>

Volvon suurin kuokka Eurooppaan

Volvo esitteli 90-tonniseen kokoluokkaan EC950E:n Baumassa keväällä 2016. Kyseessä on suurin hydraulikaivinkone, jonka Volvo on koskaan valmistanut, ja E-mallin julkistamisen aikaan suunnattiin koneen kohdemarkkina-alueiksi maat, joissa viimeisimmät päästörajoitukset eivät olleet vallalla, eli lähinnä Afrikassa ja Lähi-idässä. Toisin sanoen koneen päästöluokitus oli tasolla 2. 

Loppukesästä 2019 voitiin myyntiä ryhtyä tekemään kuitenkin myös tiukemmin säännöstellyillä markkina-alueilla, kun uusi Stage V -normit täyttävä EC950F tuli saataville. 

611-hevosvoimainen eli 449 kilowatin 16-sylinterinen Volvo D16J korvaa E-mallissa käytetyn D16E-moottorin, suorituskyvyn ollessa käytännössä samoissa lukemissa, mutta pakokaasujärjestelmien tehdessä merkittävimmät erot voimanlähteeseen. 603 hevosvoiman teho saavutetaan 1650 kierroksella.

Työhydrauliikan puolella tuotosta vastaavat kaksi 515-litran ja yksi 147 litran muuttuvatilavuuksista pumppua. Hydrauliikan ohjauksessa on erilaisia hydrauliikan optimointitoimintoja, joista yksi yhdistää molempien pääpumppujen tuoton maksimirähinää varten, toinen vaihtoehto antaa etulyöntiaseman kaivupuomin hydrauliikalle, kolmas kaivuvarrelle ja neljäs puolestaan ylävaunun käännölle, aina sen mukaan mikä työtehtävään ja -tilanteeseen parhaiten sopii. Kuljettaja voi valita tuttuun tapaan myös työskentelytiloja, joista ECO Mode optimoi hydraulijärjestelmän ja vähentää virtaus- ja painehäviötä, ja integroitujen työtilojen johdosta käyttäjä voi valita parhaan työtilan kulloiseenkin työhön: valittavana on I, Idle, eli tyhjäkäynti, F, Fine, tarkkaan työskentelyyn, G, General, yleistyöskentelyyn, H, Heavy, raskaisiin tehtäviin ja P, Power max, kun halutaan kaikki peliin.

Euroopan ensimmäinen toimitettu Volvo EC950F tuli Suomeen vuoden 2019 loppupuolella ja luovutettiin vuodenvaihteen tienoilla omistajalleen. Lisäksi ainakin yksi kone on jo toimitettu Norjan suuntaan, ja Suomeenkin seuraava yksilö on kuuleman mukaan tiedossa jossakin vaiheessa vuoden alkupuoliskoa. Palaamme asiaan tarkemmin, kun siihen käsiksi päästään.

Volvo EC950F – TEKNISET TIEDOT:

TYÖPAINO: 91275-94810 kg

BRUTTOTEHO: 449 kW / 603 hv 1650 kierroksella

KAUHAN TILAVUUS: 3,9-7,0 m3

NOSTOKAPASITEETTI: 34 900 kg alavaunun suuntaan, 6 metrin ulottuvuudella, 1,5 m korkeudella

SUURIN KAIVU-ULOTTUVUUS: 12 270 mm

SUURIN KAIVUSYVYYS: 7 120 mm

MURTOVOIMA: 424 kN

IRROTUSVOIMA: 408 kN

KOKONAISLEVEYS: 4 467 mm

PERÄPUNTIN KÄÄNTÖSÄDE: 4 700 mm

Rotator-tapahtumia tulossa Kuopioon ja Rovaniemelle

Rotator

Rotatorin Kuopion toimipisteessä osoitteessa Lukkokuja 2 vietetään konepäiviä 24.-25.1.2020 tammimarkkinoiden teemalla. Tapahtuma on avoinna perjantaina klo 8-17 ja lauantaina klo 9-14.

