>

Agri Star II -monikerrosrengas Alliancelta

Rengasvalmistaja Alliance pyrkii omien sanojensa mukaan asettamaan standardin traktorirenkaiden markkinoille julkistamalla uuden Agri Star II -renkaan. Uusi, ainutlaatuiseksi kuvailtu kerrosteknologia varmistaa Alliancen mukaan mainion suorituskyvyn pellolla, pitkän tuotteen kestoiän ja pienet kokonaiskustannukset.

Agri Star II perustuu uudenlaiseen monikerrosteknologiaan. Tätä teknologiaa hyödyntäen Alliance on kehittänyt kaksoisriparakenteen, joka mahdollistaa edullisen mutta suorituskykyisen renkaan valmistamisen.
Stratified Layer Technologyn eli monikerrosteknologian hyödyntämisen ansiosta uudessa Agri Star II -renkaassa on kaksi muodoltaan erilaista ripakerrosta. Pintakerroksessa on monikulmioprofiili, kun taas toisessa kerroksessa on yksittäinen kulmaprofiili.

Agri Star II:n kantava ajatus on monikerrosripa

”Monikerroksinen ripa vakauttaa tieajoa ja lisää kulutuskestävyyttä. Monikerrosripa lisää pitoa sekä puhdistuvuutta”, sanoo Arto Somero, NDI Finland:n maajohtaja. NDI on Alliance-renkaiden maahantuoja.

Ajo-ominaisuuksien takaamisen lisäksi Alliance kertoo tehneensä intensiivistä työtä varmistaakseen renkaan pitkän käyttöiän. Tässä erikoissuunnittelulla on jälleen tärkeä rooli, koska se auttaa varmistamaan erinomaisen suorituskyvyn myös kuluneella renkaalla.


”Kun monikerrosrivan ensimmäinen ripa on kulunut, tulee esille alimmainen ripa joka on hiukan eri kulmassa kuin ylempi, ja näin antaa paremman pidon, rivan ollessa enemmän poikittain verrattuna ylimmäiseen rivan osaan, ylempään ripakerrokseen”, Somero selventää.

Suorituskyvyn ja pitkän käyttöiän lisäksi uudella Agri Star II -renkaalla on erottuva muotoilu ja D-nopeusluokka, jonka avulla renkaalla voidaan ajaa jopa 65 kilometriä tunnissa. Heti alusta alkaen Agri Star II -rengasta saa 76 eri kokoa 70- ja 85-sarjoissa, mukaan lukien erikoiskoot ja erilaiset kuormaindeksit, joilla valmistaja kertoo kattavansa markkinoiden tarpeet lähes 100-prosenttisesti.

Case-kuormaajat talvikiertueella

Ensi viikolla, eli viikolla 8, on mahdollista tutustua Case-pyöräkuormaajiin talvikiertueen merkeissä. Rentti Oy vie Case 321F, 521G XT ja 721G -kuormaajat lumen äärelle kokeiltavaksi ja katseltavaksi seuraavissa kohteissa:

17.2. KEMI • Neste Lapintuuli
18.2. ROVANIEMI • Wild Nordic Safaricenter
19.2. KITTILÄ • ST1 Levi
20.2. SODANKYLÄ • SEO
21.2. SAARISELKÄ • Neste

Talvitiepäivillä palkittiin ensimmäistä kertaa polkupyörä!

Kansainvälisten Talvitiepäivien työnäytös sai tänä vuonna yllättävän käänteen lumien kadottua vain päivää ennen tapahtuman alkua. Koneet esittäytyivät kuitenkin runsaslukuiselle yleisölle Tampereen Messukeskuksen pihalla.

Työnäytöksen arvosteluraati palkitsi diplomilla isojen koneiden välissä urheasti esiintyneen pyöräilijän. Kyseessä oli West Coast Road Mastersin toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio, joka esitteli pyöräilyväylien laadunmittaukseen käytettävää laitetta. Kyseinen laite soveltuu mm. kitkan mittaamiseen ja se on asennettavissa polkupyörään.

Tuomariston puheenjohtaja Toni Korjus Espoon kaupungilta perusteli valintaa seuraavasti:

Kyseessä on erinomainen keino valvoa pyörä- ja jalkakäytävien hoitoa normaalin kevyen liikenteen seassa ja sitä häiritsemättä. Laite parantaa kunnossapitäjän tietoisuutta hoidon laadusta ja edellyttää tältä ’jalkautumista’ väylän käyttäjien pariin ja se soveltuu erinomaisesti kaupunkialueille, mutta luonnollisesti myös taajamien ulkopuolelle. Laite palvelee kevyen liikenteen kulkutapaosuuksien kasvattamisen tavoitetta.

