>

Kelirikosta tulossa lievempi, päällysteet kärsineet pahasti

Maanteillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, mutta alueellisia eroja on. Talven runsaat vesisateet Etelä-Suomessa ja runsas lumimäärä Pohjois-Suomessa aiheuttavat eniten epävarmuutta kelirikon vaikeuden ennustamiseen keväällä.

Sorateillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa. Kelirikkotilanne vaihtelee kuitenkin alueellisesti. Rannikkoseuduille ennustetaan keskimääräistä vaikeampaa kelirikkoa, joka voi ilmetä myös tienpintojen pehmentymisenä.

”Pohjaveden pinnat ovat rannikkoseuduilla olleet korkealla, mikä voi altistaa tiestöä kelirikolle. Myös Lapissa kelirikon vaikeusennusteessa on alueellisia eroja ja talven lumikertymä on ollut suuri”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Väylästä.

Erittäin leudon talven vuoksi roudan syvyys on koko maassa tavanomaista pienempi. Vesisademäärät ovat talvella olleet monin paikoin suuria, mikä on lisännyt kosteutta ja voi näkyä liikennettä haittaavana pintakelirikkona, jos tienpinnat eivät pääse kuivumaan.

”Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä”, Kärki sanoo. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon.

Eniten runkokelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon. Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Pintakelirikko koetaan vähintään yhtä suureksi ongelmaksi kuin runkokelirikko. Pintakelirikko syntyy siten, että soratien pintakerroksiin kertyy liikaa vettä, joka ei pääse haihtumaan tai valumaan pois. Ja kun tien pinta on kostea, se pehmenee.

Lauha talvi on vaurioittanut päällysteitä

Päällystetyt tiet ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon erittäin lämpimästä ja sateisesta talvesta. Etelä- ja Länsi-Suomessa, missä kulkee yli puolet maamme tieliikenteestä, tiet ovat olleet käytännössä koko talven lumettomia. Tästä johtuen säävaihteluiden ja liikenteen aiheuttama kulumisrasitus ovat olleet poikkeuksellisen suuria.

Keski- ja Pohjois-Suomessa lämpötila on vaihdellut tiheästi nollan molemmin puolin, mikä on lisännyt teiden vaurioita. Tienpäällysteissä on talven jäljiltä paljon reikiä ja halkeamia sekä muita vaurioita. Pahimmin vaurioituneilla osuuksilla ei pystytä palauttamaan kesänopeuksia ennen kuin päällyste on kunnostettu. Tilapäisiä alennettuja nopeusrajoituksia joudutaan käyttämään aiempaa useammissa kohteissa.

Kevät näillä näkymin keskimääräistä helpompi tulvien ja kelirikon osalta

Tulvien ennustetaan jäävän keväällä vähäisiksi. Pohjois-Suomessa tulvat ovat mahdollisia paksun lumipeitteen vuoksi.

Kelirikon vuoksi painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä noin 600–2000 kilometrille. Poikkeuksena on vuosi 2018, jolloin runkokelirikko oli poikkeuksellisen vaikea ja painorajoituksia oli yli 4000 km. Viime keväänä painorajoituksia oli vajaa 1600 kilometrillä maanteitä. Syksyllä 2019 painorajoitettujen teiden määrä jäi alle sataan kilometriin.

Saaristoliikenteen kelirikko-ongelmat vähäisiä

Kuluneen talven jäätilanne on ollut erittäin helppo saaristossa. Yhteysalusliikenne on hoidettu normaalisti ja saaristo on ollut koko talven pääosin sula.

Kemijärvellä Räisälässä on ollut käytössä virallinen jäätie, joka on edelleen auki. Maantielauttaliikenne on hoitunut hyvin koko talven, eikä sisävesien ja Hailuodon lauttapaikkojen jäiden lähdön odoteta aiheuttavan häiriöitä lauttaliikenteeseen. Vedenpintojen korkeusvaihtelut voivat aiheuttaa ongelmia maantielauttaliikenteelle lopputalven aikana etenkin sisävesien lossipaikoilla.

Tiiviimpää tehoa Dynasetilta

Suomalaiset Dynasetin superkompaktit HG-hydrauligeneraattorimallit julkistettiin maaliskuussa, ja ne ovat hämmästyttävän pienikokoisia. Itse asiassa ne ovat valmistajan laskelmien mukaan kooltaan jopa 95% pienempiä kuin vastaavan tehon tarjoavat dieselgeneraattorit, ja merkittäviä kokoviilauksia on saatu myös aiempiin Dynaset-malleihin nähden.

Uudet 3,7 kVA:n ja 18 kVA:n Dynaset Super Compact HG -hydrauligeneraattorit ovat nimensä mukaisesti todella kompakteja tehontekijöitä.

