>

Maskinmässan siirtyy lokakuulle

Juuri tulleen tiedon mukaan alunperin 4.-6. kesäkuuta järjestettäväksi tarkoitettu Svenska Maskinmässän siirtyy koronavirustilanteen vuoksi uuteen ajankohtaan 1.-3. lokakuuta.

Tapahtuma järjestetään edelleen Solvallan raviradalla Tukholmassa.

Maskinmässan on järjestetty aiemmin kaksi kertaa. Tapahtuma on vierailijoille ilmainen, ja kolmipäiväisten messujen aikana edellisellä kerralla vuonna 2018 paikalla kävi lähes 13 000 yleisön edustajaa, koneita oli yli 800, ja näytteilleasettajia 100.

Ponsselta YT-neuvottelukutsu ja tulosvaroitus

Ponsse Oyj kutsuu henkilöstönsä yhteistoimintaneuvotteluihin. Syynä ovat koronaviruksen leviämisen takia tapahtuvat komponenttitoimittajien tehtaiden sulkemiset Keski-Euroopassa, niistä aiheutuvat saatavuusongelmat ja varautuminen muihin mahdollisiin koronavirusepidemian vaikutuksiin.

Yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellään mahdollista yrityksen toiminnan sopeuttamista vallitsevaan tilanteeseen määräaikaisilla lomautuksilla.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat koko Ponsse Oyj:n henkilöstöä.

Ponsse Oyj antoi eilen 17.3. tulosvaroituksen. Toimitusjohtaja Juho Nummelan mukaan yhtiössä ei tulla pääsemään asetettuun liikevoittotavoitteeseen. Epävarman tilanteen johdosta Ponsse ei tässä vaiheessa anna uutta tulosohjausta kuluvalle vuodelle.

Uusi ALLU Crusher esiteltiin

ALLU esitteli uuden ALLU Crusher -murskaimen viime viikolla Las Vegasissa, Conexpo/Conagg 2020 -messuilla. Markkinoille tuodaan markkinoille kolme murskainmallia, jotka sopivat 10-33-tonnisiin kaivukoneisiin. ALLU Crusher -murskaimissa on valmistajansa mukaan yksityiskohtia ja ominaisuuksia, joiden ansiosta laitteen käyttö on sujuvaa, huoltotoimet helposti toteutettavissa sekä tuottavuus työmailla paras mahdollinen. 

ALLU Crusher -murskainta voidaan käyttää myös vastakkaiseen suuntaan. Tämän ansiosta tukoksia voidaan välttää, vaikka seassa olisikin pitkiä teräskappaleita. Murskaimen leukaa voidaan käyttää molempiin suuntiin, jolloin saadaan enemmän kapasiteettia, eikä tarvetta manuaaliseen tukosten poistoon ole.  

Lopputuotteen raekoon muuttaminen käy myös ALLUn mukaan todella helposti ja nopeasti säätämällä laitteen takana sijaitsevan lukitustapin paikkaa. Lopputuotteen raekokoa voidaan säätää 16 mm ja 250 mm välillä.

Murskaimessa on ”simpukkarakenne”. Kita avautuu 180 astetta, joka mahdollistaa kulutusosien vaihdon nopeasti ja on helppoa myös kenttäolosuhteissa. 

Murskaimen kidassa on sisäänrakennettu materiaalin syöttöominaisuus, joka mahdollistaa hyvän kapasiteetin sekä helpon käynnistyksen myös täydellä kauhalla. Tämä ominaisuus minimoi myös materiaalin holvaamista.

”ALLU palvelee asiakasta. Uuden tuotesarjan ansiosta voimme nyt tarjota entistä laajemmin ratkaisuja asiakkaiden materiaalien käsittelyyn. ALLU Crusher -murskaimet mahdollistavat myös luonnonkivien ja haastavampienkin purkutöiden urakoinnin”, kertoo ALLUn myyntijohtaja Jeroen Hinnen ja jatkaa: ”Tuotesarja täydentää ALLUn tuotetarjontaa ja mahdollistaa laajemman asiakaskunnan.”