Palkintoonsa tyytyväinen Juha-Matti Vainio totesi, että varusteltu polkupyörä on herättänyt messuilla paljon kiinnostusta mm. Norjan tiehallinnossa.

Työnäytöksen kunniamaininta myönnettiin Soukkio Oy:lle tienhoitokaluston ympärivuotisen hyödynnettävyyden kehittämisestä. Soukkiolla on oivallettu nykyaikaisen lanan käyttömahdollisuus polanteen tasaamisessa. Lanan säätömahdollisuudet ovat erittäin monipuoliset, ja tehty kehitystyö lisää lanan käyttömahdollisuudet ympärivuotiseksi. Lanassa oli useita tarkkaan harkittuja yksityiskohtia, jotka parantavat sen käytettävyyttä.

Soukkion kunniamainittu lana

Lisää Talvitiepäivistä seuraavassa Koneurakointi-lehdessä.

Hankkija aloitti Claas-myynnin

Kuvat: Claas

Hankkija on aloittanut Claas-koneiden myynnin. Hankkija ja Claas ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyön alkamiseen ja odotukset ovat korkealla. Hankkijan myynti- ja jälkimarkkinointiverkoston avulla osapuolet uskovat Claas-koneiden vahvistavan entisestään markkina-asemaansa Suomessa.

Claasilta kerrotaan, että Claas-puimurit ovat Euroopan markkinajohtaja ja niillä on myös Suomessa vahva markkina-asema arvostettuina ja laadustaan tunnettuina tuotteina. Claas-ajosilppurit ovat markkinajohtaja maailmanlaajuisesti ja Suomessa. Claas-heinätyökoneilla on vakiintunut asiakaskunta ja Hankkijan myötä Claas-nurmityökoneiden asema vahvistuu entisestään Suomessa.

Claasin aloitettua traktorivalmistuksen vuonna 2003 sen asema on vahvistunut jatkuvasti kaikkialla Euroopassa. Claas-traktoreiden suosion kasvu perustuu valmistajansa mukaan nykyaikaisiin ja laadukkaisiin tuotteisiin, joissa näkyvät Claasin vahvat panostukset tuotekehitykseen. Hankkija tiedottaa, että Claasilla on hyvin kattava ja nykyaikainen traktorimallisto, joka soveltuu uuden edustajan mukaan suomalaisten asiakkaiden tarpeisiin erinomaisesti.

Hankkijan myyntiverkosto on jo koulutettu Claas-traktorimyyntiin, ja koulutukset jatkuvat kevään aikana. Finnish Agro Machineryn ammattitaitoiset Claas-myyjät siirtyvät Hankkijalle, mikä takaa
pitkäaikaisen tuoteasiantuntemuksen heti alkuvaiheessa. Myös tuotetuen, teknisen tuen ja varaosien asiantuntemus siirtyy Hankkijalle.

Hankkijan edustamien koneiden huollosta vastaavat Hankkijan omat
korjaamot ja Hankkijan sopimushuoltajat. Korjaamoverkostoa on vahvistettu Claas-sopimuskorjaamoilla. Varaosapalvelusta vastaavat Hankkijan 24 varaosamyymälää.

Asiakkaat pääsevät tutustumaan Claas-koneisiin kiertueella, joka järjestetään kaikissa Hankkijan konekeskuksissa maaliskuun aikana.

”Olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun. Oman henkilöstön ja asiakkaiden suhtautuminen Claasin tuloon on ollut innostunutta ja myönteistä. Asiakkaat saavat laadukkaan tuotteen toimijalta, johon voi luottaa myös tulevaisuudessa”, sanoo Hankkijan toimitusjohtaja Jyrki Lepistö.

30 vuotta pyöritystä

Kun Stig Engström kuuli ensi kerran kaivukoneissa käytettävästä pikakiinnikkeestä, joka pystyi pyörimään ja kallistumaan, hän ymmärsi heti, että tuote tulisi muuttamaan kaivualaa. Vuonna 1990 Engström perusti Engcon-nimisen yrityksen. Nyt 30 vuotta myöhemmin hänen elämäntyönsä tuottaa yli miljardin kruunun liikevaihdon, on toimialallaan maailman johtava ja yhtiön tuotteita käytetään ympäri maailman.

