Tiehöyliä Kiteellä valmistavan Veekmas Oy:n perustaja Esa Halttunen on kuollut viime perjantaina pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.

Veekmas Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja, kiteellä 1947 syntynyt Esa Halttunen pääsi seuraamaan kotimaista tiehöylätuotantoa aitiopaikalta vuosikymmenten ajan. Vuonna 1974 Halttunen aloitti tiehöyläurakoitsijana, ja saman vuosikymmenen loppupuolella tiehöylätoiminta laajentui käsittämään vanhojen höylien myyntikuntoon kunnostamisen. Vuonna 1984 perustettiin perheyritys Veekmas Oy.

1980- ja 90-luvulla tuotiin Ruotsista noin 250 Vägverketin käytöstä poistamaa Nord-Verk-tiehöylää. Höylät peruskorjattiin Kiteellä ja ne saivat uuden elämän. Halttusen johtama yritys panosti tuotekehittelyyn, ja lopulta Nord-Verkeistä käytettiin enää runko. Kysynnän jatkuvasti lisääntyessä alettiin Kiteellä 2000-luvun alussa valmistamaan täysin omiin komponentteihin pohjautuvia FG-tiehöyliä. FG 2327 S muodostui varsinaiseksi hitiksi erityisesti Ruotsissa, siivittäen Veekmasin viennin aivan uudelle tasolle.

Vuonna 2007 Veekmas teki perheyritykseksi harvinaisen ratkaisun ja osti valtionyhtiön. Patria Vammas Oy:n tie- höylätoiminnot Suomessa ja Ruotsissa siirtyivät Veekmasille ja näin ollen Veekmasista tuli Lokomo-, Lännen-, Nord- Verk-, Mattsson-, Vammas- ja Veekmas- tiehöylien tuoteoikeuksien omistaja.

Halttunen tunnettiin tietenkin paitsi periksiantamattomana tiehöylien puolestapuhujana, myös tuotteen lujana kehittäjänä. Suomalaiset tiehöylät muodostuivatkin lajissaan huipputuotteiksi, joiden suurin myyntisuunta oli ulkomailla – erityisesti Ruotsissa, mutta koneita vietiin hyvin kauaskin, ja esimerkiksi kaivoskäyttöön tarkoitetut erikoishöylät tulivat Veekmasin valikoimaan kysynnän myötä. Halttusen keskeisiä ajatuksia oli myös höyläkuljettajien koulutuksen järjestäminen, ja asianmukaiset tilat tähän syntyivätkin Kiteelle.

Esa Halttusen työn vastapainona toimi myös rakas harrastus vanhojen koneiden ja ajoneuvojen parissa. Tinkimättömästi kunnostettuja ajoneuvoja eri kokoluokissa valmistuikin vuosien varrella useita, eikä Esa ujostellut esitellä hienoa työnjälkeä.

Esa Halttusen poismenosta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Edellinen artikkeliKoneurakointi 7/2023
Seuraava artikkeliNorjan rauta – Develon DA45