Peab Asfalt on muutaman vuoden ajan testannut asfaltin sideaineen, bitumin osittaista korvaamista ligniinillä, jonka raaka-aineena käytetään metsäteollisuuden sivuvirtoja.

Peab Asfaltin tekemän ligniinin sideainekäyttötestin uusin kokeilualue on aiempia kokeiluja vilkasliikenteisemmällä tiellä. 

Yhdessä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa Vantaan Riipiläntielle tehtiin 500 metrin pituinen koeosuus ligniinillä sekä kaksi referenssiosuutta, joista toinen puhtaalla asfalttimassalla ja toinen sisältäen asfalttirouhetta. Toteutettavan pilotin avulla testataan asfaltin toimivuutta ja kestävyyttä myös talviolosuhteissa. Tieosuutta tullaan seuraamaan usean vuoden ajan. Erityisen tärkeää on ligniinin toimivuus sideaineena sekä asfaltin kierrätettävyys.

”Ligniiniä on testattu laboratorio-olosuhteissa ja koekohteissa jo vuodesta 2020 lähtien”, kertoo johtaja Leo Kaariniemi Peab Asfaltilta.

Uudenmaan ELY-keskukselle tärkeintä on päällysteiden elinkaari ja raaka-aineiden kierrätettävyys.

”Olemme kiinnostuneita uusista ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joilla on mahdollista vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä sekä pienentää päällystyksen hiilidioksidipäästöjä. Uskomme, että tulevaisuudessa hiilidioksidipäästöillä on nykyistä suurempi merkitys päällystämisessä, ja jo nyt tulee etsiä ratkaisuja päästöjen alentamiseksi”, sanoo ELY-keskuksen projektipäällikkö Niklas Nevalainen.

Reunaehdoksi kerrotaan, ettei ligniinin käyttö lyhennä päällysteen kestoikää vaan mahdollisesti jopa pidentäisi sitä.

”Tällä hetkellä ligniiniä käytettäessä kustannukset ovat hieman suuremmat. Jos käyttöä haluttaisiin lisätä, tulisi kustannusten laskea. Tietenkin ensin on varmistettava sen soveltuminen päällysteen raaka-aineeksi, johon tämä kokeilu tähtää”, puntaroi Nevalainen.

Edellinen artikkeliStora Enso ostaa Junnikkala Oy:n
Seuraava artikkeliPeltorobotin testaus vastasi odotuksiin