Dynasetin HG-generaattorit ottavat käyttövoimansa hydrauliikasta ja muuttavat sen sähköksi. Generaattoreita on saatavana 3,5 kVA:n tehosta aina 350 kVA:n saakka, ja suomalaisia markkinoita koskettavia 50 hertsin taajuudella sähköä tuottavia uusia HG-generaattoreita julkaistaan Super Compact -mallistossa nyt peräti 12 kappaletta. Näiden tehoalue alkaa 3,5 kVA:sta ja ylettyy 80 kVA:n. Automaattisesti sähkön laadun takaava AVR-jännitteensäädin yhdessä automaattisen taajuussäädön kanssa on vakiona 6,5 kVA:n mallista ylöspäin.  

19 kVA:n HG Super Compact tarjoaa paljon, mutta painaa vähän: 120 kilon painoisena se on hyvä vaihtoehto esimerkiksi maastohitsarin työkaluvalikoimaan.

Mielenkiintoisinta uutuuksissa on niiden entuudestaan kutistunut koko. Esimerkiksi Super Compact HG 3.5 kVA -hydrauligeneraattori on mitoiltaan aiempaa pienempi (423x220x217 mm) ja keventynyt kaksi kiloa, painaen nyt 26 kiloa. Käytössä on nyt uusi hydraulimoottori, jonka myötä on saatu huomattavia parannuksia hydrauliikan vaatimuksiin. Nyt hydrauliikan tarve tälle generaattorimallille on vain 18 litraa minuutissa, kun se ennen oli 23 litraa. Tämä mahdollistaa generaattorin asentamisen yhä pienempituottoisiin laitteisiin, kuten vaikkapa pieniin saksilavoihin. 

Etualalla nyt historiaan jäävä HG20kVA -generaattori ja taustalla uusi 19KVa Super Compact.

Kun taas liikutaan isompiin myllyihin, laitteiden pieni koko korostuu. Esimerkiksi 19 kVA:n Super Compact -generaattori on pienentynyt peräti 35% aiemmasta mallista, ja valmistaja muistuttaakin tällä laitteella olevan maailman paras teho-koko-suhde. Jos otetaan puolestaan tarkasteluun täysin uudistunut 26 kVA:n Super Compact, jolla ei ole edeltäjämallia, päästään vertailussa jo dieselkäyttöisten 20 kW:n kärrygeneraattorien kategoriaan. Siinä missä dieselvoimalaitos lähentelee jo kuutiometrin kokoluokkaa tilantarpeeltaan, vaatii saman tehon tarjoava HG vajaan 80 litran vetoisen tilan, ollen näin siis karkeasti kymmenen kertaa pienempi. 
Ja kun siirrytään vielä malliston yläpäähän, eli 30 kW:n teholuokkaan, on dieselgeneraattorin tilantarve jo kahden motin luokkaa, HG 35kVA:n jäädessä vieläkin alle sataan litraan eli 0,090 kuutiometriin. Tämä tarkoittaa 95% pienempää tilantarvetta. 

Tutustu Dynasetin Super Compact HG -mallistoon täältä.

Ponssen 50-vuotiskiertue

Ponssen ensimmäistä 50 toimintavuotta juhlistanut Porukalla-kiertue pysähtyi Karstulassa tammikuun lopulla, ja siitä jäi työnäytösmuistoja myös videolle. Ei muuta kuin kasetti pesään ja katsomaan.

Hakolan Soran uusi Case

Kauhajoella vierailimme Hakolan Soran uuden Case CX350:n luona, ja konehan löytyi siitä puuhasta, jota varten se oli hankittukin: rikotuksesta. Videolla nähdään myös Hakolan McCloskey-seula ja Seinäjoen KTK:n murskauskalustoa.

Sisu ETP -maastokuorma-auto videolla

Koneurakointi 2/2020 -lehdessä esittelemme Sisu ETP -maastokuorma-auton, joka tällä kertaa on varusteltu sammutusajoneuvoksi. Videolla laite liikahtaa Vekaranjärven maisemissa.

Maanrakennus Mykrän uusi Hyundai HX520L -purkukone

Kullaan metsäoppilaitoksen päärakennuksen purkutyöt käynnissä Maanrakennus Mykrä Oy:n uudella täysin varustellulla Hyundai HX520L -purkukoneella. Paikalla toki muutakin Hyundai-kalustoa

Koneurakointi 2/2020

Kevään toisessa lehdessä katsotaan, minkälainen on Maanrakennus Mykrän uusi täysin purkuvarusteltu Hyundai, vieraillaan Koverharin antrasiittilogistiikan ytimessä, tutustutaan Sisu ETP -maastokuorma-autoon, otetaan mäkilähtöä Bell-dumpperilla, vietetään aikaa Kone Savotta 2020 -tapahtumassa, Ponsse-kiertueella ja Talvitiepäivillä, koeajetaan Transporteria sekä tutustuaan Renaul Master Z.E.:n, nähdään Hakolan Soran uusi Case ja ympärillä touhuavaa kalustoa. Lisäksi myös Hybridi-Logset-kuulumisia ja kalkkilouhinnan nykypäivää. Loppuherkkuna vielä isojen Lokomo-mobiilinosturien historiaa.

