Scanian seuraavan sukupolven teollisuusrivimoottorijärjestelmä pyrkii asettamaan uuden standardin polttoainetehokkuudelle, sillä valmistajan mukaan sen tehotiheys on suuri, käyttöikä on huomattavasti aiempaa pidempi ja CO2-päästöt ovat merkittävästi vähentyneet. 

Scania kertoo innovoineensa ja suunnitelleensa vuosikymmenen verran uuttaa teollisuusmoottorialustaa, ja nyt se on valmis. ”Tämä on kaikkien aikojen polttoainetehokkain moottorimme, jossa on enemmän vääntöä, enemmän tehoa ja jopa 50 prosenttia pidempi perusmoottorin käyttöikä. Se muuttaa teollisuuden voimaratkaisujen maailmaa”, Scania Power Solutions -liiketoiminnan johtaja ja varatoimitusjohtaja Joel Granath sanoo. Parannettu kaasunvaihtojärjestelmä, vähentynyt sisäinen kitka ja turboahtimen tehokkuuden parantuminen vaikuttavat valmistajan mukaan myönteisesti polttoainetehokkuuteen. 13-litraisen moottorin osalta tämä tarkoittaa jopa seitsemän prosentin parannusta polttoaineenkulutuksessa verrattuna nykyiseen sukupolveen samalla teholla. Tämä tarkoittaa sitä, että neljää litraa dieselöljyä säästyy moottorituntia kohden täydellä kuormituksella, Scanialta kerrotaan.

Scania on linjannut, että niin kauan kuin polttomoottoreita käytetään, niiden ilmastovaikutuksia olisi parannettava. Uuden moottorin CO2-päästöt ovatkin pienentyneet. ”Haluamme edistää vastuullisempaa tulevaisuutta, ja johtava asemamme kuorma-autojen ja linja-autojen alalla ulottuu nyt myös teollisuuteen.” Moottori täyttää myös lainsäädännön muutosten vaatimukset, ja se on yhteensopiva biodieselseosten ja HVO:n kanssa.

Uusi moottorialusta on Scanian mukaan rakennettu huipputeknologian avulla, ja lisäarvon tuottaminen asiakkaiden toiminnalle on ollut kuuleman mukaan keskiössä. Peruskorjausten välinen aika on esimerkiksi jopa 25 000 tuntia. Toteutuneita muutoksia ovat parannettu jäähdytys, jäykempi moottorilohko ja sylinterikansi sekä vankempi jakopyörästö ja optimaalinen pyörästön vaihteiston lujuus.

”Koko uuden alustan kehitystyön ajan ajatuksenamme on ollut helpottaa siirtymää asiakkaillemme ja samalla vaikuttaa myönteisesti polttoainetehokkuuteen ja tuotteen suorituskykyyn”, Scanian Power Solutions -liiketoiminnan tuotejohtaja Henrik Nilsson sanoo. 

Tietoa:
13-litraisen moottorin tehoalue on 368–450 kW, ja se tuottaa jopa 11 prosenttia enemmän tehoa ja 21 prosenttia enemmän vääntöä kuin nykyinen sukupolvi. 11-litraisen moottorin teho vaihtelee 202 kW:sta 368 kW:iin.

Edellinen artikkeliKoneurakointi 7/2022
Seuraava artikkeliSuomalaismoottori kiilaa kärkeen