Esillä on Hitachi-maarakennuskoneita, Bomagin maantiivistyskoneita, DINO- ja JLG-henkilönostimia, Furukawan iskuvasaroita, Merlo Roto -kurottaja sekä muita Rotatorin edustamia tuotteita, sekä jälkimarkkinointipalveluja ja Rotarent-vuokrauspalvelua.

Rotator avaa Rovaniemelle täysin uudet huolto-, korjaus ja myyntitilat osoitteessa Alatie 2 A1. Tiloihin ja toimintaan voi tutustua konepäivän merkeissä perjantaina 7.2.2020 klo 8-15.

Rovaniemelläkin on esillä Hitachin maanrakennuskoneita, Bomagin maantiivistyskoneita sekä muita Rotatorin merkkejä. Lisäksi Rotatorin jälkipalvelut tarjoavat avajaistarjouksia.

Ponsse juhlii ensimmäistä 50 vuottaan

Ponsse Oyj viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan. Pienessä kyläpajassa koneyrittäjä Einari Vidgrénin unelmasta syntynyt perheyhtiö toimii tänä päivänä 40 maan puunkorjuumarkkinoilla. Puolen vuosisadan aikana yhtiö on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista tavaralajimenetelmään perustuvien metsäkoneiden valmistajista.

”Ponsse on kasvanut ja kehittynyt ennen kaikkea asiakkaidensa, sidosryhmien ja henkilöstön ansiosta. Asiakkaamme ovat kautta yhtiön historian antaneet suoralla palautteellaan suunnan tuotekehityksellemme. Lisäksi metsäyhtiöiden ja sahojen korkeat laatu-, ympäristö- ja tehokkuusvaatimukset ovat selkeyttäneet tuotekehityksen suuntaa, eikä ilman sitoutuneen henkilökunnan ammattitaitoa kasvu metsäkonealan huipulle olisi ollut mahdollista”, Ponssen hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén kiittää.

”Vaativa puunkorjuuala kysyy osaajiltaan pitkäjänteisyyttä ja hyvää yhteistyötä. Yhtiön perustajaa Einari Vidgréniä lainaten ”Yks immeenen ee oes tähän pystynnä. Ympärille tarvitaan oikeet immeiset”. Samalla hengellä Ponssella tehdään töitä tänäkin päivänä”, Juha Vidgrén sanoo.

Ympäristöystävällinen puunkorjuu ja asiakaslähtöinen tuotekehitys ohjaavat Ponssen mukaan vahvasti yrityksen toimintaa. Ponsse linjaakin tavoitteekseen kehittää kestävän kehityksen mukaisia innovatiivisia tuotteita ja palveluita, jossa asiakkaan tarpeet ovat kaiken lähtökohtana. 

Juhlavuoden kiertue käynnistyy

Ponssella 50v-juhlavuotta vietetään savotalla, yhdessä asiakkaiden kanssa. Laajamittainen juhlakiertue lähtee liikkeelle juhlarekan johdolla Varsinais-Suomesta, Aurasta. Kiertue etenee Suomessa näin:

Aura 23.1. Takalistontie 81
Imatra 28.1. osoite ilmoitetaan myöhemmin täällä
Karstula 31.1. osoite ilmoitetaan myöhemmin täällä
Vieremä 4.2.
Kaarakkalantie 832, 74270 Kauppilanmäki
Hyrynsalmi 7.2.
Hallantie 88
Rovaniemi 11.2. 
Hirvaan kylä , Ahmakuusikontie, Rovaniemi

Suomen jälkeen juhlavuoden kiertue kulkee läpi Euroopan ja jatkaa matkaansa Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan kattaen yhteensä 28 maata ja 105 paikkakuntaa. Kiertue päättyy syyskuun alussa FinnMETKO-messuille Jämsään. Työnäytöksissä esiintyvät uusimmat tuotemallit eli Cobra -harvesteri ja Bison -kuormatraktori, sekä malliston lippulaiva Scorpion.

