JCB on saavuttanut merkittävän virstanpylvään vetymoottoriteknologian kehitysohjelmassaan. Vetymoottorille on myönnetty täysi EU-tyyppihyväksyntä, joka mahdollistaa moottorin käytön ns. off-road-koneissa.

EU-hyväksyntä tarkoittaa, että JCB:n vetymoottori on nyt hyväksytty myyntiin ja käyttöön koneissa sekä kolmansien osapuolten OEM-laitteissa kaikissa 27 EU-jäsenvaltiossa sekä kaikilla muilla alueilla, jotka tunnustavat EU-tyyppihyväksynnät (esim. ETA- ja EFTA-alueet). EU-tyyppihyväksyntätodistus on myönnetty asetuksen (EU) 2016/1628 mukaisesti ja se vahvistaa, että JCB:n vetykäyttöinen polttomoottori täyttää voimassa olevat EU:n Stage V -päästönormit.

EU-tyyppihyväksyntä seuraa aiempia päätöksiä, joissa yhdeksän Manner-Euroopan maan viranomaiset ovat sallineet moottorin kaupallisen käytön näissä maissa uuden teknologian säännösten nojalla.

JCB:n hallituksen puheenjohtaja Anthony Bamford, joka on johtanut yrityksen vetymoottoriprojektia, kommentoi:
”Tämä on erittäin merkittävä hetki JCB:n vetyohjelmalle. Vielä jokin aika sitten sanottiin, että polttomoottorin aika Euroopassa oli ohi. JCB:n täyden EU-tyyppihyväksynnän saaminen todistaa kiistatta, että polttomoottorilla on lupaava tulevaisuus kohti hiilineutraalia maailmaa, jos fossiilisten polttoaineiden sijaan käytetään vetyä, joka ei tuota hiilidioksidia.”

Lord Bamford lisäsi:
”En voisi olla tyytyväisempi JCB-tiimin puolesta, joka on tehnyt valtavasti töitä tämän eteen. Nyt keskitymme vetymoottoriteknologiamme tuomiseen markkinoille. JCB:n asiakkaat odottavat kärsivällisesti vetykäyttöisiä koneitamme, jotka tuovat todellisen muutoksen heidän työmailleen. Heidän ei tarvitse odottaa enää kauaa.”

Iso-Britannian hyväksyntä saatiin nopeasti, ensin ”uuden teknologian” perusteella ja nyt täytenä tyyppihyväksyntänä.

JCB on ensimmäinen rakennuskoneteollisuuden yritys, joka on kehittänyt täysin hyväksytyn vetypolttomoottorin. 150 insinöörin tiimi on työskennellyt innostavan 100 miljoonan punnan kehityshankkeen parissa lähes neljä vuotta.

JCB on jo valmistanut yli 130 testimoottoria, jotka pyörittävät kaivurikuormaajia, Loadall-teleskooppikurottajia ja generaattoreita. Yhtiön vetykäyttöisten koneiden käytännön esilanseeraustestaus on yrityksen mukaan nyt edennyt pitkälle ja etenee hyvin.

Edellinen artikkeliTienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon kääntyi nousuun
Seuraava artikkeliGiant pien- ja pyöräkuormaajat Rentin valikoimiin