Suuren kuormankantokyvyn ajokoneiden markkinoille julkistettu Komatsu 898 tarjoaa 25 tonnia kapasiteettia kookkaille päätehakkuille ja plantaasikäyttöön. Sen voimanlähteenä on uusi suomalainen AGCO Power CORE75-moottori ensimmäisenä maataloustraktorikategorian ulkopuolisena työkoneena.
Komatsu Forest on julkistanut mallistonsa suurimman kuormatraktorin, 25 tonnia kuljettavan Komatsu 898:n. Koneen päämarkkinat ovat plantaaseilla ja Pohjois-Amerikan päätehakkuilla, mutta sen odotetaan saavan hyvän jalansijan myös Ruotsissa, jossa tälle suurelle konekokoluokalle on myös kysyntää.

Komatsu 898 sijoittuu 20 tonnia kantavan 895-mallin yläpuolelle, joka jää edelleen mallistoon vastikään uudistuneena MY 2025 -versiona.
Uusi 898-malli on vakiona kahdeksanpyöräinen, mutta esimerkiksi plantaasikäytössä, jossa etenemiskykyä ei ulosmitata äärimmilleen, myös kuusipyöräinen versio on optiona.
Voimanlähteenä Komatsu 898:ssa on uuden sukupolven AGCO Power CORE75 -dieselmoottori, joka on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kyseinen moottori nähdään ensinnäkin AGCO-konsernin ulkopuolisessa koneessa, ja muussa kuin maataloustraktorissa.

Moottorin maksimiteho on 250 kW ja maksimivääntömomentti 1450 Nm. Jäähdytin on suuri, ja tuuletin on hydraulinen, dynaamisesti jäähdytystarpeen mukaan ohjautuva ja saatavana optiona puhallussuunnan käännöllä.
Myös AdBlue-järjestelmä on uusittu, ja uutena ominaisuutena esimerkiksi AdBlue-suodatin on nyt sijoitettu ureasäiliön ulkopuolelle, mikä helpottaa sen vaihtamista.

Rajumpaa vetoa.
Vetopuolella tarjotaan kahdeksanpyöräiselle koneelle 345 kN maksimivetovoima, joka välittyy takana 30,5-tuumaisten ja edessä 28,5-tuumaisille pyörille. Navat ovat joka akselilla samat, ja ne ovat vastaavat kuin 895 XT -mallissa, jossa on perusmallia väkevämpi ajovoimansiirto.

Hydrauliikan tuotto on 410 litraa minuutissa ja ajovoimansiirrossa on tuplapumput. Suurin ajonopeus on 25 km/h.
Keskinivel ja takarunko ovat 895-mallia jämerämpää tekoa, ja keskinivelessä on hyödynnetty Komatsun konserniosaamista niveldumpperien saralla. Takarungon pituusvaihtoehtoja on neljä, joista vakio on niin sanottu 00-pituus eli 3900 millimetriä niveleltä taka-akselille. Tällöin koneen kokonaispituus on tasan 11 metriä. Lisäksi takarungon voi tilata niveleltä taaksepäin pidennettynä joko 600 tai 1000 millimetriä ja perästä 500 millimetriä. Pituusvaihtoehtoja voi yhdistellä.
Kuormatilan poikkileikkauspinta-ala on teleskooppipankoilla säädettävissä 6,9-8,6 neliömetrin välillä. Painoa koneella on kahdeksanpyöräisenä 25 980 kilogrammasta ylöspäin ja kuusipyöräisenä 23 010 kiloa.
Vuodenvaihteessa valmistukseen.
Nosturivaihtoehdot ovat viime vuonna julkaistu uusi Komatsu 205F tai pienempi vakiokuormain 165F. Niiden bruttonostomomentit ovat mallimerkintöjen mukaiset. Lisäksi uutena optiona on erityisesti plantaasikäyttöä ajatellen 500-litrainen polttoainesäiliö, joka tuplaa vakiotankin kapasiteetin. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tarve tällaiselle selvästi oli: asiakkaat olivat tehneet omia virityksiään, joissa oli omat ongelmansa pidemmän päälle. Nyt iso tankki tulee suoraan tehtaalta tilauksesta.
Esisarjan Komatsu 898-ajokoneiden odotetaan lähtevän valmistukseen Ruotsin Uumajassa heti vuoden 2026 alussa.