Tapojärvi Oy ja Yara pitkään sopimukseen kaivospalveluista Siilinjärvellä

Tapojärvi Oy ja Yara ovat solmineet pitkäikäisen sopimuksen kaivospalveluiden tuottamisesta Siilinjärven kaivoksessa. Varsinainen sopimus alkaa 2022 ja sitä edeltää kahden vuoden valmisteluvaihe. Sopimukseen sisältyy kaivospalvelut, joihin kuuluvat muun muassa poraukset, lastaukset ja kuljetukset kaivosalueella. 

Uudessa, allianssityyppisessä toimintamallissa kaivoksen omistaja Yara ja kaivospalveluista vastaava Tapojärvi kehittävät, suunnittelevat ja johtavat päivittäistä toimintaa tiiviissä yhteistyössä. Toiminnan ytimessä ovat jatkuva kehitys ja molempien toimijoiden osaamisen hyödyntäminen. 

”Olemme erittäin iloisia Yaran kumppanuudesta, ja alamme valmistautua siihen heti. Pitkä sopimus mahdollistaa monipuolisen kaivostoimintojen kehitystyön. Turvallisuus, laatu ja kannattavuus sekä alueen hyvinvointi tulevat olemaan keskeisessä roolissa palveluita kehitettäessä”, Tapojärven operatiivinen johtaja Martti Kaikkonen sanoo.

Kaivosalalle kehitetään yhä enemmän digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla työtä voidaan tehdä kestävästi. Esimerkiksi etäoperointi ja ajoneuvoautomaatio vähentävät tapaturmariskejä oleellisesti.

”Uudessa mallissa pystymme yhdistämään kahden osaavan organisaation kokemuksen ja kyvyt saavuttaaksemme tavoitteemme”, Yaran Siilinjärven kaivoksen johtaja Antti Savolainen sanoo.

Tapojärvi Oy on kaivos- ja tehdaspalveluiden erikoisosaaja. Yhtiöllä on vuosikymmenten kokemus kaivospalveluiden tuottamisesta turvallisesti, laadukkaasti ja kannattavasti. Tapojärvi toimii tällä hetkellä useilla kaivoksilla kiinteänä osana tuotantoa. Yritys tekee jatkuvaa kehitys- ja tutkimustyötä kaivos- ja teollisuusalan kehittämiseksi. Tapojärvellä työskentelee 500 työntekijää.

Yara puolestaan on maailmanlaajuinen lannoitteiden, teollisuuskemikaalien ja ympäristönsuojelutuotteiden toimittaja. Suomessa Yaralla on kolme tuotantolaitosta: Uudessakaupungissa, Kokkolassa ja Siilinjärvellä, jossa toimii myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos. Suomessa Yara työllistää suoraan 900 henkeä ja työllisyysvaikutus on reilu 4500 henkilötyövuotta. Yara on investoinut Suomeen noin miljardi euroa. 

Yara Siilinjärven päätuotteita ovat lannoitteet ja fosforihappo. Kaivoksesta saadaan maailman puhtainta fosfaattia, josta irrotetaan fosforia lannoitteiden raaka-aineeksi. Toimipaikalla valmistetut lannoitteet käytetään pääosin kotimaan peltoviljelyssä ja metsien lannoituksessa. Yara on Kuopion alueella merkittävä ja Siilinjärvellä suurin teollinen työnantaja. Urakoitsijat mukaan lukien Siilinjärven toimipaikalla työskentelee päivittäin 750 henkilöä ja toimipaikan työllisyysvaikutus on reilu 2500 henkilötyövuotta.

Baltic Agro Machinery Wihurille

Danish Agro -konserni on juuri allekirjoittanut sopimuksen liittyen konserniin kuuluvan Baltic Agro Machineryn koneliiketalouden myyntiin Wihuri Oy:lle.

Baltic Agro Machinery edustaa Virossa John Deereä. Sopimuksen myötä Danish Agro -konserni täyttää Euroopan kilpailuviranomaisten määrittämät ehdot liittyen osakkeista jäljellä olevien 55 %:n hankintaan kolmesta balttilaisesta CLAAS-konejälleenmyyntiyrityksestä AS Konekesko Eestistä, SIA Konekesko Latvijasta ja UAB Konekesko Lietuvasta. Lisäksi sopimuksen myötä Wihuri Oy edustaa nyt John Deereä sekä Suomessa että Virossa. 