Engcon – ”Engström Construction” – täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Kaikki alkoi Stig Engströmin kodin autotallista pienessä Lidsjöbergin kylässä Pohjois-Ruotsissa 70 kilometriä Strömsundista luoteeseen. Siellä Engström rakensi itse erilaisia prototyyppejä, jotka hän sitten testautti paikallisilla urakoitsijoilla. Vaikka hän oli itse vakuuttunut tuotteen valtavasta potentiaalista, muiden vakuuttaminen ja konseptin saaminen toimivaksi vaativat kovaa työtä.

”Alku oli todella vaikea niin teknisten kuin taloudellisten takaiskujen takia. Tein aluksi tuotteeseen suuria teknisiä muutoksia ja olin täysin riippuvainen siitä, että sain testata tuotetta todellisessa käytössä urakointiyrityksissä. Selvitettävänä oli joitakin teknisiä hankaluuksia, ja tarvitsin samalla pääomaa. Muutaman vuoden jälkeen tuote alkoi toimia paremmin, ja yhä useammat innovatiiviset urakoitsijat huomasivat, miten vallankumouksellinen rototiltti oli. Heidän tukensa ja kärsivällisyytensä ansiosta olemme nyt tänään tässä”, Stig Engström sanoo.

Pääkonttori, tehdas, Ruotsin myyntiyhtiö ja suurin osa hallinnollisista toiminnoista sijaitsevat edelleen Strömsundissa ja pysyvät kotiseuturakkaan Engströmin mukaan siellä myös jatkossa. Nykyään Engconilla on tehdas myös Puolassa ja myyntiyhtiöt Suomessa, Tanskassa, Englannissa, Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, ja keväällä on tarkoitus aloittaa myynti Koreassa. Kansainvälinen myyntiyhtiömme hoitaa muut markkina-alueet, joita ovat muun muassa Itävalta, Sveitsi, Baltian maat, Espanja ja Italia.

”Juuri nyt olemme saamassa päätökseen suuren kaupan, joka käsittää toimitukset Manhattanin keskustaan. 30 vuotta sitten osasin tuskin edes uneksia siitä, että minulla olisi yhtiö, jonka liikevaihto on yli miljardi kruunua ja jolla on yli 300 työntekijää yli kymmenessä maassa”, Stig Engström sanoo. 

30-vuotisjuhlavuotta vietetään vuoden aikana erilaisissa tapahtumissa. Juhlavuosi tulee näkymään ConExpo-ConAgg-messuilla Las Vegagissa maaliskuussa ja MaskinExpo-messuilla toukokuussa. Varsinainen juhlinta tapahtuu 9. heinäkuuta, jolloin Engcon tarjoaa koko Strömsundin kunnan asukkaille show’n, sekä 10. heinäkuuta, jolloin tehtaalla järjestetään avoimien ovien tapahtuma, jossa on ohjelmassa kiertokäynti, aktiviteetteja, kakkutarjoilu, videoesitys ja puheita. 

”Odotamme nyt innolla seuraavaa 30 vuotta! Kuka tietää, missä rototilttimme silloin pyörivät”, Stig Engström sanoo lopuksi hymyillen.

Sandvik Ranger DX800i -video

Kreate Oy:n uusi Sandvik Rannger DX800i esitellään tarkemmin Koneurakointi-lehden numerossa 1/2020. Samaan aiheeseen liittyvän videon voit nyt käydä katselemassa myös siinä lukemisen lomassa.

ProSilva S4 videolla

Koneurakointi-numerossa 1/2020 esiintyvä ProSilva S4 on nähtävissä myös videon muodossa. Taltioimme jutun teon yhteydessä kompaktin pätkän koneen elkeistä livenä, ja koko juttuhan löytyy tietysti lehdestä.

Koneurakointi 1/2020

Vuoden 2020 ykkösnumero jysäytetään käyntiin ProSilva S4 -moton myötä, ja kerrotaan siitä, millä ajatuksilla Rami Auranen päätti hankkia koneen ilman sen suurempaa kokemusta kyseisestä merkistä – ja minkälaisia odotuksia laitteelle on ladattu. Lisäksi tutustumme Sandvik-poravaunujen tämän hetken terävimpään kärkeen, vierailemme ratavarustellun Doosanin luona, perehdymme Jekko-nosturin ominaisuuksiin ja ajamme risua niin maan vietävästi Mikkelissä. Koeajossa uudistunut Transit, yritysvierailukohteena Atula Huoltopalvelut sekä panssarivaunukorjaamo Venäjällä. Historiaa kohtaa nykypäivän Kannon Romu Oy:n pihoilla pitkien perinteiden ja uuden Liebherrin muodossa. Lisää historiaa kerrotaan ARA-kaivinkoneista ammentavassa jutussa. Tässäkään ei tainnut olla vielä kaikki, mutta loput löytyvät lehdestä.

