo yli 40 vuotta sitten D10-sarjassa, ja ollut sittemmin hyvin laajalti käytössä Cat-puskukoneissa, keskikokoluokan koneissakin jo liki 35 vuotta. Edellinen yläpyörävetoinen seiska oli D7R.

Isomman kapasiteetin puskulevy on mahdollisuus varustella myös leikkaavilla Cat Performance -poskilevyillä, joiden ansiosta erityisesti kiinteitä massoja saa siirrettyä vieläkin tehokkaammin, haukkaahan se kovaan maahan yleislevyä paremmin.

Moottorina D7:Ssa on Stage V -päästötason Cat 9.3B, joka tuottaa 197 kW eli 265 hp.

D7:n voimalinja noudattelee D6:n ja D8T:n viitoittamaa uraa, eli täysautomaattinen 4-nopeuksinen Powershift-vaihteisto momentinmuuntimen lukolla on käytössä tässäkin koneessa. Vaihteiston helppouden lisäksi kuljettajalle tarjoillaan paljon uutta teknologiaa erilaisten avustinjärjestelmien muodossa. Uuden sukupolven versio Stable Blade -puskulevynvakautuksesta sekä Slope Assist -luiskausavustimesta tekevät koneen perustoiminnoista jouhevia, vaikka hanoissa ei olisikaan vuosikymmeniä Pillarin hytissä marinoitu lapputraktorivelho. Nämä järjestelmät eivät vaadi erillisiä tukiasemia, mutta jos halutaan oikein viimeisen päälle koneohjausta, mukaan voidaan ottaa Cat Grade 3D -järjestelmä, jolla taivaalta saadaan tarkkaa tietoa koneen pienistäkin liikkeistä. Tähän järjestelmään kuuluu myös Blade Load Monitor joka kertoo reaaliaikaista tietoa levyllä olevan massan määrän suhteesta siihen, mikä on koneen telojen alla olevan massan pitotilanne. Toisin sanoen optimaalista puskukuormaa voi sovitella pelkän perstuntuman sijaan myös tietokoneavusteisesti.

Pitoasioita hallitaan AutoCarry-ominaisuudella, joka estää liiallista telojen ylilyöntiä pitämällä massan määrän levyllä optimaalisena nostamalla automaattisesti levyä tarvittaessa massan vähentämiseksi. Uusi D7 on myös suoraan valmis etäohjaukseen, jos konetta täytyy käyttää vaarallisemmissa olosuhteissa.

Hytin sisältä D7 on myös tuotu uuteen Next Gen -aikaan samalla tavalla kuin aiemmat D5- ja D6-mallit. Koneen kaikki tiedot löytyvät 10 tuuman näytöltä, ja kuljettajalle on entistä enemmän tilaa ja ergonomiaa. Taakse näkyvyyttä tarjoaa HD-kamera, jonka kuva on selkeä suurella näytöllä. Myös 3D-järjestelmän antennit on sijoitettu hytin sisälle turvaan pitkäkyntisiltä tai muilta ilkivallantekijöiltä.

Edellinen artikkeliKomatsu Forestin Timo Korhonen eläkkeelle syksyllä – seuraajahaku käynnistyi
Seuraava artikkeliAsfalttikallio lähes 100 miljoonan liikevaihtoon