Danish Agro -konsernin toimitusjohtaja Henning Haahr on tyytyväinen sopimukseen.
 
”Baltic Agro Machineryssä on ammattitaitoisia ja intohimoisia työntekijöitä, ja divestoimme yrityksen nyt yksinomaan kilpailuviranomaisten vaatimusten vuoksi. Sen vuoksi meille on ollut erittäin tärkeää löytää yritykselle ja sen työntekijöille hyvä uusi koti, ja olemme vakuuttuneita siitä, että löysimme sellaisen Wihuri Oy:stä”, hän sanoo jatkaen: 

 ”Baltic Agro Machineryn myyntisopimuksen myötä olemme nyt valmiita saamaan kolmen balttilaisen koneyrityksen AS Konekesko Eestin, SIA Konekesko Latvijan ja UAB Konekesko Lietuvan täyden omistuksen. Kolmesta vahvasta yrityksestä tulee osa perhettämme, ja näemme valtavan potentiaalin CLAAS-tuotteiden yksinomaisessa edustamisessa Skandinaviassa, Suomessa ja Baltian maissa”, hän kertoo. 

Wihuri Oy:n operatiivinen johtaja Jonne Honkanen näkee uudessa hankinnassa suurta potentiaalia:

”Näemme tämän laajennuksen vaativille ja kehittyneille Viron-markkinoille erittäin luonnollisena askeleena John Deere -jälleenmyyjäksi ryhtymisemme jälkeen Suomessa. Wihurin strategiana on tarjota asiakkaillemme vain ensiluokkaisia tuotteita, palveluita ja ratkaisuja. Baltic Agro Machinery -tiimi on tehnyt erinomaista työtä viimeisten muutaman vuoden ajan John Deerellä. Se on loistava perusta, josta Wihurin on hyvä jatkaa. Olemme erittäin innoissamme ja odotamme mielenkiinnolla mahdollisuutta työskennellä asiakkaiden kanssa Virossa. Sitoudumme asiakkaillemme jatkamaan laajentamista ja investointeja tähän liiketoimintaan Virossa.”

Yritysoston muodollista hyväksyntää Euroopan kilpailuviranomaisilta odotetaan tammikuun 2020 aikana. 

Caterpillaria edustaa Suomessa nyt Avesco

Jo viime vuoden lopulla uutisoitiin sveitsiläisen Avescon ostaneen Wihurin Tekniseltä Kaupalta Caterpillar-liiketoiminnan Suomessa. Vuoden vaihteessa alkoivat tositoimet, kun kauppa astui voimaan. Uusi Avesco Oy keskittyy ainoastaan Cat-myyntiin.

Sveitsiläinen Avesco on 150 vuotta toiminut perheyritys, jolla on aiempaa Caterpillar-liiketoimintaa kotimaansa lisäksi myös jokaisessa Baltian maassa ja nyt Suomessa. Yrityksen perustaja oli Jakob Ammann, joka on myös esimerkiksi maantiivistys- ja asfalttikalustostaan tutun Ammann-konsernin esi-isä. Yritys aloitti vuonna 1931 Caterpillar-maahantuonnin Sveitsissä, yhtenä Euroopan ensimmäisistä toimijoista. Sittemmin on myyty muitakin konemerkkejä, kuten Sandvikia ja Yanmaria. Vuonna 2001 Ulrich Ammann AG muutti nimensä kuitenkin Avesco AG:ksi, ja Avesco irtaantui omaksi täysin erilliseksi yrityksekseen. Tuolloin Cat nimittäin toi markkinoille alle kahdeksan tonnin kaivinkoneet, eikä sopimusteknisistä syistä kahta eri merkkiä myyty samassa segmentissä saman katon alta. Yritys on edelleen täysin perheomisteinen, ja kuudennetta Avesco Groupin omistajasukupolvea edustaa Daniela Aeschlimann-Schneider. Hän on ollut yrityksen omistaja vuodesta 2013 lähtien. Avesco Groupin toimitusjohtaja puolestaan on Stefan Sutter. Suomessa Avesco Oy:n toimitusjohtajana aloittaa 1.2.2020 Teemu Raitis.  