KONEET JA URAKAT

6 Aurasen eläkesuunnitelma

Rami Auranen hankki ProSilva S4 -moton energiapuu-urakointiin.

20 Rangerimpi ratkaisu

Kreate Oy poraa uudella Sandvik Ranger DX800i -poravaunulla.

26 Yhteensopiva urakkaporukka

Joulun alla kokoonnuttiin Mikkeliin risunajoon hyvällä ryhmällä.

32 Radanpidon perusyksikkö

Destia Rail on hankkinut ratatyökoneiksi Doosan-kaivinkoneita.

38 Pieni mutta pippurinen

Jekko SPX532 -mininosturi muokkautuu moneen.

44 60 vuotta lähiromua

Kannon Romu Oy on yksi helsinkiläisen romukaupan vahvoista legendoista.

50 Varsinainen varaosatemppeli

Hitachin varaosakeskusvarasto ei ole mikään pieni liiteri.

56 Asiakas edellä

Atula Huoltopalvelut Oy avasi jo neljännen toimipisteensä.

62 Pikkuisen päältä, suuremmin sisältä

Koeajossa Ford Transit Van Limited 350 uudistuksineen.

67 Robottirekku tulee työmaalle?

Olisitko sinä valmis nelijalkaisen automaattivalvojan silmän alle?

68 Sänkytehtaan spesiaali

ARA-kaivinkoneet olivat kotimainen edistystuote ja legendan maineessa.

73 Volvon suurin kuokka Eurooppaan

Volvo EC950F on rantautunut Eurooppaan ja Suomeen.

74 Erilainen ehjäämö

Panssarikalustoakin korjataan, ja sitä vasta korjataankin. 

78 Caterpillaria edustaa nyt Avesco

Suomen Cat-edustus sai uuden omistajan vuoden vaihtuessa.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

80 Katsaus koneeseen

81 Konttorin puolelta

82 Seuraavassa numerossa

Havator kouluttaa nosturinkuljettajaksi

Havatorin tiloissa Espoossa ja pian myös Vaasassa opiskellaan ajoneuvonosturinkuljettajaksi

Havatorin tiloissa Espoossa ja Vaasassa järjestetään kevään aikana kaksi ajoneuvonosturinkuljettajan koulutusta. Koulutus järjestetään yhdessä Suomen Nosturikoulutuksen kanssa. Koulutukset toteutetaan työvoimakoulutuksina, ja ovat tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, joilla on TE-toimiston toteama koulutustarve. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksuton. Koulutukseen on mahdollista hakea myös omaehtoisesti, jolloin kurssi on maksullinen.

Espoon koulutus alkoi tammikuun puolivälissä, ja siihen osallistuu kuusi opiskelijaa. Vaasan koulutus alkaa helmikuun lopulla. Siihen hakuaika on vielä avoinna 7.2. saakka. Lue lisää koulutuksesta ja hae mukaan!. Koulutuksia järjestetään myös muissa Havatorin toimipaikoissa. Espoon koulutus on noin kahdeskymmenes koulutus Havatorin tiloissa.

Koulutuksessa suoritetaan VNA 403/2008 mukainen ajoneuvonosturinkuljettajan pätevyys ja lisäksi mm. EA1, Työturva- ja tieturvakortit. Koulutuksen lopuksi suoritetaan Maarakennusalan ammattitutkinnosta Ajoneuvonosturinkuljettajan perusosaaminen -osio, 40 osp. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa myös muut ammattitutkinnon osiot. Koulutus kestää noin viisi kuukautta.

”Haluamme omalta osaltamme tukea, että nosturialalle saadaan uusia työntekijöitä ja pääyhteistyökumppaniksi on valikoitunut Suomen Nosturikoulutus / Turun Aikuiskoulutuskeskus, jonka kanssa yhteistyö on toiminut erinomaisesti” kertoo Havator Oy:n HSEQ Manager Rami Hirvelä ja jatkaa: ”Luomme uusille kuljettajille perustan ammattiin ja myös työllistämme opiskelijoista mahdollisimman monen. Koulutukset ovat äärimmäisen tärkeitä työvoiman saatavuuden kannalta.”