Komatsu Forestin uusi piste auki Jyväskylässä

Reilu vuosi sitten Metkossa Komatsu Forest Oy ilmoitti Keski-Suomen uuden palvelukeskuksen rakentamisesta. Silloin kerrottiin, että perusteellisen selvittelytyön jälkeen sijoituspaikaksi oli valittu Jyväskylän Ampumaradantie, ja että uusi keskus sisältää useita mielenkiintoisia ratkaisuja.

Nyt uusi palvelukeskus on valmis, ja virallinen avajaispäivä oli 13.3. Muutto uusiin Jyväskylän Ampumaradantien tiloihin tapahtui jo tammikuun lopulla. Kulunut puolitoista kuukautta on Komatsu Forestin mukaan käytetty normaalien työtehtävien ohessa rutiinien hiomiseen ja paikkojen saattamiseen lopulliseen kuntoon. Uusien tilojen olosuhteet ovat saaneet henkilökunnalta täydet pisteet; työturvallisuus, viihtyisyys ja mahdollisuus uusien tehokkaampien työskentelymenetelmien hyödyntämiseen näkyvät yrityksen mukaan asiakkaille nopeampina läpimenoaikoina ja vakiintuneena työn laatuna.

Koneyrittäjien palvelukysynnän näkökulma on ohjannut ratkaisuja, Komatsu Forestilta kerrotaan. Nyt varaosien ja huoltopalvelun vastuuhenkilöt istuvat rinnakkain saman tiskin takana valmiina yhdessä ratkaisemaan asiakkaan tilannetta, ja ovat viemässä nopeasti asioita eteenpäin. Asentajien välillä on rutiinihuolloissa tarkka sovittu etenemistä sujuvoittava työnjako. Palvelukeskuksen portit ovat asiakkaille avoinna vuorokauden ympäri, kiitos porttien ja ovien modernin lukitusjärjestelmän; koneita voi tuoda huoltoon ja noutaa koneyrityksen omaan työrytmiin sopivalla hetkellä, vaikka keskellä yötä.

Pian Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajana aloittava Jari Nurminen kertoo: ”Kaikki meni suunnitelmien mukaan ja henkilökunnan määrä kasvaa. Jo nyt voidaan sanoa, että uudessa palvelukeskuksessa täyttyivät kaikki ne tavoitteet, jotka asetimme huolto- ja varaosapalvelulle. Koska kysyntä lisääntyy, tämänhetkistä henkilömäärää lisätään tarpeen mukaan. Myös palvelun tarjonta monipuolistuu, juuri tällä hetkellä etsimme Ampumaradantien tiimiin ammattitaitoista metsäkoneasentajaa sekä käyttökouluttajaa, jonka tehtävänä on perehdyttää Komatsu-yrittäjät ja -kuljettajat hyödyntämään koneiden ominaisuuksia mahdollisimman laajasti. Lisääntyneet metsäkoneiden huoltosopimukset ovat yksi syy palvelukysynnän kasvulle. Näissä uusissa viihtyisissä tiloissa, kun työtä tehdään uusilla tavoilla, määräaikaishuoltojen suoritusaikoja saadaan lyhennettyä. Samalla suoritusten laatu ja turvallisuus paranevat.”

Jyväskylän palvelukeskushanke on ollut alusta alkaen Jari Nurmisen vastuulla, hän siirtyy nykyisestä asiakaspalvelupäällikön tehtävästä Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajaksi huhtikuun alussa.

Mansen Mörinät myöhemmäksi

Hallitus on tänään tiedottanut, että suurten massatapahtumien järjestämistä ei suositella koronavirusepidemian puhkeamisen vuoksi. Rajoitus on tällä erää voimassa toukokuun loppuun. 

Tämä vaikuttaa myös luonnollisesti Mansen Mörinät -tapahtumaan, joka oli määrä pitää Pirkanmaan seudulla 3.-4.4.

Uusi päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.

Telakonepäivät siirretään myöhemmäksi

Telakone Oy tiedottaa, aettä 27.-28.3.2020 järjestettäväksi suunnitellut Telakonepäivät Humppilassa tullaan siirtämään koronavirusepidemiaan liittyvien varotoimien vuoksi myöhempään ajankohtaan. Telakone Oy kertoo, että näin tehdään, koska asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja henkilökunnan terveys on yritykselle ensisijaisen tärkeää.