Avescon väkeä – vasemmalta Avescon toimitusjohtaja Stefan Sutter, omistaja Daniela Aeschlimann-Schneider, Avesco Oy:n tuleva toimitusjohtaja Teemu Raitis, maansiirtokonepuolen johtaja Kimmo Ahonen, Caterpillar Power Systems -puolen johtaja Markus Leppänen ja markkinointipäällikkö Roope Lahti.

Catin lisäksi Avesco myy kotimarkkinoillaan ja osittain myös muissa toimintamaissaan tänäkin päivänä useita eri merkkejä, mutta Suomen markkinoille perustettu Avesco Oy keskittyy ainoastaan Cat-kalustoon.

Kasvu tavoitteena.

Daniela Aeschlimann-Schneider kertoo olevansa luottavainen siihen, että yrityksellä on pitkäaikaiset tulevaisuudennäkymät myös Suomen Cat-myynnissä. ”Olemme sitoutuneet vahvasti Suomen markkinaan, ja haluamme luoda tästä pitkän menestystarinan. Muuten emme olisi sijoittaneet tähän”, hän linjaa

Myös Stefan Sutter on hyvillään uudesta liiketoiminta-alueesta. ”Olemme ylpeitä saatuamme ottaa vastuullemme ensin Baltian maiden ja nyt Suomen edustukset”, hän kertoo. Mitään valtavia muutoksia toimintaan hän ei ennusta, vaan uskoo pikemminkin pieniin askeliin. ”Olemme olleet alalla 150 vuotta, joten siinä mielessä aikaa on. Toisaalta erityisesti markkina-aseman kasvattaminen on tärkeää, ja siihen aiomme keskittyä varsinkin premium-tuotteiden osalta, ja olla kaikin puolin silmät auki tällä markkinalla”, Sutter jatkaa. Hän kertoo myös haluavansa tuoda entistäkin enemmän asiakaspalvelukulttuuria mukaan toimintaan. ”Asiakaskontaktit ovat erittäin tärkeitä. Kun asiakas ottaa yhteyttä, kokemuksen pitää olla positiivinen. Muuten hän ei välttämättä ota enää toista kertaa yhteyttä. Myös luotettavuus on tärkeää. Jos kone vikaantuu, pitää toimia melkeinpä kuin palokunta: heti”, hän alleviivaa. 

Teemu Raitis kertoo omalta osaltaan olevansa innoissaan mahdollisuudesta päästä johtamaan Avesco Oy:tä Suomessa. Koulutukseltaan Raitis on sähkötekniikan DI ja KTM, omaten myös laajan kokemuksen liikkuvien työkoneiden liiketoiminnasta kansainvälisestikin. ”Wihurin Tekninen Kauppa on edustanut Caterpillaria pitkään Suomessa, ja kehittänyt laajan asiakaskunnan sekä kyvykkään organisaation. Avesco Oy:llä on erinomaiset mahdollisuudet tehdä CAT-brändistä entistäkin vahvempi Suomessa”, hän lausuu.

Teemu Raitis

Caterpillar-liiketoiminnassa on tapahtunut viimeaikoina vastaavanlaisia järjestelyitä myös muissa pohjoismaissa. Saksalainen Zeppelin hankki vastikään hollantilaiselta Pon-ryhmältä Caterpillar-edustuksen Ruotsissa, Tanskassa ja Grönlannissa.

Koneosapalvelu tuo vaihto-osat nettiin

Koneosapalvelu on vuosikymmenten aikana kehittänyt tehokkaan hydrauliikkakomponenttien, voimansiirron ja puutavaranostureiden vaihto-osakonseptin. Nyt tarjolle tulee uusin palvelumuoto, vaihto-osien nettikuvasto, joka tekee varastovalikoiman selailun helpoksi asiakkaille.

