Euroopan puskukonemarkkinoille uudella DD130-mallilla saapuva Develon haluaa tarjota käyttäjälle hyvää näkyvyyttä, työmukavuutta, fiksuja teknisiä ratkaisuja ja huollettavuutta.

Develon lähtee nyt Euroopan puskutraktorimarkkinoille uudella, tänä keväänä ensimmäistä kertaa esitellyllä DD130-konemallillaan. 15,3-tonninen, 117 kilowatin moottorilla varustettu ja lähes 22 tonnin vetovoiman tarjoava uutuus on suunniteltu erityisesti näkyvyyden ja työmukavuuden ehdoilla. Näkyvyyttä puskulevylle on tuotu konepeiton kapealla muotoilulla, josta myös ilmanoton esipuhdistin on piilotettu näkymää haittaamasta. Myös jäähdytysjärjestelmä on siirretty edestä ohjaamon taakse, ja tämä on mahdollistanut etunäkyvyyden parantamisen. Ohjaamon etupilarit ovat mahdollisimman matalaprofiiliset, joka tuo enemmän lasipinta-alaa. Myös ovet ovat ylhäältä alas yhtä lasia.

Helppokäyttöisyys houkuttaa.

Ohjaamossa kuljettajalle on tarjolla premium-tasoiseksi mainittu istuin, ja joystick-ohjauksella komennetaan sähköisesti esiohjattua hydrauliikkaa. Sekä istuin että ohjainsauvat liikkuvat pystysuunnassa yhdessä, ja istuin-ohjainkokonaisuus on ilmajousitettu. 

Ajan hengen mukaisesti DD130:n yhteyteen on paketoitu kuljettajaa avustava 2D-järjestelmä, jonka kerrotaan helpottavan työskentelyä ja laskevan aloittelevan kuljettajan kynnystä saada nättiä jälkeä aikaan. Järjestelmä ei tarvitse GPS:ää tai laseria. Vakiona on myös telematiikkajärjestelmä, jolla voi seurata koneen kuntoa, sijaintia ja tuottavuutta etänä.

Ohjaamo on sähköisesti kipattavissa huoltoa varten, ja vaikka koppi olisi nurin, kone voidaan käynnistää diagnosointia ja muita huoltotoimia varten. 

Imuilman suodatukseen on panostettu vakiona tulevalla esiputsarilla, joka on siis mahdutettu piiloon peltien alle, ja koko ilmanottojärjestelmän kerrotaan olevan itsepuhdistuvan ja huoltovapaan. 

Myös telastopuolella aiheeseen liittyvässä alakerrassa huollon ilmoitetaan olevan helppoa – kulutusosien vaihdosta on pyritty tekemään sujuvaa ja myös kustannustehokasta. Esimerkiksi telankiristimien voitelu on tehty vaivattomaksi irrotettavien sivupaneelien myötä. 

  • TYÖPAINO: 15,3 tonnia MOOTTORI: Perkins 1204J, 117 kW / 156,9 hv 2200 kierroksella, 710 Nm 1400 kierroksella tuottava, 4,4-litrainen, 4-sylinterinen Stage V -diesel jossa DOC, DPF ja SCR.
  • PUSKULEVYN SUURIN KULMA: 25°
  • VOIMANSIIRTO: hydrostaattinen, vetovoima 21 999 kg, ajonopeus 9 km/h
  • HYDRAULIIKKA: muuttuvatilavuuksinen, 132 l/min 265 bar 
  • VARUSTELU: Vakiona 3300 mm leveä LGP-mallin (matala pintapaine) levy, kuljetusleveys 3 m ja 710-milliset telalaput. Optiona 3655 mm:n LGP-levy 3,35 metrin kuljetusleveydellä ja 760 mm:n laput tai 3105 mm:n XL-levy 2,87 metrin kuljetusleveydellä ja 560 mm:n laput. Saatavana myös rinnakkaisrepijä kolmella kynnellä ja vetopalkki.  
Edellinen artikkeliSandvik lanseeraa täysin sähkökäyttöisen UJ443E-esimurskausyksikön
Seuraava artikkeliVR myy ylimääräisiä dieselvetureita