Uudesta ajankohdasta tiedotetaan myöhemmin.

Maamess 2020 siirtyy syksylle

Suomalaistenkin suosima kone- ja maatalousnäyttely Maamess Viron Tartossa on päätetty siirtää vallitsevan koronatilanteen ja sen ehkäisemisen vuoksi syksylle. 16.-18. huhtikuuta alun perin järjestettäväksi ilmoitettu tapahtuma pidetään 10.-12.9.2020.

Kevään tapahtumaan ostetut liput kelpaavat myös syksyllä.

Finnsiirto Oy osti Simeri Oy:n ja Suomen Telakone Oy:n

Folmer Equity Fund II -rahaston kohdeyhtiö Finnsiirto Oy osti Simeri Oy:n ja Suomen Telakone Oy:n.

Nopeasti kasvava trukkipalveluyhtiö Finnsiirto Oy on ostanut Simeri Oy:n sekä Suomen Telakone Oy:n muodostaen siten markkinoille uuden, valtakunnallisesti merkittävän osaamis- ja palvelukokonaisuuden, jolla on liiketoimintaa myös Baltiassa. Simeri Oy ja Suomen Telakone Oy jatkavat toimintaa yrityskokonaisuuden itsenäisinä tytäryhtiöinä. Muodostetun konsernin kuluvan tilikauden liikevaihtoennuste on lähes 60 MEUR. Yrityskokonaisuus työllistää yhteensä noin 120 henkilöä.

Finnsiirto Oy tunnetaan trukkimyynnin ja logistisen alan palvelutalona. Yritys maahantuo ja myy uudet Hyundai-trukit ja -varastokoneet sekä Ausa-trukit ja -työkoneet. Uusien trukkien lisäksi yritys myy eri merkkisiä käytettyjä koneita. Lisäksi Finnsiirto on alueellinen valtuutettu Avant -kuormaimien ja -työlaitteiden myyjä.

Simeri Oy on vuonna 1995 perustettu henkilönostimiin keskittyvä yritys. Toiminta alkoi henkilönostinvalmistaja Genie Industriesin virallisena huoltoyhtiönä. Yrityksen saavutettua vankan Genie-tuntemuksen, se alkoi perehtyä voimakkaammin myös muiden valmistajien tuotteisiin. Nykyään Simeri Oy:n kertoo vahvuudekseen laajan tietotaidon henkilönostinmerkistä riippumatta koko maan kattavan verkoston voimin.

Suomen Telakone Oy on Humppilassa yli 30 vuotta konekauppaa tehnyt tunnettu yritys, jonka edustuksiin kuuluvat nykyään Hyundai- ja Airman-maansiirtokalusto, Daemo-lisävarusteet, sekä runsas valikoima käytettyjä koneita.

Volvo CE uusiin tiloihin Rovaniemellä

Volvo Construction Equipment Finland Oy vastaa huoltoliiketoiminnasta valtakunnallisesti ja on laajentanut huolto-organisaationsa Pohjois-Suomeen jo kevään 2019 aikana. Niin maansiirtokonemyynti, -huolto kuin -varaosatkin on keskitetty niin sanotun yhden luukun periaatteella Volvo CE -toimipisteisiin.

Volvo CE kertoo haluavansa olla lähempänä asiakasta kaikkialla Suomessa. Yrityksen mukaan yhden luukun periaate nopeuttaa, selkiyttää ja yhdenmukaistaa asiakaspalvelua ja mahdollistaa myös entistä paremmin uusien palveluiden kehittämisen ja tarjoamisen. 

Uusimpana tulokkaana tähän ketjuun valmistuu Rovaniemen upouusi toimipiste. Se palvelee asiakkaita maanantaista 16.3.2020 lähtien osoitteessa 
Varikkotie 2, 96100 Rovaniemi.

Kiinteiden huoltopisteiden lisäksi Volvo-mekaanikot palvelevat kaikkialla Pohjois-Suomen alueella myös mobiilin kenttähuollon muodossa Volvo-huoltoautojen avulla. 