Vaihto-osalla tarkoitetaan tässä tapauksessa käytettyä ja kunnostettua komponenttia. Vaihto-osa on uutta komponenttia edullisempi ja myös ympäristön kannalta järkevä tapa toimia, koska rikkoutunut osa korjataan uudelleen käytettäväksi. Valmiiksi kunnostettuja vaihto-osia löytyy suoraan Kopan varastosta, joten se on usein nopein ja edullisin tapa saada rikkoutunut kone takaisin töihin. 

Koneosapalvelun vaihto-osakunnostuksessa käytetään alkuperäisiä valmistajan varaosia, sekä voimansiirron ja nostureiden komponenteissa tarvittaessa omavalmisteosia ja kunnostettuja osia. Tarvittavat koneistukset ja hitsaukset tehdään joustavasti omassa konepajassa ja koeajot omissa koeajopenkeissä. Kunnostusprosessissa dokumentoidaan tehdyt työt, vaihdetut osat ja koeajon tulokset. Vaihtokomponenteille myönnetään lisäksi Koneosapalvelun toimesta takuu.

Koneosapalvelu on julkaissut joulukuussa 2019 uuden netissä selailtavan tuotekuvaston vaihto-osista. Kuvaston tuotetiedot päivittyvät kerran vuorokaudessa, joten verkossa voi selailla vaihto-osien varastovalikoimaa lähes reaaliajassa. 
Kuvastosta löytyvät valmiiksi varastoon kunnostetut metsäkoneiden vaihto-osat: hydraulipumput ja -moottorit, venttiilit, jakolaatikot, perät, pylväät ja kääntölaitteet. Tuotteita voi hakea kätevästi peruskonemerkin tai vaikka yksittäisen tuotekoodin avulla. Uusi nettipalvelu on nopein tapa vilkaista Kopan varastotilannetta koneen remonttitarpeen yllättäessä ja lähettää saman tien tarjouspyyntö sopivasta vaihto-osasta. 

Koneosapalvelulta muistutetaan myös. että huoltopalvelut toimivat entiseen tapaan niille asiakkaille, jotka eivät halua valmiiksi kunnostettua osaa varastosta, vaan korjauttavat mieluummin oman komponenttinsa takaisin omaan käyttöönsä.

Uuteen kuvastoon pääsee kotisivun www.koneosapalvelu.fi kautta klikkaamalla oranssia ”Tuotekuvasto” nappia tai suoraan osoitteesta https://konetarvikkeet.fi/

Nimitysuutisia Rotatorilta

Jussi Seppälä

Jussi Seppälä on nimitetty Rotator Oy:n vaihtokonepäälliköksi 1.1.2020 alkaen. Jussilla on jo 17 vuoden työhistoria Rotator Oy:n palveluksessa. Hän on toiminut muutaman vuoden asentajana, 10 vuotta korjaamopäällikkönä ja viimeksi konemyyjänä sekä tuotepäällikkönä. Hänen vastuualueenaan on Rotatorin maarakennusvaihtokoneet sekä niiden myynnin kehittäminen. Konemyynnin osalta Jussin asiakkuusalueisiin kuuluu jatkossa Tampereen lisäksi myös Hämeenlinnan ja Jyväskylän seutu.

MBA Tomi Siimekselä on nimitetty 2.1.2020 Rotator Oy:n palvelumyyntipäälliköksi vastaten koko Suomen jälkipalvelumyynnin kehittämisestä.

Siimekselällä on yli 20 vuoden kokemus erilaisista myynnin ja kehityksen tehtävistä. Hän on aiemmin työskennellyt mm. myyntijohtajana Rocla Solutions Oy:ssä ja palvelumyynnin johtajana Enfo Zender Oy:ssä. Uudessa tehtävässä hänen tavoitteenaan on kehittää jälkipalvelujen asiakaslähtöisyyttä ja saatavuutta koko Suomen alueella. 

Komatsu Forestin Jyväskylän palvelukeskus muuttaa 23.-24.1.

