Tuskin arvasi toukokuussa 1961 tuore traktorinostovekseli taskussaan pankista ulos kävellyt Eljas Koponen, minkälainen matka seuraavasta 60 vuodesta olisi tulossa. Kuuteen vuosikymmeneen mahtuu kolme sukupolvea Koposia, hurja määrä ennakkoluulottomia ideoita toteutuksineen – sekä tietenkin melkoinen katras koneita ja koukkuja.

Jos saat kaksi takaajaa, voimme myöntää kuuden kuukauden vekselin traktorin hankintaan. Nämä olivat ehdot, jotka pankissa asetettiin Fordson Majorin ostoon lainarahaa kysymään tulleelle Eljas Koposelle Varkaudessa keväällä 1961. Niin kuitenkin kävi, että takaus saatiin, ja keskiviikkona, toukokuun 10. päivänä 1961 traktoriliikennöitsijä Eljas Koposen yritys oli valmiina ydinliiketoimintaansa, eli suomeksi paskanajoon. Iso osa työstä koostui nimittäin ulkohuussien alusien tyhjentämisestä, ja sen lisäksi tehtiin kaikkea työtä, mitä traktorilla milloinkin ja mistäkin löytyi.

Pian ajossa oli jo kolme traktoria, ja kuorma-autojakin Eljas havitteli, mutta niille ei KTK myöntänyt lupaa. Niinpä piti ryhtyä kuormamaan autoja. 60-luvun puolivälissä Eljas Koponen hankki pyöräkuormaajia: Euclid ja Allis-Chalmers olivat tuon ajan kovia merkkejä, ja sellaisilla ryhdyttiin tekemään montulla ja murskalla kuormia sekä käsittelemään puuta itse kehitellyllä tukkikouralla.     

Mutta 70-luvun taite toi varsinaisen muutoksen. Ahlströmin tehtaan kuljetuspäällikkö pyysi Eljaksen juttusille, sillä nyt olisi tarvetta ajoneuvonosturille, eikä sellaisia ollut Varkaudesta katsottuna oikein missään, saati omalla paikkakunnalla. Tirehtöörin mukaan Eljas voisi olla juuri oikea kaveri sellaisen hankintaan ja käyttöön. ”Mutta enhän minä ymmärrä niistä mitään, täytyy tutkia ensin vaihtoehtoja”, tuumasi Koponen. Toisin sanoen kohta oli jo vekseli vetämässä ja uusi, mutta vuonna 1971 jo poistuvaa teknologiaa edustava 26-tonninen ristikkopuominen Kockums-Landverk KL310 pihassa.

Tämä oli vasta alkua nykyisen Kurko-Koponen Oy:n matkassa, ja paljon mahtuu välillekin. Kävimme haastattelemassa ja kuuntelemassa perheyrityksen kolmea sukupolvea, ja kuulimme monta ajatusta historiasta, nykypäivästä ja tulevastakin. Lue koko juttu uusimmasta Koneurakointi 3/2021 -numerosta!

Edellinen artikkeliKoneurakointi 3/2021
Seuraava artikkeliWille 675 julkaistiin