Rangerimpi ratkaisu

Kreate Oy on aloittanut VT 5 -projektin Nuutilanmäki-Juva-osuuden rakentamisen, ja osana tätä hanketta louhitaan lähistöltä kiveä rakentamisen tarpeisiin. Panostusreikiä poraamaan Juvalle on komennettu myös yksi Kreaten uusimpia konehankintoja, Sandvik Ranger DX800i. Kiipesimme kalliolle katsomaan tätä uuden sukupolven konemallia työssään.

Lisääntynyttä ulottuvuutta. Paitsi selvästi suuremman porausalansa puolesta, DXi-mallisto tarjoaa myös monipuolisempia porausmahdollisuuksia taittuvan puomin ansiosta.

DXi-mallisto ei ole päivitys aiemmasta, vaan kauttaaltaan uusiksi laitettu kokonaisuus.

Valtatie 5:n rakennustyöt Kreaten urakoimalla Nuutilanmäki-Juva-osuudella käynnistyivät lokakuussa 2019. Urakka koostuu paitsi 16,25 kilometrin mittaisesta, pääosin nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi muuttuvasta vitostien osuudesta, myös kuudesta muusta maantieosuudesta, joiden yhteismitta on 17,6 kilometriä. Nämä muodostuvat esimerkiksi rakennusaikaisista rinnakkaistiejärjestelyistä sekä uuden linjauksen aiheuttamista muutoksista nykyisiin maantieosuuksiin. Eritasoliittymiä tehdään viisi kappaletta, siltoja 12 kappaletta, kevyen liikenteen väylää 3,8 kilometriä, yksityisteitä noin 8,9 kilometriä ja katuja 0,75 kilometriä. Tämä tarkoittaa sitä, että urakassa arvioitu kiviaineksen kokonaismäärä on noin 800 000 kuutiota. Massatasapaino on tällä urakkaosuudella sellainen, että uudelta linjaukselta saadaan louhittua noin puolet tarvittavasta tavarasta. Loput noin 400 000 kuutiota löytyvät lyhyen etäisyyden päähän perustetulta kivenottopaikalta.

DX:stä DXi:hin.

Ja täältä kallion päältä löytyy Kreaten porakaluston uusinta kärkeä edustava pintaporauslaite, vieläpä ensimmäisellä suurella urakallaan. Heinäkuussa taloon tullut Sandvik Ranger DX800i on toki ehtinyt jo olla pienemmissä kohteissa totutettavana töihin, mutta nyt täällä Juvalla ollaan päästy varsinaisesti poraamisen makuun. 

Ranger DXi -sarjan poravaunut esiteltiin alkusyksystä 2017. Ensin julki tuli DX900i ja lähes heti perään DX800i. Siinä missä aiemman sarjan Ranger DX800 -malli oli hieman päivitetty versio legendaarisesta DX780:sta, on DXi aivan uutta sukupolvea. Sen näkee ulkoisesti, mutta myös esimerkiksi hytin sisältä. Kone edustaa paitsi modernia muotoilua, myös työskentelyolosuhteiltaan sekä nykypäivää että tulevaisuutta. Otetaan verrokiksi aiemman sukupolven Ranger sieltä DX800-mallisarjasta ja ryhdytään vertailemaan.

Uusi muotoilu, uusi moottori. Muikeasti muotoiltujen katteiden alta löytyy nykyisin Volvo Penta, ja moottori tuottaa 185 kilowattia. Paneelit on suunniteltu siten, että samoja kateaihioita voidaan leikata eri kokoisiin koneisiin. 

Mukavasti muotoiltu.

Kun lähdetään ulkokuoresta liikkeelle, tulee heti selväksi, että ollaan uudenmallisen koneen äärellä. Muodot ovat aiempaa pehmeämpiä, ja olemus kaiken kaikkiaan moderni. Katteet on myös muotoiltu ja suunniteltu uusiksi siten, että ne koostuvat DXi-mallistossa modulaarisista osista. Tämä tarkoittaa sitä, että valmistusvaiheessa samoja osa-aihioita voidaan käyttää erikokoisissa laitteissa rajaamalla ja aukottamalla ne koneen mukaisesti. 