”Kun koulutukset järjestetään yhteystyössä yrityksen kanssa, motivoi se myös opiskelijoita osallistumaan koulutukseen aktiivisesti, koska Havator myös työllistää valmistuneet opiskelijat mahdollisuuksien mukaan. Koulutuksiin on ollut hyvin hakijoita ja olemme saaneet aina opiskelupaikat täyteen. Havatorin nostokalusto on nykyaikaista, jonka takia koulutuksia on myös helppo pitää Havatorin kanssa – opiskelijat saavat ajantasaisen koulutuksen nosturikaluston käyttöön. Havatorin nosturikuljettajat ovat ottaneet opiskelijat hyvin vastaan ja toimivat hyvinä mentoreina työssäoppimisjakson alusta alkaen”, sanoo pääkouluttaja Jari Ollanketo Suomen Nosturikoulutuksesta.

Suomen Nosturikoulutus on vuoden 2019 alusta alkaen ollut osa Turun Aikuiskoulutuskeskusta.

Kaapelikelat avoimesti hallintaan

Suomalaiseen Neo Industrial -konserniin kuuluva Reka Kaapeli Oy ottaa käyttöönsä kaapelikelojen hallintajärjestelmän ja avaa sen kaikille alan toimijoille. Yhtiö on suurin suomalaisomisteinen kaapelivalmistaja Suomessa. Cabler-niminen järjestelmä tuo jatkossa ympäristöhyötyjä ja merkittäviä kustannussäästöjä sähköalalle.

”Avoimesta Cabler-järjestelmästä ja sen tarjoamasta kaapelikelojen paikannustiedosta hyötyy koko toimiala. Kelojen reaaliaikaisen paikannuksen avulla kuljetukset on mahdollista optimoida tehokkaaksi, mikä säästää aikaa ja energiaa”, kertoo Reka Kaapelin ympäristö- ja laatujohtaja Jari Haapala.  

Reka Kaapeli valmistaa ja myy sähkö-, ohjaus- ja instrumentointikaapeleita erilaisiin rakennuskohteisiin Pohjois-Euroopassa. Suurin osa kaapeleista toimitetaan asiakkaille puukeloilla. Arvioiden mukaan pelkästään Suomessa liikkuu vuosittain yli 100 000 kaapelikelaa. Tänä keväänä käyttöön otettavalla Cabler-kelahallintajärjestelmällä Reka Kaapeli haluaa auttaa alan toimijoita logistiikkaan ja projektinhallintaan liittyvissä haasteissa. 

Reka Kaapelin kolmelta tehtaalta lähtee vuosittain useita kymmeniä tuhansia puukeloja rakennustyömaille. Tienvarsille ja varikoille jääneiden kelojen jäljittäminen on vaikeaa, ja keloja katoaa maastoon. Kadonneet kelat ovat asiakkaille kustannuserä, sillä jokaisesta kaapelikelasta peritään jopa yli 1000 euron panttimaksu. Esimerkiksi tuulivoimapuiston rakentamiseen tarvitaan kymmeniä keloja, jolloin pelkästään panttimaksujen kokonaissumma nousee merkittäväksi. Uusi Cabler-järjestelmä sujuvoittaa kelapalautusprosesseja, tehostaa logistiikkaa ja helpottaa työmaiden projektinhallintaa. 

Käsittelemättömästä puusta valmistetut kaapelikelat kestävät käytössä kolmesta viiteen vuotta. Kelojen tehokkaampi kierrättäminen tuo taloudellista ja ekologista hyötyä. Erityisen tärkeäksi hallittu kelaliikenne nousee suurissa rakennuskohteissa. Järjestelmään voi myös kirjata täsmällisiä kelatietoja ja asennusohjeita, mikä helpottaa asiakkaiden projektin- ja varastonhallintaa. 

Cabler -järjestelmä on toteutettu kuopiolaisen teknologiayhtiö Kihon kehittämälle liiketoiminta-alustalle, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedonjakamisen mobiilisovelluksen välityksellä. Kehitystyössä haluttiin panostaa helppokäyttöisyyteen ja tiedonjaon saumattomuuteen. Kelahallintajärjestelmästä halutaan rakentaa avoin ekosysteemi. 

”Cabler-järjestelmää on kehitetty ja testattu tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tänä keväänä otetaan käyttöön sovelluksen ensimmäinen versio valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa. Sen jälkeen julkaisemme avoimen version järjestelmästä, jonne kutsumme käyttäjiksi muita kaapelitehtaita, kuljetusyhtiöitä, sähköyhtiöitä, verkonrakennusyhtiöitä, kelanpalautuspisteitä. Myös kilpailijat ovat tervetulleita”, sanoo Cablerin projektipäällikkö Joonas Koskinen Reka Kaapelilta.

0tykkääjääTykkää