Komatsu Forestin Jyväskylän palvelukeskus muuttaa muutaman sadan metrin päähän nykyisestä valmistuviin uusiin tiloihin tammikuun loppupuolella. Uusi osoite on Ampumaradantie 33. Muuttopäiviksi on nyt lukittu 23.-24.1. ja tuolla ajalla Komatsu-metsäkoneiden jälkimarkkinointiasioissa palvelevat muut toimipisteet.

Uusi palvelukeskus valmistuu osoitteeseen Ampumaradantie 33.

”Ainakin kaksi päivää siinä menee, silloin joudutaan pitämään muu toiminta pysähdyksissä”, kertoo Antti Hakkarainen, hänet on nimitetty Jyväskylän palvelukeskuksen esimieheksi.

Antilla on työtovereina porukka, jota kelpaa esitellä: Jari Mäkelä on varaosa-ammattilainen kovimmasta päästä, hänellä on pitkä kokemus ja ilmiömäinen kyky tulkita oikein puhelimitse tulleet varaosien kuvaukset. Asentajia yhdistää yksi todella mielenkiintoinen seikka, heillä on kaikilla metsäoppilaitoksesta hankittu metsäkoneasentajan ammattipätevyys, luonnollisesti Jämsänkoskelta. Mikko Paananen on ollut pisimpään näissä hommissa, Mikko on maastohuoltoon erikoistunut, laajalla alueella huoltoautoineen tunnettu ammattilainen. Harvinaista, jos hänet hallilla näkee. Otto Kaikuranta ja viimeksi tiimiin liittynyt Erkki Pienmäki sen sijaan panostavat huoltamiseen ja remontteihin sisätiloissa. Uusi Ampumaradantien huoltohalli parantaa valtavasti heidän työskentelymiljöötään.

Uusien tilojen suunnittelussa on Komatsu Forestin mukaan hyödynnetty kokemuksia aikaisemmista vastaavista tiloista. Varaosat sijoitetaan korkeaan varastoon, jonne on helppo tuoda uutta raskastakin tavaraa. ProSelect-myymälää varten on varattu riittävät tilat pitää esillä tuotteita ja kohdata asiakkaita. Yläkertaan on varattu paikat sosiaalitiloille sekä toimistohuoneelle. ”Kyllä Mäkelä ja minä laitamme pöytämme alakertaan, lattiatasolle. Tarkoitus on, että voimme tukea näissä rutiineissa toisiamme. Minun pitää muun muassa pystyä tuuraamaan Jaria hänen vapaapäivänään, eikä ulkopuolisia sijaisia silloin tarvita”, kaavailee Antti Hakkarainen. Hyvä tietää, että hänelläkin on metsäkoneasentajan ammattitutkinto, se on Valtimolta hankittu.

Volkswagenin täyssähköinen e-Crafter saapuu Suomeen

Volkswagen Hyötyautojen täyssähköinen e-Crafter saapuu Suomeen. Volkswagenin e-Crafter tarjoaa paikallisesti päästötöntä ajoa ja sen kantavuus on lähes 1 000 kg. e-Crafter on Volkswagenin ensimmäinen suuren kokoluokan täyssähköinen pakettiauto, joka tarjoaa tehoa 100 kW (136 hv). 

Suomessa Volkswagen e-Crafterin hinnat alkavat 71 972,33 eurosta. Volkswagen tiedottaa, että e-Crafterin erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. värillinen monitoiminäyttö MFD premium, Climatronic-automaatti-ilmastointi, monitoimiohjauspyörä, Radio-navigointi Discover Media, led-ajovalot ja ajovalonpesimet, ohjaamossa 1+2-istuimet, kuljettajalla Comfort+-istuin, kaukovaloavustin Light Assist, led-tavaratilavalot, umpinaiset takapariovet, liukuovi oikealla, kuljettajan ja matkustajan istuinlämmitys, sähkösäätöiset ja lämmitettävät peilit, vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin Lane Assist, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana, ja kylkisuojus sekä lämmitettävä tuulilasi. Myös Schuko- ja Mode 3 type -latauskaapelit kuuluvat vakiovarusteisiin.