Katteiden alla on tehty muutos moottoripolitiikkaan. Aiempaan kasisataseen verrattuna Cat on vaihtunut Volvo Pentaan. Sylintereitä on edelleen kuusi, mutta 168 kilowatin sijaan tuotetaan nyt 185 kilowattia. Hydrauliikkajärjestelmä on puolestaan muuttunut pumppumäärältään ja jaottelultaan. Aiemmin neljä kappaletta hammasrataspumppuja huolehti pölynkerääjän ja jäähdytyksen toiminnasta, ja kaksi kappaletta mäntäpumppuja poraamisesta, alavaunun ja puomin liikkeistä ja tankojen käsittelystä. Nyt DX800i:ssä rataspumppuja on enää kaksi, ja ne ovat vain jäähdytysjärjestelmää varten. Mäntäpumppuja puolestaan on nyt kolme, ja ne hoitavat loput edellä mainitusta toiminnoista, eli pölynkeräys on siirtynyt myös tälle pumppulinjalle, ja pumppujen yhteismäärä on kaventunut yhdellä. 

Runsaasti lisäalaa samoilta sijoilta.

Koneen mitat ovat kasvaneet niin painon kuin ulkomittojenkin osalta DX- ja DXi-sarjojen 800-malleja vertailtaessa. Työpaino DX800i:ssä on 19 600 kiloa, kun se DX800:ssa on 15 600 kiloa. Kuljetuspituus on uudessa koneessa 12,35 metriä, vanhemman mallin ottaessa lavetilta metrin verran vähemmän tilaa. Alavaunun osalta telan maata vasten oleva mitta on DX800i:ssä 2750 millimetriä, mikä on 16 senttimetriä aiempaa enemmän, mutta vastaavasti lisääntynyt paino tekee sen, että vaikka molemmat ovat 310-millisillä lapuilla varustettuja koneita, maapaine on lähes 200 grammaa enemmän neliölle, ollen tasan kilon neliösentille. Vetovoimaa alavaunu on saanut painon kasvaessa lisää, mikä on tietenkin suotavaakin, lukeman ollessa 156 kN aiemman 121 kN:n sijaan. Maavara on vähentynyt marginaaliset neljä senttimetriä, ollen nyt tasan 400 millimetriä.

Mikä alavaunussa on kuitenkin tärkeää, on uusi kääntösäde, ja se onkin yksi isoimpia työtehoa kasvattavia muutoksia DXi-poravaunussa. Kun aikaisempi sukupolvi pystyi vakiona kääntymään 120°, eli suorasta linjasta 30° vasemmalle ja 90° oikealle, sekä lisämuutoksin 90° myös vasemmalle, tarjoaa DXi aivan eri astelukuja. Nyt kokonaissäde on 290°, jota ruuvataan suorasta linjasta 180° vastapäivään ja 110° myötäpäivään. Tämä tekee huomattavan muutoksen yksiltä telansijoilta porattavaan alaan. Siinä missä DX800:n porausala on kääntövaihtoehdosta riippuen 17,6 m2 tai 26,4 m2, leipoo DXi samoilta asemilta peräti 55 neliömetrin alueen rei’ille. Valmistajien omien mittausten ja vertailujen mukaan tämä tuo jopa tunnin verran lisää porausaikaa työvuoroon. Porausalan radikaali kasvu lisää myös koneen vuosituottavuutta, joka on laskennallisesti 1,8 miljoonaa tonnia vuodessa, kun se DX800-mallissa on 1,3 miljoonaa tonnia.
Lisäksi Ranger DXi-porauslaitteiden DB5200-puomissa on ylimääräinen kallistusnivel, joka on tuonut 35% lisää ulottuvuutta myös kalliorinteeseen suuntautuvassa pystyporauksessa, ulottuen 2,6 metriä koneen telatason yläpuolelle ja 4,5 metriä alapuolelle.

Kääntyy! Kun aikaisempi sukupolvi pystyi vakiona kääntymään 120°, eli suorasta linjasta 30° vasemmalle ja 90° oikealle, sekä lisämuutoksin 90° myös vasemmalle, tarjoaa DXi aivan eri astelukuja. Nyt kokonaissäde on 290°, jota ruuvataan suorasta linjasta 180° vastapäivään ja 110° myötäpäivään.

Poraussyvyys lisääntyi.