KONEET JA URAKAT

8 Uusi & ulottuva

Maanrakennus Mykrän uusi purkuvarusteltu Hyundai HX520L.

24 Mäkilähtö

Bell B30E -dumpperi teki työssään lyhyttä mutta raskasta lenkkiä.

30 Hybridi lähti hankkeelle

Suomen ensimmäinen Logset 8H GTE Hybrid on ollut töissä jo yli 1000 tuntia.

34 SMP Parts uudessa tuvassa

Mitä kuuluu SMP Finlandin kevääseen uusissa toimitiloissa?

36 Ihalaisen kalkkia

Lappeenrannassa louhitaan paitsi kalkkia, myös wollastoniittia.

42 Vasaralle valjastettu

Hakolan Soran uusi Case CX350D työskentelee rikotuskoneena.

50 Kolilogistiikkaa Koverharissa

Näin liikkuu antrasiitti Koverharissa kuljetusvälineestä toiseen.

56 Sähkömestari

Esittelyssä Renaultin sähköpakettiauto Master Z.E.

58 Kansan makuun

Koeajossa pitkä, automaattilaatikolla höystetty VW Transporter 6.1.

64 Sammutussammakko

Sisun ETP-maastokuorma-auto on kotimainen taidonnäyte.

84 Alansa parasta

Nyt muistellaan suuria suomalaisia mobiilinostureita.

TAPAHTUMAT

70 Maailmankiertueella

Ponssen järjestämä Porukalla-kiertue juhlisti yrityksen 50-vuotista matkaa.

72 Pitävällä ladulla

Talvitiepäivät 2020 ei tarjonnut lunta, mutta liittyy talveen muutakin.

78 Kone Savotta 2020

Vanhan Savotan Kone Savotta sekä metsäperinnepäivät tulivat taas.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

48 Katsaus koneeseen – Volvo lavetille

90 Seuraavassa

John Deere Forestry Oy aloittaa YT-neuvottelut maanantaina

John Deere Forestry Oy aloittaa yhteistoimintaneuvottelut 23. maaliskuuta 2020 koskien lomautuksia. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on johtanut selvään komponenttien saatavuuden heikentymiseen. Monet komponenttivalmistajat etenkin Keski-Euroopassa ovat joutuneet rajoittamaan tuotantoaan tai sulkemaan tehtaitaan viruksen aiheuttamien toimenpiteiden vuoksi.

Yhteistoimintaneuvotteluissa keskustellaan enintään 90 päivän lomautustarpeesta. Neuvotteluiden piirissä on yhtiön koko henkilöstö. Yhtiö työllistää Suomessa n. 800 henkilöä.

Maskinmässan siirtyy lokakuulle

Juuri tulleen tiedon mukaan alunperin 4.-6. kesäkuuta järjestettäväksi tarkoitettu Svenska Maskinmässän siirtyy koronavirustilanteen vuoksi uuteen ajankohtaan 1.-3. lokakuuta.

Tapahtuma järjestetään edelleen Solvallan raviradalla Tukholmassa.

Maskinmässan on järjestetty aiemmin kaksi kertaa. Tapahtuma on vierailijoille ilmainen, ja kolmipäiväisten messujen aikana edellisellä kerralla vuonna 2018 paikalla kävi lähes 13 000 yleisön edustajaa, koneita oli yli 800, ja näytteilleasettajia 100.

Ponsselta YT-neuvottelukutsu ja tulosvaroitus

Ponsse Oyj kutsuu henkilöstönsä yhteistoimintaneuvotteluihin. Syynä ovat koronaviruksen leviämisen takia tapahtuvat komponenttitoimittajien tehtaiden sulkemiset Keski-Euroopassa, niistä aiheutuvat saatavuusongelmat ja varautuminen muihin mahdollisiin koronavirusepidemian vaikutuksiin.

Yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellään mahdollista yrityksen toiminnan sopeuttamista vallitsevaan tilanteeseen määräaikaisilla lomautuksilla.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat koko Ponsse Oyj:n henkilöstöä.

Ponsse Oyj antoi eilen 17.3. tulosvaroituksen. Toimitusjohtaja Juho Nummelan mukaan yhtiössä ei tulla pääsemään asetettuun liikevoittotavoitteeseen. Epävarman tilanteen johdosta Ponsse ei tässä vaiheessa anna uutta tulosohjausta kuluvalle vuodelle.

0tykkääjääTykkää