Volswagenin mukaan e-Crafter suunniteltiin erityisesti kaupunkiliikenteeseen: lähilogistiikkaan, erilaisiin lyhyen matkan kuljetustarpeisiin ja taksiliikenteeseen. Volkswagen e-Crafter hoitaa valmistajansa mukaan vaivattomasti jokapäiväiset kaupunkipakettiauton tehtävät jopa 114 kilometrin (WLTP) toimintamatkan ansiosta. Sen huippunopeus on rajoitettu 90 km/h. 

Kehitystyön alkutaipaleella Volkswagen tutki noin 210 000 ajoprofiilia yli 1 500 asiakkaalta. Tutkimus osoitti, että suurin osa kuljettajista ajoi päivän aikana pakettiautollaan noin 70–100 kilometriä. Uusi e-Crafter on suunniteltu juuri näille matkoille, jotka usein myös sisältävät useita pysähtymisiä matkan varrella. Volkswagen e-Crafterin suunnittelussa haluttiin keskittyä toimintamatkaan, joka on sopiva nimenomaan joka päiväiseen ajoon, eikä niinkään maksimaaliseen toimintamatkaan. Kuten kaikki Crafterit myös e-Crafter valmistetaan Wrzesnian tehtaalla Puolassa. Komponenttien lopullinen kokoonpano tapahtuu puolestaan Volkswagen Hyötyautojen päätehtaalla Hannoverissa

Volkswagen e-Crafter kehitettiin samaan aikaan kuin mallit, joilla on Euro-6-luokkaan kuuluva dieselmoottori. Tällä samanaikaisella kehitystyöllä oli tärkeä etu: e-Crafter ei ole vain ajoneuvo, jossa on täyssähköinen voimalinja, vaan toisen sukupolven Crafter pystyttiin tällä tavoin kehittämään heti päästöttömäksi malliksi. Tämän lisäksi Volkswagen Hyötyautot pystyi hyödyntämään suuren pakettiauton arkkitehtuuria saadakseen integroitua täyssähköisen voimalinjan vaatimat komponentit. Yksi esimerkki tästä on litiumioniakun sijainti e-Crafterin alustassa. Tämä mahdollistaa 2 590 mm korkean pakettiauton 10,7 m3 lastauskapasiteetin täyden hyväksikäytön. Sama pätee myös muihin mittoihin kuten lastausleveyteen (1 380 mm) ja tavaratilan korkeuteen (1 861 mm). Kantavuus on jopa 975 kg, riippuen auton varusteista. 

Volkswagen e-Crafterin sähkömoottori on integroitu auton etuosaan. Se tuottaa tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Voima siirretään etupyörille yksivaihteisen automaattivaihteiston avulla, joka on suunniteltu Volkswagen Hyötyautojen toimesta. Yhdessä sähkömoottori, vaihdelaatikko ja tasauspyörästö muodostavat kompaktin moduulin, joka valmistetaan Volkswagen-konsernin komponenttitehtaalla Kasselissa. Toinen voimalinjan tekninen elementti sisältää moottorinohjaimen ja voimaelektroniikan. Jälkimmäinen kontrolloi korkeajännitteen virtausta akun ja sähkömoottorin välillä. Voimaelektroniikka muuntaa litiumioniakkuun varastoidun tasavirran vaihtovirraksi. Samalla auton DC/DC-muunnin generoi 12 V sähköjärjestelmää varten.  

Täyssähköinen pakettiauto on myös erittäin energiatehokas. Sen sähkönkulutus 0,975 tonnin kuormalla on 21,54 kW/100 km (yhdistetty). Akkukapasiteetti on 35,8 kWh ja se voidaan ladata 80 % saakka 45 minuutissa käyttämällä 40 kW:n lataustehoa. Mikäli latauksessa käytetään 7,4 kW:n tehoa akku latautuu 100 % täyteen 5 tunnissa ja 20 minuutissa.

Ensimmäiset e-Crafterit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille keväällä 2020. 

Suomessa Volkswagen e-Craftereita myydään Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla. Volkswagen e-Craftereita puolestaan huolletaan kaikissa Volkswagen Hyötyautojen merkkihuolloissa ympäri Suomen.

0tykkääjääTykkää