Porakoneena vaihtoehtoja on kolme Sandvikin RD900-sarjasta. RD921SC on suunniteltu T45-porakalustoille ja 64–89 millimetrin reikäkoolle, iskien 71 hertsin taajuudella ja 21 kilowatilla. RD925MC on puolestaan soveltuva T51-porakalustoille ja 89–115 millimetrin reikäkoolle, iskun lähtiessä 69 hertsin taajuudella 25 kW:n teholla. Suurin vaihtoehto on RD927LC, ja sen yhteydessä on mahdollisuus käyttää myös GT60-porakalustoa. Tämä malli soveltuu jo 92–127 millimetrin reikäkoolle. Lisävarusteena kaikkiin RD900-sarjalaisiin on saatavana myös niskan kiertovoitelujärjestelmä eli SLU 14-1 CSL. Sen avulla saadaan huomattaviakin säästöjä voiteluöljyn kulutuksessa, sillä öljyntarve voi laskea jopa 300 grammalla tunnissa.  

Suurin poraussyvyys on 30 metriä, ja se on yli kolme metriä aiempaa enemmän. Tämän määrittelee paitsi käytettävä porauslaitteisto, myös kangenkäsittelyjärjestelmä. Karusellityyppisen RC1712-kangenkäsittelylaitteeseen mahtuu 38- ja 45- ja 51-millisiä kankia 7+1 kappaletta. Maksimisyvyys saavutetaan, kun karuselliin lyödään seitsemän kappaletta 12-jalkaisia kankia ja letkan kärkeen yksi 16-jalkainen. 60-millisten kapasiteetti on 4+1, jolloin puolestaan saavutetaan 19 metrin syvyys samalla pituustaktiikalla.

Lisää syvyyttä. Poraussyvyys on lisääntynyt 800-sarjassa kolmella metrillä, ollen nyt 30 metriä, toki käytettävästä poralaitteesta ja kangista riippuen.

Porarin konttori parani.

Hytti on muuttunut myös huomattavasti. Uusi mökki kulkee nimellä iCab, ja kaikkein selkeimmin se erottuu aiemmasta hytistä eteenpäin kallistetun etulasinsa ansiosta. Näin on saatu selkeämpi näkyvyys porausalueelle. Samalla kämppään on tullut lisää tilaa ja avaruutta paitsi porarille, myös esimerkiksi ”takapenkille” paremmin mahtuvalle kouluttajalle. Hytti on hiljainen, melutason ollessa kiihkeimmässäkin poranhuudatuksessa valmistajan mukaan alle 73,5 desibeliä. 

Sisällä on käynyt myös melkoinen uudistusten puhuri. Poissa ovat viisarimittarit, ja ohjauskonsolit ovat uutta muotoilua ergonomisine ohjausvipuineen. Kaikki tiedot löytyvät selkeältä ja kookkaalta kosketusnäytöltä, joka sijaitsee porarin näkökentässä yläoikealla. Erilaista automatiikkaa on viljalti tarjolla, esimerkiksi täydellinen reikäautomatiikka reikäkohdistuksineen ja -navigointeineen, täydellinen radiokauko-ohjaus ja iTorque-porausohjausjärjestelmä, joka reagoi muuttuviin kiviolosuhteisiin ja optimoi porausta sen mukaan. DX800i onkin ominaisuuksia täynnä joka suhteessa, joten kyselläänpä myös kokemuksia ja ajatuksia käyttäjäosastolta.

Uutta ja ergonomista. Hytti on muuttunut sekä ulkoisesti että sisäisesti oikeastaan täysin. Ohjauskamppeet ovat nykypäivän ja tulevaisuuden tasolla ja tietoja seurataan nyt kosketusnäytön välityksellä selkeästi.

Vaatimuksiin vastaava.

Porari Paavo Sikanen on ollut DXi:n hanoissa nyt muutaman kuukauden, mutta näitä instrumentteja on tullut soiteltua kokonaisuudessaan hieman pidempään. ”30 vuotta on tullut oltua kivellä, ja erityisesti 780-Rangereilla on porattu paljon”, Paavo tuumii. ”Toimintaperiaatteen perusasiathan koneissa ovat tietysti samat”, hän jatkaa. Mutta paljon on uuden sukupolven myötä muuttunut. ”Ohjaus on selvästi erilainen, kaikki on sähköohjattua ja toimii todella siististi”, hän luonnehtii. ”Kaiken kaikkiaan hyvään suuntaan mennään kaiken aikaa.” Selkeitä teholukemien kasvuja Sikanen ei vielä näin lyhyen rupeaman perusteella lähde arvioimaan, mutta tuntuma on selkeä. ”Yleisesti ottaen työteho tuntuu kasvaneen, ja niinhän se uusissa koneissa pitää ollakin.” Samaan liittoon hän kuitenkin muistuttaa, että asialla on myös toinen puoli. ”Samalla myös vaatimukset ovat kasvaneet. Yhä enemmän tarkkuutta ja isompia reikiä vaaditaan.”

Uusi hytti saa Paavolta kehuja, sillä työolosuhteissa on tapahtunut huomattava muutos. ”Kyllähän tämä hytti on todella hyvä. Hiljainen, näkyvyys on kohdallaan ja työpäivän päätteeksi olo on paljon virkeämpi, ei ole niin nuhruinen pitkänkään vuoron jälkeen.”

Rasittamaton hytti. Porari Paavo Sikanen kehuu erityisesti uutta hyttiä, joka on hiljaisempi ja ergonomisempi kuin aiemmat versiot. ”Kaiken kaikkiaan hyvään suuntaan mennään”, hän luonnehtii kokonaisuutta.

Tulevaisuus ei syrjäytä poraria.

Työpäällikkö Heikki Thil Kreate Oy:n kalliorakentamispuolelta kertoo, että erilaisia poravaunuja on tällä hetkellä talossa 12 kappaletta. Sandvik on päämerkki, mutta myös Epriocia löytyy. Viimeisen puolentoista vuoden aikana onkin hankittu neljä uutta konetta, joiden markkinaosuus jaettiin näiden kahden merkin välille tasan. ”Pidetään vähän kauppiaita hereillä”, Thil myhäilee. 

”Automaatio ei tarkoita sitä, etteikö porarilta vaadittaisi enää ammattitaitoa.”

800i on Thilin mukaan askel kohti tulevaisuutta, joka on jossain vaiheessa otettava kuitenkin. ”DX780- ja DX800-mallit poistuvat jossain vaiheessa vahvuudesta ja myynnistä, vaikka jälkimmäistä vielä uutena saakin. Nyt on hyvä aika lähteä kohti uutta ja viedä myös tietotekniikkaa ja 3D-järjestelmiä porauksessa eteenpäin. Tämän DX800i:n myötä on lähdetty ajamaan tätä asiaa tehokkaasti sisään yritykseen, ja alku vaikuttaa hyvältä”, hän luonnehtii. Thil kertoo, että jatkossa esimerkiksi poraussuunnitelmien laatiminen dronemittausten perusteella ja aineiston siirtäminen langattomasti suoraan poravaunuun voi olla arkipäivää. ”Tietotekniikkaan on satsattu, ja tullaan satsaamaan. Haluamme olla ensimmäisinä tässä rintamassa”, hän linjaa. ”Automaatio ja muu tekniikka ei kuitenkaan tarkoita sitä, että porarilta ei vaadittaisi enää ammattitaitoa”, hän silti muistuttaa. ”Porarin pitää olla täysautomatiikan kanssakin hereillä. Pitää osata lukea kiveä ja tietää mitä tekee. Ei kone ymmärrä esimerkiksi kiertymiä kunnolla, ja lopputulos pitää varmistaa, sekä mitata reikäsuoruus ennen panostusta”, Thil sanoo lopuksi. 

Nyt on nähty uusi Sandvik Ranger DX800i töissään, ja onhan se kieltämättä vakuuttava laite. Aiemmasta versiosta on tultu paljon eteenpäin, eikä valmistajan määritelmä uudesta sukupolvesta ole lainkaan huono sanavalinta. Siinä missä DX-sarja on vuosien varrella kerännyt jämäkän maineen, vaikuttaa uusi DXi-sarja olevan Rangeriakin Rangerimpi ratkaisu.

Reikä reiältä. Sandvik Ranger DX800i on varsin kehittynyt ratkaisu kallioporaukseen. Modernilla porausautomatiikalla on osansa, mutta merkittävin muutos on jopa 55 neliömetrin porausala yhdeltä sijalta.
0tykkääjääTykkää